کد مطلب: ۴۳۹۱۱۵

چشم‌انداز بازار مسکن در فروردین و اردیبهشت

خانه گران می‌شود؟

خانه گران می‌شود؟

قیمت مسکن در فروردین و اردیبهشت ماه ۹۹ احتمالا افزایشی خواهد بود. نگاهی به عملکرد بازار مسکن در پنج سال گذشته نشان می‌دهد که قیمت ملک فقط در فروردین سال ۹۴ نسبت به اسفند ماه ریزشی بوده و در سال‌های بعد میانگین قیمت مسکن در دو ماه اول سال نسبت به ماه اسفند همواره افزایشی بوده است.

اتحادیه مشاوران املاک کشور اعلام کرده که معاملات مسکن در اسفند ۹۸ حدود ۴۰ درصد کاهش داشته است و بسیاری از فروشندگان از ترس جهش قیمت‌ها در سال ۹۹ فایل خانه شان را پس گرفته و از فروش ملک‌شان منصرف شده‌اند. این موضوع یعنی کاهش عرضه مسکن در حالی رخ می‌دهد که قیمت اوراق وام مسکن افزایشی بوده و به کانال ۶۰ هزار تومان نزدیک شده است. حالا رفتار بازار مسکن در سال ۹۹ برای بسیاری از ایرانی‌ها پرسش‌برانگیز شده و آنها را در انجام معاملات‌شان مردد کرده است.

برای رسیدن به چشم‌اندازی از بازار مسکن در دو ماه ابتدای سال، رفتار بازار را در پنج سال گذشته بررسی کرده‌ایم.

گزارش‌های بانک مرکزی از بازار مسکن نشان می‌دهد که میانگین قیمت مسکن در فروردین ۹۴ نسبت به اسفند ماه کاهشی شده و به ۳ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان رسید. این در حالی است که متوسط قیمت ملک در اردیبهشت ماه این سال به متری ۴ میلیون و ۸۰ هزار تومان افزایش داشت.

در فروردین ۹۵ متوسط قیمت ملک گرچه نسبت به اسفند سال گذشته افزایشی بوده است اما قیمت آن تقریبا مشابه فروردین و اردیبهشت سال گذشته بوده است. در فروردین ۹۵ قیمت یک متر‌مربع واحد مسکونی در تهران سه میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بوده و در اردیبهشت به ۴ میلیون و ۱۰ هزار تومان رسیده است.

بررسی بازار مسکن در سال ۹۶ هم حاکی از آن است که در فرودین ماه این سال، متوسط قیمت یک متر‌مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۴ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان بوده و در اردیبهشت ماه به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش داشته است.

همچنین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که در اولین ماه بهار سال ۹۷ متوسط قیمت خرید و فروش یک متر‌مربع واحد مسکونی در شهر تهران به ۵ میلیون و ۳۳۵ هزار تومان رسیده است و در اردیبهشت به ۵ میلیون و ۹۸۴ هزار تومان افزایش داشته است.

در فروردین ۹۸ هم میانگین قیمت یک مترمربع واحد مسکونی در پایتخت به ۱۱ میلیون و ۲۶۹ هزار تومان جهش داشته و در اردیبهشت به ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است.

بررسی رفتار بازار مسکن در ۵ سال گذشته نشان می‌دهد که رکود حاکم بر بازار سالهای ۹۴، ۹۵ و ۹۶ موجب شده است که قیمت ملک در کانال ۳ تا ۴ میلیون تومان نوسان کند. البته وضعیت سایر بازارها در این سه سال کمابیش به همین منوال بوده است و قیمت دلار و طلا ثبات نسبی داشته است.

در سال ۹۷ اما با جهش قیمت دلار بازار مسکن هم جهش قیمت را تجربه کرد. در سال ۹۸ جهش قیمت ملک با شتاب بیشتری دنبال شده است و میانگین قیمت ملک در ماه فروردین و اردیبهشت نسبت به مدت مشابه سال گذشته به حدود دو برابر رسیده است.

بنابراین با توجه به افزایشی بودن قیمت در سایر بازارهای سال ۹۸ و همچنین افزایش قیمت ملک در ماه‌های فروردین و اردیبهشت انتظار می‌رود که قیمت مسکن در دو ماه ابتدای سال ۹۹ هم افزایشی باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مجتبی

    مردم نون ندارن بخورن شما دم از گرونی دوباره میزنی. الانش نمیشه خرید چه برسه گرونتر بشه.

  • ناشناس

    بسه دیگه خجالت بکشید و به هر بهانه ای قیمت مسکن را بالا نبرید. ضمنا قابل توجه محتکران بخش مسکن: هر تعداد خانه داشته باشین وقتی مشتری نباشه بیچاره اید..الان در این بحران هر کی پول نقد داره برنده است.

  • ناشناس

    منم دلم میخواد بیاد پایین
    ولی چون دلم میخواد مردم رو گمراه نمیکنم
    فقط موندم بغضی ها به چه تفسیر و تناسبی با جدیت میگن میاد پایین
    من نه دلالم نه خونه فروشی دارم
    فقط اخبار و دیدگاه های دوستان رو مطالعه میکنم
    بیش از یک سال خیلی از دوستان میفرمایند میاد پایین
    خوب چه شد
    باعث شدن خیلی ها نخرن و درنتیجه عقب افتادن

  • ف

    همش دروغ ه گرانی خانه دلال هااا دارن تبلیغات روانی میندازن سر مردم اصلأ هیچ خریدی نیس

  • ناشناس

    سلام. من پولمو رو یه زمین تو یه شهرک حاشیه ای در یک مرکز استان سرمایه گذاری کردم الان متری حدود یک میلیون میخرن نمیدونم بفروشم یا نگه دارم.

  • ناشناس

    خوشبحال پول دارها

  • حیدر

    خدالعنت کنه این دلالای بازارمسکن واملاکی های بی انصاف که باهربادی قیمت مسکنو افزایش دادن اخه با این شرایط مردم نون خوردنشونو ندارن چه برسه به اینکه برا یه واحد 70متری که چهارنفر داخلش جا نمیشن باید میلیاردی پول بدیم واقعا متاسفام برااین افرادیود جو که دیگه به زمین وخانه هم رحم نکردن واحتکارکردن تا روز به روز گران بشه حالا این همه خانه خریدید خریدارکه نیست برید نگاه کنید به خانه ها وحرستون دراد تااخرعمرم با خانه ها وزمینها زندگی کنید وهرشب بعل یک خانه بخوابید وجاربزنید تا جگرتان دراد شاید یک خریدار پیدا بشه به قیمت یک کیلو نون خشکه زمین وخانه هاتونو یه جا بخره .این کارا رونکنید این دنیا ارزش این کارا رونداره توبه کنید له مرگ واخرت ویک کفنی که با خودتون می برید به خاک فکرکنید .البته الان توتوهم می تونید قیمت خانه و زمین هایی که خریدید ورو دستتون باد کرده راببرید بالا وهی پولاتونو جمع بزنید .یه خبر خوش دیگه هم براتون دارم امسال دولت بابررسی دقیق ازکسایی که زمین خونه خالی خریدن مالیات سنگین می گیره فک کنم دیگه سکته کردید بسه دیگه باز خبرای خوش دیگه را درنظر بعدی میدم

    • ناشناس

      نقدینگی بهرحال توجامعه وجودداره حالااین نقدینگی بره توبازاربورس یامسکن یا حتی بانک بهتره بالاخره باعث افزایش تولیدوجلوگیری ازبیکاری میشه دولت هم اینومیدونه ولی وای بحال اینکه این نقدینگی بره توبازارطلا وبورس که کلا دلالیه

  • ناشناس

    با سلام خدمت شما بزرگوارارن ایران زمین هر موقع پول داشتید سریعا اقدام به خرید کنید اگر نه عقب می افتید ملک هیچ وقت کاهشی نبوده و به هیچ کس هم جفا نکرده. موفق باشید

  • ناشناس

    خدایا ما مستاجرا رو خودت بکش تا از این گرونیه مسکن خودمون دق نکردیم

  • فاطمه

    ما مردم ایران خواستار اعدام افرادی هستیم که مسبب این گرانی هستند