کد مطلب: ۶۹۸۳۷۸

برای واردات خودرو هیچ مشکلی نداریم/ بازار رنگ خودرو خارجی را می‌بیند؟

برای واردات خودرو هیچ مشکلی نداریم/ بازار رنگ خودرو خارجی را می‌بیند؟

بیشتر از ۱۰ روز از ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو می‌گذرد. علاوه بر این که روز به روز بر منتقدان این آیین‌نامه افزود می‌شود حالا خبر بدتری در انتظار منتظران خودرو خارجی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نظر می‌آید ایران برای واردات خودرو به غیر از چین، روسیه و هند قصد ندارد به سراغ کشورهای مطرح دیگر برود. اما سخنگو دولت امروز تاکید داشت دولت برای واردات خودرو مشکلی ندارد.

به نقل از ایرنا علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت ایران امروز در نشست خبری گفت: هیچ مشکلی در واردات خودرو وجود ندارد. اگر تعللی صورت گرفت به دلیل قانون مجلس و مجمع بود تا ایرادات برطرف شود. دولت پیگیر آن است تا تکنولوژی وارد کشور و البته انحصار هم در اختیار یک گروه نباشد.

به نقل از روزنامه خراسان، با اظهارات مقامات وزارت صمت درباره واردات خودرو احتمالا باید منتظر اتفاق خاصی نباشیم.

بسیاری از کشورهایی که در خودروسازی صاحب نام هستند از فهرست واردات خودروی کشورمان حذف می‌شوند و چینی‌ها که قبلا هم در واردات خودرو با کشورمان همکاری داشتند همچنان به کار خود ادامه می‌دهند و در کنار آنها روسیه و هند هم بخشی از خودروی وارداتی ایران را تامین خواهند کرد.

حال باید منتظر ماند و دید که تصمیم حذف نام برندهای محبوب و مطرح جهانی از واردات خودرو اجرایی خواهد شد یا خیر؟

آیین‌نامه واردات خودرو برای مناطق آزاد هم صادق است

به نقل از ایسنا، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت که بندهای آیین‌نامه در مناطق آزاد هم صادق است و تنها تفاوت واردات خودرو به مناطق آزاد این است که یک قید بیشتر دارد و خودرو باید برقی یا هیبریدی باشد.

رضا فاطمی‌امین درباره واردات خودرو به مناطق آزاد گفت: وقتی درباره آیین‌نامه واردات صحبت می‌کنیم کل کشور را در برمی‌گیرد. تاکنون هم مناطق آزاد واردات خودرو نداشته که قانون آن بخواهد تغییر کند.

فاطمی‌امین افزود: سایر بندهای آیین‌نامه در مناطق آزاد هم صادق است. برای مثال برای شماره‌گذاری هم همان سازوکار عرضه در بورس انجام می‌شود. بنابراین تنها تفاوت واردات خودرو به مناطق آزاد این است که یک قید بیشتر دارد و خودرو باید برقی یا هیبریدی باشد.

وی در پاسخ به اینکه آیا امکان بازنگری آیین‌نامه واردات برای مناطق آزاد وجود دارد؟ تصریح کرد: ممکن است مناطق آزاد پیشنهادی ارائه کنند و در وزارت صمت بررسی شود، اما این آیین‌نامه مصوب شده است.

روز گذشته مدیر توسعه صادرات، امورگمرکی و ارزش افزوده دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از تقاضای مناطق آزاد از دولت برای تدوین یک آیین‌نامه واردات خودرو مخصوص این مناطق خبر داد.

چرا که اساس این آیین‌نامه ورود خودرو به سرزمین اصلی است، بسیاری از بندهای آن مبتلا به سرزمین اصلی و در تناقض با مقررات مناطق آزاد است. برای مثال در آیین‌نامه بحث حقوق ورودی مطرح شده است در صورتی که مناطق آزاد حقوق ورودی ندارد. این باعث شده واردات خودرو به مناطق آزاد دچار مشکل شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ای کاش دولت تدبیری می اندیشید قیمت خودرو کاهش یابد

  • ناشناس

    فقط متاسفم هم واسه شما هم واسه خودم هم واسه مردم که هنوز چشم یاری به شماها دوختن

  • ناشناس

    هیچ کس امید نداشت همه میدونن این دولت فقط شعار میده