کد مطلب: ۴۵۹۷۰۶

چگونه رزومه خود را با نیازهای هر موقعیت شغلی سازگار کنید؟

چگونه رزومه خود را با نیازهای هر موقعیت شغلی سازگار کنید؟

در صورتی که رزومه خود را با هر موقعیت شغلی و شرح وظایف مربوط به آن همسو سازید و موارد ذکر شده در رزومه خود را با ضروریات هر کدام هم راستا کنید، به تدریج شرکت‌های بیشتری برای استخدام و همکاری با شما مشتاق خواهند بود.

اگر می‌خواهید جستجوی شما برای موقعیت‌های شغلی سودمند و موثر واقع شود، نباید تصور کنید تهیه و تکمیل رزومه شغلی خود تنها تجربه‌ای یکباره بوده و پس از تهیه رزومه خود برای اولین بار دیگر نیازی به تغییر آن و یا تهیه نسخه جدیدتری نخواهد بود. مطمئن باشید در صورتی که رزومه خود را با هر موقعیت شغلی و شرح وظایف مربوط به آن همسو سازید و موارد ذکر شده در رزومه خود را با ضروریات هر کدام هم راستا کنید، به تدریج شرکت‌های بیشتری برای استخدام و همکاری با شما مشتاق خواهند بود.

با همسو‌کردن تار و پود رزومه خود با نیاز‌ها و ضروریات هر موقعیت شغلی جدید، فرصت بیشتری برای درخشیدن خواهید داشت و تکلیف را برای استخدام‌کنندگان و مسئولین جذب نیرو که همواره با سیلی از متقاضیان معمولی و شبیه‌به‌هم روبرو هستند مشخص خواهید کرد. ممکن است متقاضیان حرفه‌ای زیادی برای یک فرصت شغلی وجود داشته باشد، اما این کار علاوه بر اثبات اینکه شما تنها یک متقاضی حرفه‌ای و با تجربه نیستید به آنها ثابت می‌کند که بی‌نقص‌ترین انتخاب برای این پست شغلی به خصوص هم خواهید بود. لازم به ذکر است که برای نوشتن یک رزومه حرفه‌ای می‌توانید از رزومه ساز کاربوم استفاده کنید.

اما همسو‌کردن رزومه خود با فرصت‌های شغلی جدید به چه معنا است؟

در اکثر موقعیت‌های شغلی، هدف، یافتن متقاضی‌های دارای توانایی‌ها و مهارت‌هایی لازم برای انجام کارهای به خصوصی است که در شرح وظایف شغلی معین شده‌اند. همسو‌کردن رزومه خود با ضروریات فرصت‌های شغلی به معنای تشخیص این مهارت‌ها و مسئولیت‌ها و واضح نشان دادن این نکته در رزومه خود است که شما برای انجام این کارها کاملا مناسب هستید. وظیفه شما در نهایت این است که به ساده‌ترین شکل ممکن نقاط اشتراکی بین تجارب کاری خود و خواسته‌های ذکر‌شده یافته و با خطی فرضی این دو را به هم متصل سازید؛ رسالت این امر بر عهده رزومه شما است.

چیزی که توضیحات یک فرصت شغلی به شما می‌گوید: «ما به دنبال شخصی با این مهارت‌ها و قابلیت‌ها می‌گردیم.»

بازتاب یک رزومه معمولی: «من تمامی این مهارت‌ها و تجربه‌های لازم را دارم، تشخیص این موضوع که آیا من برای شما و این موقعیت مناسب هستم یا خیر را به خودتان واگذار می‌کنم.»

بازتاب یک رزومه هم سو با شغل: «در این رزومه من به زبان ساده لیستی جامع از تمامی موقعیت‌هایی که در آنها، یک یا چندین مورد از مهارت‌ها و قابلیت‌های مورد نیاز شما را دارم، آورده‌ام.»

چگونه می‌توانیم رزومه خود را با خواسته‌های مطرح شده در هر فرصت شغلی همسو کنیم؟

ابتدا رزومه خود را باز کرده وسپس تمامی پارامتر‌های ذکر شده در آن را خط به خط با ضرویت‌های شغل مربوطه مقایسه کرده و در هر مرحله این سوالات را از خود بپرسید:

آیا رزومه من به طور شفاف بیان می‌کند که آیا از پس این این کار بر خواهم آمد یا خیر؟

تا چه حد سریع می‌توانم بدون اضافه گویی و فوت وقت، خواننده را به بخش مربوط به تجربیات خود در مهارت‌هایی برسانم که در توضیحات فرصت شغلی نیز ذکر شده است؟ خود را به خوبی در این مورد بسنجید

آیا من در رزومه خود هم راستا با خواسته‌های ذکر شده در توضیحات شغل مربوطه صحبت می‌کنم و آیا این رزومه همان موضوعاتی که استخدام‌کنندگان انتظار خواندنشان را دارند برایشان فراهم خواهد کرد‌.

کلمات رزومه خود را با واژه‌های کلیدی آورده شده در توضیحات شغل مطابقت دهید

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای اثبات اینکه شما می‌توانید در حال حاضر بهترین گزینه برای این موقعیت شغلی باشید منعکس‌کردن زبان نوشتاری، کلمات کلیدی و اصطلاحات خاص آورده شده در توضیحات اولیه شغل در توضیحات مربوط به مهارت‌های خود است.

شما می‌توانید با عنوان شغل شروع کنید. اولین متقاضیانی که رزومه‌شان توسط استخدام‌کنندگان بررسی می‌شود، آن‌هایی خواهند بود که سابقه کار و تجربه مشابه با موقعیت شغلی کنونی داشته‌اند ؛ بنابراین بهتر است از همین حالا جایی برای ‌آوردن توضیحات مربوط به آن در رزومه خود باز کنید و چنانچه تجربه کاری مشابه نداشته‌اید،‌ می‌توانید در پایین اسم خود در ابتدای رزومه یا در بخش خلاصه‌ای درباره خود به آن اشاره کنید.

مهمترین واژه کلیدی بعدی مربوط به مهارت‌های ویژه‌ای است که فرا گرفته‌اید، این موارد اغلب شامل برخی مهارت‌های تکنیکی می‌شود که همگام با تجربه بدست می‌آیند که امری زمان‌بر و و نسبتا مشکل‌تری است؛ مهارت‌هایی همچون مدیریت پروژه، مسئول پذیرش، مهارت‌های نوشتاری و یا مهارت نظارت بر لیست پرداخت حقوق، همگی از آن دسته امتیازاتی نیستند که صرفا با مطالعه به‌دست آیند و نیازمند صرف انرژی و زمان خواهند بود. چه روند بررسی و ارزیابی رزومه شما توسط استخدام‌کنندگان واقعی انجام می‌شود چه سامانه‌های آنلاین این بار را به دوش بکشند، اینها مواردی هستند که جلب توجه می‌کنند. حتی درصورت امکان تطابق واژه‌های کلیدی گفته شده را کلمه به کلمه پیش ببرید.

استخدام‌کنندگان به چه چیز‌هایی علاقه نشان می‌دهند؟

به عناوین مهارت‌هایی که برای اولین بار و یا برای چندین بار پیاپی مطرح می‌شوند بسیار دقت کنید. چنانچه در دفعات بعدی که توضیحات شغل را می‌خوانید به نکته جدیدی پی بردید که آن را فراموش کرده بودید یا به اندازه کافی در رزومه خود بر روی آن تاکید نکرده بودید، فورا نسبت به اضافه‌کردن آن اقدام کنید. هر بار که قصد دارید درباره یکی از سوابق شغلی و تجربه کاری جدیدی از خود توضیح دهید این کار را با ذکر مهارت‌ها و قابلیت‌هایی که در توضیحات شغل نیز مشترک هستند آغاز کنید حتی اگر مسئولیت‌های مهم‌تری را نیز در آن تجربه کاری عهده‌دار بودید اما مهارت‌ها و تخصص‌های لازم در این شغل از اولویت بالاتری برخوردار هستند.

هیچ‌گاه سعی در آلوده‌کردن رزومه خود به ادعاهای دروغین نداشته باشید؛ تعداد بسیار کمی از متقاضیان،‌ مهارت‌های لازم را به‌طور تمام و کمال دارا هستند و صلاحیتشان مورد تایید است. همسوسازی رزومه خود و سازگار‌کردن آن با فرصت شغلی کنونی به منظور اطمینان حاصل‌کردن از این موضوع است که استخدام‌کنندگان از توانایی‌هایی که دارا هستید مطلع شوند نه آنهایی که ندارید. برای مثال اگر قصد دارید نتیجه تست هوش ریون را در رزومه‌تان بیاورید، حتما سعی که نتیجه آن را دقیق و بدون بزرگ‌نمایی اشاره کنید.

راهنمایی‌های بیشتر برای همسوسازی رزومه خود

یک رزومه در سطح معمولی مربوط به خودتان است در حالی‌که یک رزومه سازگار و همسو با ضرورت‌های شغل می‌تواند مربوط به استخدام‌کنندگان بوده و اهمیت به مراتب بیشتری برای آنان به منزله جذب شما داشته باشد.

استفاده از ابزار‌های نوشتاری مانند (Bullet Point) برای لیست‌کردن مواردی در رزومه خود بیشتر از پاراگراف‌های بلند بالا در دیده‌شدن شایستگی‌هایتان موثر و کارامد خواهد بود.

مسئولین جذب نیرو در سازمان‌ها، ترجیح می‌دهند مهارت‌های شما را در قالب متن ببینند ؛ و آن بدان علت است که آنها برای آگاهی از اینکه شما چگونه و به چه منظور از مهارت خود استفاده کرده‌اید کنجکاو هستند.

حتما به پاداش‌های کاری که در گذشته دریافت کرده‌اید با تومان، درصد یا هر واحد ملموس دیگری اشاره کنید که به طور شایسته‌ای بیانگر میزان تلاش شما باشد.

همسوسازی رزومه خود تنها به معنای سازگار‌کردن آن با ضروریات و خواسته‌های فرصت شغلی نیست بلکه به معنای حذف‌کردن اطلاعات بیهوده‌ای که استخدام کننده را از تمرکز بر مهارت‌های اصلی خودتان منحرف می‌کند نیز می‌باشد.

در پایان همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم به هر کدام از پاراگراف‌های رزومه خود یورش ببرید و با این سؤال آنها را مورد کنکاش قرار دهید: «آیا این توضیحات به درستی شایستگی‌های من را در مناسب‌بودن برای این شغل نشان می‌دهد.»

پیش از پاسخ به این سوال به لینک فرصت‌های شغلی به آدرس https://karboom.io/jobs بروید و به‌دقت نیازمندی‌های فرصت‌های شغلی مورد نظرتان را بررسی کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.