کد مطلب: ۵۶۹۵۸۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رکوردهای عجیب قیمت مسکن/ زمان خرید مسکن است؟

رکوردهای عجیب قیمت مسکن/ زمان خرید مسکن است؟

قیمت مسکن رکوردهای عجیبی را به ثبت رسانده اما در عین حال تنها بازاری بوده است که تحت تاثیر اخبار مذاکرات وین قرار نگرفته و ریزش نداشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در شرایطی که انتخاب بایدن به ریاست جمهوری امریکا موجب سقوط قیمت طلا و دلار شد و پیش از آن بازار سرمایه سقوط بی‌سابقه شاخص کل را تجربه کرده بود، قیمت‌ها در بازار مسکن تکان نخورد.

با ورود بایدن به کاخ سفید و تقویت امیدها برای احیای برجام قیمت هر قطعه اسکناس دلار که تا ۳۰ هزار تومان پیشروی کرده بود، تا ۲۱ هزار تومان کاهش داشت و نرخ هر قطعه سکه طلا که از ۱۵ میلیون تومان گذشته بود تا ۹ میلیون تومان عقب‌نشینی کرد.

در این میان، بورس سال گذشته همین زمان رکورد عبور شاخص کل از ۲ میلیون واحد را شکسته بود اما به سراشیب افتاد و تا کانال یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد ریزش کرد. در بین این بازارها اما، مسکن همچنان صعودی ماند و جز نوسان‌های جزئی، سقوط قیمت را تجربه نکرد.

بر اساس گزارش مهر میانگین سرعت رشد ماهانه قیمت مسکن در ۴ ماهه ابتدایی سال گذشته ۱۱ درصد و متوسط رشد ماهانه قیمت در ۴ ماهه امسال ۰.۸ درصد است که ۱۳.۷ برابر امسال محسوب می‌شود!

بیت‌الله ستاریان، تحلیلگر ارشد حوزه مسکن هم رکورد قابل توجه دیگری از قیمت مسکن آورده و به ایسنا گفته است: در ۳۰ سال گذشته قیمت طلا و دلار حدودا ۱۸۰ برابر شده در حالی که مسکن ۱۲۰۰ برابر شده است که نشان می‌دهد این بخش ذاتا ظرفیت دارد و علت اصلی آن کمبود عرضه نسبت به تقاضاست.

او البته معاملات بسیار کم ارزش و کم حجم بازار مسکن را فاکتور می‌گیرد و می‌گوید که بازار در رکود مطلق است.

به گفته ستاریان رکود فعلی بازار مسکن نوعی حالت انتظار از سوی کنشگران املاک برای رسیدن به شرایط باثبات سیاسی است و اگر ثبات سیاسی اتفاق بیافتد باز هم قیمت‌ها در بازار مسکن صعودی خواهد بود، زیرا هم حدود پنج میلیون کسری مسکن داریم و هم اینکه اگر ابراهیم رئیسی بخواهد راه ۵۰ سال گذشته را در بخش مسکن برود همین وضعیت ادامه پیدا می‌کند.

ستاریان تاکید کرده است: در ۵۰ سال گذشته هیچ وقت قیمت مسکن پایین نیامده است و بازار مسکن در مقاطعی راکد بوده اما رکود تورمی نهفته داشته است. به این معنی که در مقاطع رکود، قیمتها مثل یک فنر جمع شده و بعد در زمان رونق، پرش کرده است.

علی سلطان‌محمدی، دیگر کارشناس بازار مسکن هم به اقتصاد نیوز گفته است: اگر دچار تورم افسارگسیخته نشویم و کسری بودجه افزایش پیدا نکند و چشم‌اندازهای امیدبخش روبه افول نرود انتظار نداریم که افزایش قیمتی که در طول سال‌های قبل اتفاق افتاد، امسال هم رخ دهد.

او درباره دلایل رشد افسارگسیخته قیمت مسکن در سال‌های اخیر گفت: مهم‌ترین مولفه‌ای که در تعیین قیمت مسکن تاثیر گذار بوده و هست؛ مسئله تورم است و اگر ما چند سال گذشته را استثنا در نظر بگیریم در طول چند دهه قبل از آن همواره رشد قیمت مسکن کم و بیش با تورم همراه بوده است و سالانه یک تا دو درصد با نرخ تورم عمومی فاصله داشته است به این معنا که اگر نرخ تورم مسکن را ۲۲ درصد در نظر بگیریم، نرخ تورم عمومی ۲۰ درصد بوده است.

بنابراین اگر بخواهیم قیمت مسکن را کنترل کنیم مهم ترین کاری که می توانیم در این حوزه انجام بدهیم این است که تورم عمومی را کنترل کنیم.

این تحلیلگران ارشد حوزه مسکن به کسانی که نیاز مصرفی در حوزه مسکن دارند، توصیه می‌کنند که بدون فوت وقت و هرچه زودتر مسکن مورد نیاز خود را خریداری کنند.

برای اطلاع از جزییات آخرین قیمت‌های بازار مسکن، مطالعه گزارش رشد قیمت مسکن در مناطق ارزان تهران پیشنهاد می‌شود

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    رئیسی ابراهیم بت شکن مرحبا احسنت خدا خیرتان دهد قرار است سالی یک میلیون واحد ساخته بشه قانون شده باید بسازه میاد پایین من خودم فروختم

    • ناشناس

      ههههه امیدوارم یک میلیون نه دو میلیون سالیانه مسکن بسازه ولی موندم با این کسری بودجه هزینه ساخت این خانه ها و زیر ساخت آنها از کجا میاره

    • ناشناس

      خودتو بدبخت کردی

    • ناشناس

      ایشالا

  • بهرام

    قیمت مسکن 300 درصد هم کاهش پیدا کنه 90 درصد مردم قدرت خرید ندارن. به کجا چنین شتابان

    • ناشناس

      داداش 100 درصد کاهش پیدا کنه میشه مجانی، وسط دعوا چرا ریاضیو میزنی؟

  • ناشناس

    ایرانی ۸سال جنگ کرد تا یک گروه نامرد بیاند همه چیز رو به خارجیها ببخشند آخه زمین خدا رایگان داده پس خرید زمین یعنی خرید جهنم چون آه مردم که ندارند شروع میشه سیل و زلزله میاد نابودی میاد بارآن کم میشه گرما زیاد میشه من ۵۰سالم شده مستجرم ۸خواهر داشتم با کارگری جهیزیه گرفتم کسی کمک نکرد دوبرادرم را زن دادم کسی کمک نکرد حالا شرمنده خانواده با دوفرزندم هستم ولله هزار نامه نوشتم مسلمان نبود جواب بده کارگر یعنی تو ایران بردگی سهام عدالت ندارم چون کارگرم مثل مرده متحرک زنده ماندم تاحالا ایرانی تورو خدا بچه نیار پشیمان میشی چون ایران عدالت نداره فقط

  • ناشناس

    با این اخبار جعلی و کارنشناسان حقوق بگیر ، رکود مسکن تموم نمیشه بلکه متعادل شدن قیمت باعث خروج از رکود میشه.

  • M

    منی که الان هفت میلیون ونیم حقوق ددارم حساب کردم این حقوق چیزی نیست حتی ده میلیون هم داشته باشم نمی تونم دیگه صاحاب خونه بشم دولت قبلی مردم رو مستاجرکرد دولت تدبیروامیداومد همه قشرمستاجروکارگروواسه همیشه نا امیدکرد.

  • M

    مثلاما مستاجرها خود دولت دخالت کرده گفته قرارداد یاتمدبد بیست درصد بیست وپنج درصد برده بالا خیلی کمه بازبیشترهوای صاحب خونه ها رو نگه داشته قبلا سالی یک میلیون بالامیرفت الان سالی بیست میلیون آخه ازکجا بیارییم توی یکسال هیچ زن وبچه هامون نخوره.

  • ناشناس

    نطر بدیم که چی آیا فایده ای دارد کارخودشونو میکنند کسی اهمیت نمیده

  • دایی ممد

    طبق گزارش های بانک مرکزی 70 درصد معاملات مسکن در ایران با اهداف دلالی و سوداگری است . وقتی چنین بازار بیماری داریم و می بینیم که کارشناسان ارشد بدون توجه به این آمار شرایط را عادی درنظر می گیرند و نظر می دهند شگفت زده می شویم . ایا کارشناسان چشمان خود را نسبت به نقش دلالان در رشد غیر متعارف مسکن بسته اند ؟ ایا وجود بالغ بر دو نیم میلیون خانه خالی را براحتی نادیده می گیرند و از کسری 5 میلیون خانه خالی می گویند ؟ شاید کارشناسان ارشد حوزه مسکن وظیفه دارند تا در تنور گرانی مسکن بدمند و هوای مالکان و کلان سرمایه داران را داشته باشند . در این صورت به جایگاه خود که اظهار نظر کارشناسی است خیانت کرده اند . واقعیت غیر از آن است که کارشناسان می گویند . مسکن گرفتار مافیای پرقدرتی است و اگر این مافیا کنار برود زندگی بر مردم اسان خواهد شد .

    • آ

      احسنت مرد باغیرت وفهمیده حرف دل همه راشماگفتی

  • ناشناس

    با عرض سلام آقای محترم رهن واجاره ده برابرشده از کجابیاریم پارسال خونه گرفتیم ۱۳۰میلیون رهن امسال خدا نشناس کرده ۱۵۰ و۳ میلیون بابا ملت بکشین دیگه راحت شین لعنت به این زندگی خسته شدیم از بی پولی ودرب دری خودشون خونه خریدن ۳ سال پیش ۲۰ میلیون بعد کرایه میدن ۱۵۰ و۳ بعد اجازه نداری مهمونم بیاد بچع بدبخت باید بپوسه تو آپارتمان یه مشت فضول ودورو جمع شدن فکر عیب دیگران مسلمون خدا اول عیب خودتو ببین بعد منع دیگران کن یه خواهر زاده دارم ۱۴ ساله شه بی پدر مادر تااین سن بزرگ کردم آخری گفتن بیرون میره زیاد دربدرش کردن خدا کنه نابود شن در حالی فقط فکر بازیه بدبخت بعد بهزیستی اذیتم میکنه ۳تومن خرج کردم ول کن نیستن بعد یه ریال کمک ن خودمو خواهر زاده مم نکردن میگه برو پوشش کمیته میگم خانم رفتم میگه رفیقم شو تا ۲۰وام بدم بزارم پوشش خدایا فقط مرگ

  • ناشناس

    خدایا منی که پدر ندارم با دوتا بچه یتیم نه پول دارم ن خونه چکار کنم صدقه سر یکی خونه گرفته برامون اونم غرغر بکش بخاطر درست وپاک بودن چ زندگیه ناپاکم باشیم میگن خراّبه پاک باشی تهمت میزنن یا معتاده یا هرزه