کد مطلب: ۴۶۱۲۳۴

نایب رئیس اتحادیه املاک تهران در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ داد:

کاهش قیمت مسکن چقدر محتمل است؟

کاهش قیمت مسکن چقدر محتمل است؟

نایب رئیس اتحادیه املاک تهران می‌گوید: قیمت مسکن تا پایان تابستان با نوسان‌های جزیی همراه است. قیمت مسکن در نیمه دوم سال روند تثبیتی دارد اما این به معنای این نیست که قیمت خانه ارزان می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت خانه در خرداد و تیرماه امسال با رشد قابل توجهی به نرخی رسید که بسیاری از خریداران مصرفی را از بازار دور کرد و برای سفته‌بازان و سوداگران نیز تبدیل به بازاری گران‌تر از حد توقع شد؛ به طوری که آنها را به سمت بازارهای موازی سوق داد.

با آن که تعدادی از مردم از کاهش قیمت مسکن قطع امید کرده‌اند اما یکی از کاربران تجارت‌نیوز درباره کاهش قیمت مسکن نوشته است: « ریزش قیمت مسکن با تشکیل مجلس جدید رقم خورد. از تیر ماه فرار دلالان و سودجویان شروع و فروشندگان خریدار می‌شوند. حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد قیمت واقعی مسکن ریزش می‌کند و مسکن به جای کالای سرمایه‌ای به مصرفی تبدیل خواهد شد.»

در همین حال نایب رئیس اتحادیه املاک تهران در پاسخ به این پرسش که ریزش قیمت مسکن چقدر محتمل است؟ به تجارت‌نیوز گفت: هر چند که قیمت مسکن در سال ۹۹ باز هم گران شد اما در سه ماهه امسال قیمت مسکن همانند سال گذشته به طور ۱۰۰ درصد گران نشده است. طبق برآوردها رشد قیمت‌ها در شهرهای بزرگ به اندازه تورم بوده و رشد قیمت مسکن در شهرهای کوچک نیز زیر خط تورم است.

حسام عقبائی اضافه کرد: در سال ۹۸ رشد قیمت مسکن از ۱۰۰ درصد هم عبور کرد، این در حالی است که امسال رشد قیمت مسکن ۱۰۰ درصد افزایش نیافته است. یعنی امسال پیش‌بینی‌ها از رشد قیمت مسکن محقق شده و قیمت مسکن تا پایان تابستان با نوسان‌های جزیی همراه است.

او اظهار کرد: قیمت مسکن در نیمه دوم سال روند تثبیتی دارد، این به معنای این نیست که قیمت خانه ارزان می‌شود. برای کاهش قیمت مسکن نیاز به برخی شاخص‌ها همچون تولید انبوه خانه، ارائه تسهیلات ویژه به این بخش و استفاده از راهکارها برای جلوگیری از سفته بازی است. آنچه قابل پیش‌بینی به نظر می‌رسد این است که قیمت مسکن روند تثبیتی خواهد داشت.

عقبائی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه مردم تهران برای خرید خانه بیشتر به کدام مناطق کوچ کرده‌اند؟ اظهار کرد: در حال حاضر آسمان همه جا یک رنگ است. وقتی قیمت خانه گران می‌شود دیگر فرقی ندارد که آن خانه در شمال شهر تهران باشد یا در جنوب شهر.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    وقتی اسم بی مسکن وبی سرپناه وکلماتی
    ازاین دست مطرح میشود چه فرقی میکند
    مرد یا زن پیریاجوان همه انسانها بیشتر
    از هرنیاز دیگری به مسکن نیازدارند همان طورکه گیاه به خاک

  • آرتمیس

    مگه تو کشور ما چیزی هم ارزون میشه مستاجرها چه کننن که با این گرونی وحشتناک سال بعد معلوم نیست سقفی داشته باشن یانه

  • ناشناس

    مثل بورس قیمت مسکن هم ریزش خواهد داشت دیر و زود داره

  • ناشناس

    باسلام
    به نظر من تنها راه جلوگیری از افزایش قیمت مسکن این است که معاملات را جع به مسکن محدود بشه مثلا اعلام کنند که یک ملک دریک سال فقط یک بار میتونه مورد معامله قرار بگیرد بیشتر از یک بار آن معامله باطل وفاقد اثر حقوقی است
    دراین صورت است که دست دلالان قطع میشود ومسکن قیمت واقعی پیدا میکند

  • مهدی

    براي حل مشكل مسكن:
    1.استفاده از ظرفیت بافتهای فرسوده شهری. یکی از راهکارهای مهم برای کاهش قیمت مسکن استفاده از ظرفیت بافت های فرسوده شهری و تخریب این بافتها و ساخت آپارتمانهای نوساز در این مکان ها است.سیاست گذاری و اجرای مناسب این اقدام علاوه بر افزایش عرضه مسکن و کاهش قیمت این محصول با عث افزایش اشتغال و افزایش تولید و مقاوم سازی بافت های فرسوده در برابر زلزله خواهد شدو دولت می تواند با ارئه اوراق مشارکت در این بخش با جذب نقدینگی مردم، تورم را نیز کنترل کند.2.سیاست گذاری در جهت ساخت آپارتمانهای کوچک. با نگاه به هرم جمعیتی کشورو افزایش جمعیت جوان و محدودیت ظرفیت شهرهای بزرگ ساخت مسکن در مقیاس کوچک و ارائه مشوق های گوناگون توسط دولت و شهرداری ها مانند کاهش وحتی معافیت از عوارض ومالیات برای سازندگان واحد های مسکونی کوچک توصیه می گردد. این اقدام باعث افزایش عرضه مسکن شده و اقدام مناسبی در جهت کاهش قیمت مسکن به شمار می آید.ب:سیاست‌های مربوط به تقاضاکارشناسان بازارمسکن یکی از عوامل مهم افزایش قیمت در این حوزه طی سالهای گذشته را جذابیت سرمایه گذاری تجاری و افزایش سفته بازی در بازار زمین و مسکن می دانند . این مسئله باعث شکل گیری تقاضای کاذب و افزایش قیمت وعدم توزیع ساختمان های موجود در شهرهای بزرگ با توجه به محدودیت ظرفیت این شهرها شده است . برای همین منظور مدیریت تقاضا دراین بخش از اهمیت زیادی برخور دار می باشد.برای این منظور می توان به راهکارهای ذیل توجه نمود.1.محدودیت مالکیت واحدهای مسکونی در شهرهای بزرگ.یکی از مشکلات موجود در بخش مسکن وجود ساختمانهای خالی از سکنه ، در اختیار داشتن واحدهای مسکونی زیاد توسط برخی از افراد و در عین حال تقاضای شهروندانی است که نه تنها از خرید بلکه از اجاره این ساختمانها عاجزند بلکه به عقیده نگارنده، یکی از راهکارهای مهم حل این مشکل برقراری محدودیت در مالکیت واحد های مسکونی در شهرهای بزرگ می باشد.البته این محدودیت باید با افزایش سیاستهای تشویقی برای سازندگان واحدهای مسکونی و افزایش سود تولید آپارتمانهای کوچک وافزایش مشوق های فروش سریع این واحد ها همراه باشد. برای مثال می توان به افزایش تعداد واحدهای تحت مالکیت سازندگان مسکن و همچنین ارائه فرصت های مناسب برای عرضه و فروش واحد های مسکونی در اختیار تولیدکنندگان و ارائه مشوق هایی برای عرضه سریعتر واحد های ساخته شده ، نام برد. این اقدام با عث عرضه بیشتر واحد های مسکونی موجود و کنترل تقاضا و افزایش عرضه در این بخش می گردد.2.برقرای مالیات و عوارض بالا برای مالکین بیشتر از دو واحد مسکونی در شهرهای بزرگ.یکی از راهکارهای کاهش تقاضا در بخش مسکن برقرای عوارض ومالیات بالا در خصوص مالکینی است که بیش از دو واحد مسکونی در شهرهای بزرگ در اختیار دارند .منظور نگارنده از بیان دو واحد مسکونی در شهرهای بزرگ به این منظور است که دراین شهرها افرادی هستند که برای گذران زندگی یکی از واحد های مسکونی خویش را اجاره داده و از این راه امرارمعاش می کنند و دولت نباید برای این افراد محدودیت قایل شود. ولی در همین شهرها افرادی هستند که واحد های ساختمانی متعددی در اختیار داشته و جزو سازندگان مسکن هم محسوب نمی شوند . در مجموع ارائه سیاست های مناسب در این حوزه باعث کاهش جذابیت نگهداری واحد های مسکونی گشته و تقاضای کاذب مسکن را کنترل می نماید.

  • ناشناس

    یک سال پیش دارو ندارم شد ۸۰ ملیون گذاشتم بانک مسکن وام بگیرم برای خونه وقتی نوبت وامم شد دیدم باید پولم را بردارم بدهم به تمدید اجاره خونه و اقعا که کم مونده دیگه دیوانه بشم

  • کنعانی

    مسکن یک کالای عادی نیست، یک نیاز اساسی و کالای خاص است.تجربه چند دهه گذشته نشان داده که مکانیسم بازار در ایران به تنهایی نمیتواند این نیاز جامعه را پاسخگو باشد. نیاز به وضع قوانین تکمیلی در زمینه مالکیت مسکن هست. باید حد و اندازه ای برای مالکیت مسکن افراد در شهرها تعریف و وضع قانون شود. مطالعه تطبیقی قوانین سایر کشورها میتواند راهنمای خوبی باشد. بی توجهی به این نیاز اساسی موجب آسیب و زیان بخش بزرگی از افراد جامعه میشود و از سوی دیگر تعداد معدودی افراد سودجو در خلا قانون موجب افزایش بی رویه قیمت مسکن و افت کیفیت آن میشوند.نظام باید به مشکل مسکن به صورت همزمان از زوایای اقتصادی و حقوقی نظر داشته و به صورت اساسی با مشورت کارشناسان با تجربه قوانین و مقررات تنظیمی وضع نماید.

  • حجت

    مسکن ریزش دارد یکم صبر کنید !!!

  • حجت

    دستهای پنهان گرانی مسکن شناسایی شده وبه زودی قطع میشود صبور باشید .انشالله

  • علی

    با انتخاب بایدن به عنوان رییس جمهور آمریکا ، قیمت مسکن ریزش خواهد کرد.