کد مطلب: ۶۵۷۳۵۲

قیمت گوشت به تعادل رسید

قیمت گوشت به تعادل رسید

قیمت گوشت قرمز که در هفته پیش با توجه به افزایش تقاضا و رشد قیمت دام زنده، با افزایش زیادی همراه بود، اکنون با کاهش تقاضا به تعادل رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در روزهای پس از اعلام رسمی اصلاح نرخ ارز و هدفمندسازی پرداخت یارانه‌ها بازار کالاهای اساسی با نوسان‌ زیادی مواجه بود. در کنار مرغ، تخم‌مرغ، روغن و لبنیات که قیمت جدید آنها اعلام شد، برخی کالاهای دیگر نیز تغییرات شدیدی را در قیمت شاهد بودند که گوشت ازجمله آنها بود.

به نقل از همشهری ، گوشت‌قرمز در میان اقلامی نبود که با تغییر شیوه پرداخت یارانه شامل تغییر قیمت می‌شد، اما با این حال در یک هفته گذشته قیمت این کالا در بازار افزایش زیادی داشت و در بعضی فروشگاه‌ها قیمت هر‌کیلو گوشت گوسفندی و گوساله به ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان رسید درحالی‌که قبل از هدفمندی یارانه‌ها در قصابی‌های معمولی حداکثر قیمت کیلویی ۲۰۰ هزار تومان بود.

بخشی از این افزایش نرخ که در بازار گوشت گوساله بیشتر مشاهده شد، به افزایش ۵ تا ۶ برابری قیمت نهاده‌های دامی و وابستگی بیشتر دام‌های سنگین به تغذیه با نهاده‌ها بازمی‌گشت اما بخشی از آشفتگی بازار هم به باور فعالان بازار ناشی از خریدهای هیجانی بود.

تحلیل فعالان بازار

رئیس اتحادیه تهیه و توزیع‌کنندگان گوشت گوسفندی تهران، دلیل افزایش قیمت گوشت در هفته گذشته را واکنش مردم به تغییرات قیمت دیگر اقلام و نگرانی از گرانی بیش از پیش گوشت دانست و گفت: مردم در هفته گذشته کمی شتاب‌زده خرید کردند و دامداران هم بر این باور بودند که شرایط خاصی پیش آمده و می‌توانند هر قیمتی را اعمال کنند ولی بازار که راکد شد، قیمت‌ها هم به همان سطوح قبلی بازگشت.

علی اصغر ملکی، تفاوت قیمت کنونی گوشت گوسفندی با قیمت‌های ۲ هفته قبل را ۴ تا ۵ هزار تومان اعلام کرد و افزود: قیمت گوشت تابع عرضه و تقاضاست و همانطور که قیمت مرغ با کاهش تقاضا شکست، گوشت قرمز هم در نبود تقاضا نمی‌تواند افزایش زیادی در قیمت داشته باشد.

اگر تقاضا بیشتر شود قطعا بازار دچار تغییراتی خواهد شد اما از آنجا که قدرت خرید پایین است، بعید است افزایشی را در قیمت‌ها شاهد باشیم. به‌گفته ملکی، هم‌اکنون هر‌کیلو گوشت گوسفندی با قیمت ۱۶۵ تا ۱۷۰ هزار‌تومان به‌دست مغازه‌دار می‌رسد که قیمت برای مصرف‌کننده با احتساب سود ۱۰ درصدی ۱۸۱ تا ۱۸۷ هزار تومان خواهد بود.

قیمت‌های بالای ۲۵۰ هزارتومان، موقتی است

افزایش قیمت در بازار گوشت موجب شده دولت نیز برای کنترل قیمت‌ها وارد عمل شود. معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهادکشاورزی دوشنبه هفته گذشته از آغاز واردات گوشت قرمز گرم از روسیه و پاکستان خبر داد و اعلام کرد دولت با این اقدام و همچنین افزایش توزیع گوشت منجمد در پی بازگرداندن قیمت این کالا به نرخ‌های پیشین است.

محمد قربانی افزود: گوشت قرمز پیش‌تر هم یارانه دریافت نمی‌کرد و در نتیجه مشمول آزادسازی یارانه‌ها نمی‌شود، بنابراین قیمت‌های ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومانی در بازار گوشت موقتی است.

این مقام دولتی همچنین از مذاکره با اتحادیه‌های دامداران بر سر قیمت هر کیلو گوشت دام زنده خبر داد و اعلام کرد تا پایان هفته نرخ‌های جدید کارشناسی گوشت قرمز اعلام می‌شود، که البته این اتفاق نیفتاد.

افزایش قیمت دام زنده

اگرچه قیمت توافقی هر کیلو گوشت دام زنده هنوز اعلام نشده اما تولیدکنندگان از افزایش ۳۰ درصدی هزینه تولید خبر می‌دهند. تصمیم دولت در تغییر نرخ ارز واردات اقلام اساسی و پرداخت یارانه مستقیم، قیمت نهاده‌های دام و طیور شامل جو، ذرت و کنجاله سویا را که تا پیش از این با ارز ۴٫۲۰۰ تومانی وارد می‌شد، ۵تا ۶ برابر کرد و هزینه تولید را برای دامداران بالا برد.

قیمت جو از ۱٫۸۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان رسید، ذرت ۱٫۹۰۰ تومانی ۱۲ هزار تومان شد و سویای ۳٫۷۰۰ تومانی هم به ۱۷ هزار تومان رسید تا در پی آن قیمت شیرخام و البته گوشت تولیدی دامداران هم افزایش یابد. رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران از تأثیر ۳۰ درصدی افزایش قیمت نهاده‌ها بر قیمت دام زنده خبر داد و اعلام کرد: قیمت تمام‌شده هر کیلو گوشت دام برای ما از ۸۰ هزار‌تومان به ۱۰۴ هزار تومان رسیده است.

این گفته احمد مقدسی در حالی است که قیمت گوشت در بازار تا پیش از اجرای طرح پرداخت مستقیم یارانه‌ها نیز فاصله‌ای دست‌کم ۷۰ هزار تومانی با قیمت خرید گوشت از دامداران داشت و هر کیلو گوشت ۷۰ هزار‌تومانی در دامداری، وقتی به مغازه‌های قصابی می‌رسید قیمتش تا بیش از ۱۵۰هزار‌تومان بالا می‌رفت، در چنین شرایطی کمترین قیمت گوشت گوساله در مغازه‌ها را نیز مانند گوشت گوسفندی باید ۱۸۰ هزار تومان دانست.

تثبیت قیمت گوشت به شرط تثبیت قیمت نهاده‌ها

مقدسی درباره موضوع تامین نهاده‌ها به نکته دیگری نیز اشاره کرد و گفت: اگر دولت بتواند این نهاده‌ها را با قیمت‌های جدید اعلام شده تامین کند، نرخ گوشت دام ثابت می‌ماند ولی اگر این اتفاق نیفتد و شاهد نوسان قیمت نهاده‌ها باشیم، طبیعتا تولیدکننده نیز نمی‌تواند قیمت‌های کنونی را حفظ کند و گوشت گران‌تر خواهد شد.

اظهارات رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران به‌معنای این است که اگر فکری برای افزایش عرضه یا کاهش فاصله قیمت دامداری تا قیمت مصرف‌کننده نشود، باید محدوده بالای ۳۰۰ هزار تومانی را برای گوشت قرمز درنظر بگیریم.

با این حال از تأثیر واردات نیز نمی‌توان غافل شد؛ وارداتی که معاون وزیر جهادکشاورزی از آن خبر داده می‌تواند در روزهای آینده بازتاب خود را در بازار گوشت قرمز نشان دهد.

واردات گوشت برای تنظیم بازار سیاست جدیدی نیست، ۳ ماه پیش نیز در آستانه شب عید دولت در پی افزایش شدید قیمت گوشت، صادرات دام را ممنوع و واردات گوشت گرم را آزاد کرد. سیاستی که اگرچه با اعتراض تولیدکنندگان داخلی مواجه شد اما توانست بازار را تا حدودی آرام کند.

کارشناسان و مسئولان صنفی مرتبط با حوزه تولید دام معتقدند در شرایطی که مازاد تولید دام روی دست تولیدکنندگان مانده، واردات گوشت؛ چه گرم و چه حتی منجمد، تحمیل هزینه به دولت است و کنترل قیمت گوشت در بازار مستلزم نظارت‌ بیشتر بر روند توزیع و البته حذف افرادی است که تولیدکنندگان با عنوان «مافیای واردات گوشت» از آنها یاد می‌کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ماکه نمی تونیم بخریم حالا چه فرقی می کنه که قیمتش چه قدر باشه

  • خ ه م

    خداکنه قیمت گوشت بیاد پایین همه توان خرید گوشت داشته باشند.

  • ناشناس

    خوبه این قیمت

  • امیر ولیزاده

    توجه کنید: قیمت گوشت قرمز با کاهش تقاضا پایین اومده نه با خواست دولت و مسئولین‌‌!!!! پس راه چاره فقط و فقط تحریم خرید اجناس گران است. امیدوارم برای یکبار هم که شده دست از بی خاصیتی برداشته و مسئولیت اجتماعی خویش را انجام دهیم. همه چی از خودمان شروع میشود، توجیه اینکه با نخریدن یک نفر من کاری درست نمیشه اشتباه است این من‌ها جمع میگردد و ما میشود.

  • محمد

    من با اطمینان میگویم دامداری در ایران 80درصدشون نابودشدن(فروختن)کسانی که در روستاها هستند میدونند چه میگم.تا۲۰سال پیش درروستاها همه دام داشتند امروز به خاطر گرانی علوفه و ضررکردن کسانی که هم مانده اند تصمیم دارمد اگر شرایط ارزانی گوشت ادامه دارباشد بفروشند
    عزیز شهری که میگه گوشت گرونه پراید زیر پات از ۱۰م شده ۲۰۰م.انتظار نداری گوشت دامدار از صد هزار بشه دویست هزار میگی گرونه.واقعا بی انصاف هستی

  • ناشناس

    جای ونام هرکدوم از مسئولین وملت معلوم شد. دام دار ملت زحمت میکشه برای مسیولین

  • ناشناس

    الحمدالله قیمت همه چیز به تعادل رسیده
    فقط اضافه شدن حقوق کارمند وکارگران
    باعث تورم میشه ونمی خواد به تعادل
    برسه

  • ناشناس

    گوشت باید بشه ۵۰ تومن مرغ هم ۱۰ تومن

  • ناشناس

    مافیا؟؟؟؟….

  • ناشناس

    دوستان اینهمه خوردیم دنیای مریضی گرفتیم بیائید دو ماه نگیریم ۰خدایش کاهش قیمتش نصف قیمت قبلی میشه ۰