کد مطلب: ۳۶۰۸۴۲

رئیس انجمن صنفی انبوه‌سازان استان تهران پاسخ داد:

بازار ساخت‌وساز مسکن در آینده چگونه خواهد بود؟

بازار ساخت‌وساز مسکن در آینده چگونه خواهد بود؟

رئیس انجمن صنفی انبوه‌سازان استان تهران گفت: پنج سال گذشته در بخش تولید مسکن حضور پررنگی نداشتیم و سال ۹۷ نیز سال خوبی در حوزه ساخت و ساز مسکن نبود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سال 97 سال سختی در حوزه اقتصادی بود که در این بین نباید از مسکن غافل شد. بنابر اعلام بانک مرکزی در سال 97 قیمت خانه بیش از 90 درصد افزایش و ساخت و ساز در این زمینه کاهش یافت. کشور نیز می‌تواند ناشی از آن باشد.

در این رابطه ایرج رهبر نایب رئیس انجمن صنفی انبوه‌سازان استان تهران در گفتگو با تجارت‌نیوز، وضعیت تولید مسکن در سال 97 را تشریح کرد.

وی با بیان اینکه سال ۹۷، سال خوبی در حوزه ساخت مسکن نبود، گفت: با توجه به اینکه حداقل زمان برای تاثیرگذاری در بازار ساخت و ساز پنج سال است، اثرات کمبود ساخت و ساز در پنج سال گذشته را اکنون شاهد هستیم.

نایب رئیس انجمن صنفی انبوه‌سازان استان تهران اظهار کرد: ممکن است اثر جزئی ساخت مسکن در یکسال خود را نشان دهد اما اثر اصلی و نهایی آن مربوط به زمان اتمام و تحویل آن است.

وی افزود: در طول پنج سال گذشته در بخش تولید مسکن حضور پررنگی نداشتیم و با توجه به نیاز سالانه به ساخت یک میلیون واحد مسکونی اثرات کمبود تولید مسکن خود را با افزایش قیمت مسکن نشان داد و طبق اعلام بانک مرکزی بیش از 90 درصد افزایش قیمت مسکن داشتیم که بخش کمی از قیمت مسکن مربوط به قیمت مصالح و زمین است و مابقی آن به بخش تولید بازمی‌گردد.

رهبر تاکید کرد: در صورتی که نیاز سالانه یک میلیون واحد مسکونی تامین نشود، دچار انباشت تقاضا و کمبود مسکن می‌شویم که افزایش قیمت را در پی دارد و اکنون شاهد انباشت تقاضای سه میلیون و 500 هزار واحد مسکن به ازای هر سال 700 هزار واحد هستیم که با شروع ساخت مسکن نیز جبران نخواهد شد.

وی درباره سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در بخش مسکن گفت: بعید به نظر می‌رسد که کشورهای دیگر در ایران سرمایه گذاری کنند، پس از برجام افرادی از کشورهای مختلف به ایران برای سرمایه‌گذاری آمدند اما آنها به تضمین سرمایه نیاز داشتند که بانک‌های دولتی این کار را نپذیرفتند و سرمایه‌گذاران از این کار منصرف شدند.

نایب رئیس انجمن صنفی انبوه‌سازان استان تهران درباره آینده ساخت و ساز در کشور افزود: وضعیت فعلی نیز کامل شفاف نیست و با بازگشت تحریم‌ها و شرایط انتقال پول، سرمایه‌گذار با این وضعیت سرمایه خود را در حوزه‌ای وارد نمی‌کند که اگر اروپا کانال مالی خود را با ایران ایجاد کند می‌توان به سرمایه‌گذاری در این زمینه امیدوار بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.