کد مطلب: ۳۸۳۹۱۱

ادعای عجیب درباره قیمت مسکن / خانه ارزان شد

ادعای عجیب درباره قیمت مسکن / خانه ارزان شد

درحالی که ماه‌های گذشته، قیمت مسکن همچنان به روند صعودی خود ادامه می‌داد، تازه‌ترین آمارها از زبان رئیس اتحادیه املاک نشان دهنده تغییر جهت بازار مسکن در آخرین ماه فصل بهار است و متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در سراسر کشور نسبت به ماه‌های قبل کاهش محسوسی داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، براساس تازه‌ترین آمارهایی که رئیس اتحادیه مشاوران املاک ارائه می‌دهد، تا پایان خرداد ماه امسال علاوه بر تداوم روند نزولی معاملات مسکن در سراسر کشور و پایتخت، روند صعودی قیمت‌ها نیز متوقف شده است.

مصطفی قلی خسروی با بیان اینکه هم‌اکنون متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در سراسر کشور به حدود 8.2 میلیون تومان رسیده است، گفت: این نرخ نسبت به ماه‌های قبل کاهش محسوسی داشته است.

به گفته وی هنوز آمار دقیق قیمت مسکن در پایتخت (مربوط به خرداد ماه) نهایی نشده است، ولی به‌دلیل اینکه معاملات با افت همراه بوده است، روی قیمت نیز تأثیر گذاشته است.

وی یادآور شد: درحالی که افت معاملات مسکن در ماه‌های گذشته جلوی افزایش قیمت‌ها را نگرفته بود، اما در پایان سومین ماه سال، قیمت‌ها همانند ماه‌های قبل افزایش نشان نمی‌دهد. به گفته وی، در شرایط حاضر قیمت‌ها در بازار مسکن به نوعی ثبات نسبی رسیده است.

11 درصد افت معاملات کشوری

نماینده رئیس اتاق اصناف ایران در کمیسیون تخصصی مشاوران املاک اتاق اصناف ایران اعلام کرد: درمجموع معاملات بازار مسکن در سراسر کشور اعم از خرید و فروش و اجاره در بهار امسال 11 درصد کاهش یافته است.

در فصل بهار سال گذشته یعنی از ابتدای سال تا 28 خرداد ماه سال گذشته تعداد قراردادهای ثبت شده در اتحادیه مشاوران املاک سراسر کشور 314 هزار و 257 فقره بوده است که از این رقم 175 هزار و 918 فقره مبایعه نامه خرید و فروش مسکن و 138 هزار و 344 فقره نیز به قراردادهای اجاره تعلق داشته است.

وی ادامه داد: این درحالی است که در فصل بهار امسال و تا 28 خرداد ماه تعداد کل قراردادهای ثبت شده در مشاوران املاک سراسر کشور به 279 هزار و 172 فقره رسیده است که بدین ترتیب در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 11.1 درصد کاهش نشان می‌دهد.به‌گفته وی همچنین در این مدت 156هزار و 313 فقره مبایعه نامه در سطح کشور به ثبت رسیده است که نسبت به رقم بهار سال گذشته 11.1 درصد افت کرده است.

قلی خسروی با اشاره به اینکه تعداد قراردادهای اجاره نیز دراین دوره با افت 11 درصدی همراه بوده است، گفت: درحالی که در بهار 97 درمجموع 138 هزار و 344 فقره قرارداد اجاره ثبت شده در بهار امسال این رقم به 120 هزار و 213 فقره رسیده است.

33 درصد کاهش معاملات پایتخت

درشرایطی که معاملات بازار مسکن کل کشور در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته 11 درصد کمتر شده است این رقم در پایتخت شدیدتر بوده است.

براساس گفته‌های رئیس اتحادیه مشاوران املاک از ابتدای سال‌جاری تا 28 خرداد ماه درمجموع 59 هزار و 463 فقره قرارداد خرید و فروش یا اجاره مسکن در تهران به ثبت رسیده است. این درحالی است که این رقم در مدت مشابه سال قبل 89 هزار و 572 فقره بوده است که نشان از کاهش 33 درصدی تعداد معاملات مسکن در کشور دارد.

وی اضافه کرد: همچنین در بهار امسال تعداد مبایعه نامه‌های مسکن در تهران به 26 هزار و 103 فقره رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش 44.8 درصدی مواجه شده است. دربهار پارسال تعداد مبایعه نامه‌ها 47 هزار و 342 فقره بوده است.

42 درصد کاهش قرارداد اجاره در پایتخت

قلی خسروی اظهارکرد: تعداد قراردادهای اجاره پایتخت نیز 42.4 درصد کمتر شده است. در بهار امسال 23 هزار و 894 فقره قرار داد اجاره به ثبت رسیده است که نسبت به 41 هزار و 546 فقره بهار 97 با افت قابل ملاحظه‌ای همراه شده است.

مشاهدات میدانی از سطح بنگاه‌های املاک نشان می‌دهد به‌دلیل افزایش نرخ اجاره بها و همچنین هزینه‌های ثبت اجاره نامه جدید، مستأجران ترجیح می‌دهند با توافق موجر، قرارداد قبلی خود را تمدید کنند.

برهمین اساس همزمان با افت قراردادهای خرید و فروش، اجاره‌نامه‌ها نیز کاهش نشان می‌دهد. برخی کارشناسان معتقدند که رشد قیمت‌ها در بازار مسکن باعث مهاجرت تعدادی از مستأجران به اطراف شهرهای بزرگ شده است که هزینه اجاره واحد مسکونی در آنها پایین‌تر است.

منبع: روزنامه ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بالا رفتن قیمت یک دوره است واینکه قیمت‌ها تصبیت شود یک دوره دیگر واینها باهم فرق می‌کند وعلل وعوامل آنها نیز آیا دوره تصبیت را گذرانده اند

  • چنگیز

    شما باهمین نظر های نسنجیده و عیر کارشناسی مردم رو بدبخت کردی.

  • ناشناس

    اگه زمین رایگان یا به صورت قسطی در اختیار اونایی که خانه ندارن قرار بدهند شرایط خوب میشه چرا حرف این مردم کسی نمی شنوه نظر بعضی رانت خوارها را میپرسن واسمش میزارن نظر کارشناسی

  • حسین

    خدمت نمایندگان مجلس و وزرای دولت و مسئولین مملکتی
    در شهرک صدرا شیراز هر یک نفر دلال حدود 10 تا 20 زمین خریده با قیمت پایین و الان با قیمت سرسام آوری آن زمین را صوری در بنگاهها معامله می کند و با ایجاد هیجان در بین مردم قیمت زمین را بالا برده است. اگر نمایندگان مجلس استان فارس فکری به حال افزایش سرسام آور زمین و مسکن نکنند پس به امید گرفتن رای از مردم بی خانمان هم نباشند که روز به روز به واسطه وجود سوداگران فقیر و فقیر تر می شوند.