کد مطلب: ۶۵۱۴۴۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بازدهی بازارها در هفته دوم اردیبهشت/ رشد اندک همه بازارها

بازدهی بازارها در هفته دوم اردیبهشت/ رشد اندک همه بازارها

بازدهی بازارها در هفته دوم اردیبهشت نشان می‌دهد که دلار، طلا، سکه و بورس در این بازه‌زمانی، هر یک اندکی رشد داشته‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازدهی بازارها در هفته دوم اردیبهشت ، نشان می‌دهد که هر یک از چهار بازار مالی، زیر یک درصد رشد داشته‌اند.

قیمت دلار

قیمت دلار در هفته جاری، ۰٫۷۸ درصد رشد داشت.

صرافی ملی ، روز پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت، نرخ فروش دلار را ۲۵۷۰۹ تومان اعلام کرد. این در حالی است که این رقم پنجشنبه ۸ اردیبهشت، ۲۵ هزار و ۵۰۹ تومان ثبت شد.

دلار در بازار آزاد، هفته گذشته را در کانال ۲۸ هزار تومان آغاز کرد و تا پایان این هفته با وجود دو روز تعطیلی، در همین کانال نوسان داشت و تا حدودی افزایشی بود.

قیمت طلا

بازدهی بازار طلا نیز در در هفته دوم اردیبهشت ۱۴۰۱، با ۰٫۸۹ درصد رشد همراه بود. این میزان بیشتری بازدهی مثبت در میان بازارها بود. این در حالی است که طلا در هفته نخست اردیبهشت، بازدهی منفی داشت.

قیمت طلا در روز گذشته، یک میلیون و ۳۰۵ هزار و ۲۲۵ تومان اعلام شد. در حالی که بازار در روز ۸ اردیبهشت، به قیمت یک میلیون و ۲۹۳ هزار و ۶۸۳ تومان رسید.

بازار طلا در هفته گذشته بین کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان نوسان داشت، اما هفته را در کانال بالاتر به پایان رساند.

قیمت سکه

خریداران بازار سکه نیز در هفته دوم اردیبهشت، اندکی رشد قیمت را تجربه کردند. در این بازه زمانی، بازدهی برای سکه طرح جدید، ۰٫۳۸ درصد بود.

قیمت سکه روز گذشته، ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اعلام شد، اما هفته پیش به ۱۳ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسیده بود.

بازدهی بازارها

بازدهی بازارها در هفته دوم اردیبهشت ۱۴۰۱

بورس

در وجه دیگری از بازدهی بازارها در هفته دوم اردیبهشت ، شاخص کل بورس رشد کرد. بازار سرمایه، هفته گذشته را در سطح یک میلیون و ۵۲۹ هزار و ۷۱۷ واحد به پایان رساند.

این در حالی است که شاخص کل بورس روز چهارشنبه، ۷ اردیبهشت به حدود یک میلیون و ۵۲۱ هزار و ۴۲۳ واحد رسیده بود. این ارقام به معنای رشد ۰٫۵۵ درصدی شاخص کل است.

امیر توپچی‌پور، کارشناس بازار سرمایه در پیش‌بینی هفتگی بورس ، به تجارت‌نیوز گفت: بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت، بالا و پایین زیادی نداشت. این روزها اکثر سهام بزرگ بازار روندی خنثی دارند. به نظر می‌رسد وارد اصلاح زمانی شده‌اند و رشد بازار از اسفند پارسال تا چندی پیش ادامه داشت. همچنین در شرایط کنونی استراحتی هر چند کوتاه‌مدت برای سهام، می‌تواند طبیعی باشد.

سیگنال‌های مختلف برای بازارها

به گزارش تجارت‌نیوز، در مدت اخیر بازارهای مالی، تحت تاثیر مذاکرات وین قرار داشتند.

مذاکرات هسته‌ای در ماه پایانی سال گذشته متوقف شد. دو طرف تاکید دارند بخش زیادی از توافقات انجام شده، اما چند مورد اساسی و مهم بافی مانده است.

روز گذشته، سنای آمریکا، طرحی غیرالزام‌آور اما ضدایرانی را به تصویب رساند که می‌تواند پیامی منفی برای مذاکرات باشد. به گزارش ایرنا این طرح، با هدف ممانعت‌ از رفع تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در صورت بازگشت احتمالی دولت جو بایدن به برجام تصویب شده است.

قیمت دلار، طلا و سکه در روز انتشار این خبر افزایش شد.

آمادگی آمریکا برای هر دو احتمال پیروزی و شکست مذاکرات

از سوی دیگر ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز نوشت، ند پرایس سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا شامگاه چهارشنبه در یک نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره آخرین تحولات در مذاکرات وین گفت: ایالات متحده به‌طور مساوی در حال آماده شدن برای دو سناریو است که در یکی حصول توافق با ایران برای بازگشت به پایبندی متقابل به برجام وجود دارد و در دیگری توافقی به دست نمی‌آید.

وی ادامه داد: از آنجایی که بازگشت به پایبندی متقابل به برجام یک امکان بسیار نامشخص است، اکنون به‌طور مساوی برای هر دو سناریو آماده می‌شویم.

مذاکرات در آستانه شکست نیست

در عین حال، نورنیوز روز سه‌شنبه در گزارشی تحلیلی تاکید کرد، اگرچه به بن‌بست رسیدن مذاکرات، تاثیری بر شرایط فعلی ایران در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ندارد اما تاکنون هیچ یک از طرف‌های مذاکره‌کننده به این نتیجه نرسیده‌اند که مذاکرات در آستانه شکست است.

این رسانه در عین حال، افزود: واقعیت این است که موضوعات حل نشده صرفا به عدم لغو تحریم‌های سپاه مرتبط نیست و مسائل باقی‌مانده دیگری نیز وجود دارد که آمریکا با لجاجت از حل‌وفصل آنها سر باز می‌زند.

آمارهای جدید از نقدینگی و پایه پولی

صرف نظر از اخبار مذاکرات، رشد نقدینگی نیز در کشور همچنان با سرعت ادامه دارد. بانک مرکزی، تحلیل تحولات اقتصاد کلان کشور در اسفند ۱۴۰۰ را منتشر کرده. بر اساس این گزارش، رشد نقدینگی در آخرین ماه سال گذشته، رکورد ۱۲ ماهه را شکسته است.

اما آهنگ رشد پایه پولی در سال ۱۴۰۰ روند کاهشی را طی کرد، به‌گونه‌ای که رشد ۱۲ ماهه پایه پولی از ۴۲٫۱ درصد در مرداد به ۳۱٫۴ درصد در پایان اسفند رسید.

برخی کارشناسان مالی معتقدند رشد نقدینگی، در شرایطی که دولت برنامه‌های برای هدایت آن ندارد و قیمت‌ها را نیز در بازارهای مختلف سرکوب می‌کند. می‌تواند خطرناک باشد. در چنین شرایطی، ممکن است افراد سرمایه خود را به شکل پول در بانک یا نقدینگی نگه دارند و آن را وارد بازارهای سرمایه‌ای نمی‌کنند. این حالت باعث افزایش تورم می‌شود.

از سوی دیگر، بعضی کارشناسان نیز تاکید می‌کنند که در سال جاری هیچ بازاری، حتی مسکن، به اندازه نرخ سود بانکی به افراد بازدهی نمی‌دهد.

منع بانک‌ها از ورود به بازارهای دلار، طلا، سکه و مسکن

در هفته گذشته، خبری دیگر منتشر شد که می‌تواند سیگنال‌هایی برای بازارها داشته باشد.

وزارت امور اقتصادی و دارایی، با رونمایی از بسته «راهبردها و سیاست‌های بخش بانکی»، سرمایه‌گذاری بانک‌ها در حوزه دلار، طلا، سکه، املاک و مستغلات را ممنوع اعلام کرد.

این ببسته، بانک‌ها را موظف می‌کند به جای سرمایه‌گذاری در بازارها، منابع خود را به سمت فعالیت‌های مولد، سودآور، ارزش‌آفرین و تولید دانش‌بنیان هدایت کنند.

به گزارش ایرنا ، بانک‌ها در حالی از هرگونه سرمایه‌گذاری در ارز، طلا، سکه، املاک و مستغلات ممنوع شدند که در یک دهه گذشته در بخصوص در چند سال اخیر با اخذ سپرده‌های مردم با نرخ‌های رقابتی و خارج از ضوابط شورای پول اعتبار، منابع را در بازارهای ارز، طلا و مسکن سرمایه گذاری کردند.

تاثیر افزایش نرخ بهره در آمریکا بر بازار طلا

در سطح بین‌المللی نیز، افزایش بی‌سابقه نرخ بهره در آمریکا می‌تواند پیامی برای بازار طلا داشته باشد. بانک مرکزی آمریکا، شب گذشته اعلام کرد برای کنترل تورم نرخ بهره را ۰/۵ درصد افزایش داده است. این اولین طی ۲۲ سال گذشته است که بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را به این میزان تغییر داده است.

رئیس فدرال رزرو آمریکا علاوه بر افزایش نرخ بهره، از برنامه کاهش پایه پولی هم خبر داد. این دو اقدام به این معناست که آمریکا می‌خواهد برای کنترل نرخ تورم، سیاست‌های انقباضی در پیش بگیرد.

روند نزولی قیمت جهانی طلا از صبح امروز آغاز شد. بهای جهانی طلا، روز چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت، کاهش پیدا کرد و به ۱۸۶۳ دلار و ۸۰ سنت رسید. کاهش قیمت طلا در حالی رخ داده که قیمت طلا در اواخر روز گذشته اندکی افزایش پیدا کرده بود. اما بازار در انتظار اعلام نرخ بهره بود و به همین دلیل بازار طلا چند ساعت قبل از اعلام آن، به افزایش این نرخ واکنش نزولی نشان داد.

روز پنجشنبه نیز قیمت اونس با نوساناتی همراه بود و در مقاطعی کاهشی یا افزایشی شد.

این موارد بر بازدهی بازارها در هفته دوم اردیبهشت اثرگذار بودند.

آخرین اخبار از تحولات بازارها را در صفحه گزارش بازارها ی تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.