کد مطلب: ۵۹۹۵۴۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آخرین خبر از دلار ۴۲۰۰ تومانی/ پایان توزیع رانت ارزی

آخرین خبر از دلار ۴۲۰۰ تومانی/ پایان توزیع رانت ارزی

به نظر می‌رسد کشمکش‌ها برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از کالاها به نتیجه رسیده و با علام سازمان غذا و دارو این ارز ترجیحی برای واردات دارو حذف شد. این ارز در حالی حذف شده است که بسیاری از نمایندگان مجلس و اقتصاددانان با حذف آن مخالف هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، چند هفته‌ای است که دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی با اقتصاددانان و نمایندگان مجلس جلسه برگزار می‌کند. در حالی که همه طرف‌های درگیر این موضوع اعلام کرده بودند ارز برای اقلامی مثل گندم و دارو حذف نمی‌شود اما سازمان غذا و دارو امروز ارز ترجیحی برای برخی از اقلام دارویی را حذف کرد.

طی هفته‌های گذشته موضوع اصلی جلسات دولت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده است اما همواره نظر دولت بر این بوده است که ارز ترجیحی برای اقلامی مثل دارو و گندم باقی بماند.

در این خصوص محسن زنگنه به تجارت‌نیوز گفته بود: نظر قطعی دولت این است که دلار ۴۲۰۰ تومانی برای دو قلم دارو و گندم حفظ کند.

مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز به تازگی گفته است: به غیر از دارو و گندم، ارز ۴۲۰۰ تومانی قرار است از پنج قلم کالا حذف شود. بنابراین نظر مجلسی‌ها بر ادامه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات دارو است.

از سویی دیگر دولت با تعدادی از اقتصاددان جلسه برگزار کرد، اظهارنظر این اقتصاددانان نیز نشان می‌داد که بیشتر آنها مخالف حذف ارز ترجیحی هستند و فقط چند نفر موافق هستند آن هم به صورت مشروط.

همچنین مجلس با اعلام مخالفت برای حذف ارز ترجیحی، عنوان کرد این کار باعث شوک قیمتی شدید در کالاهای اساسی از جمله غذا و دارو خواهد شد.

با وجود آنکه مجلس و دولت نسبت به بالا رفتن قیمت در این اقلام اذعان کرده‌اند اما در نهایت ارز ۴۲۰۰ دارو امروز حذف شد.

تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر بازار

روز گذشته محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور در مصاحبه‌ای با یکی از خبرگزاری‌های دولتی گفته بود: «بخش عمده ارزی که با مجوز مجلس در سال ۱۴۰۰ تخصیص داده شده بود، هزینه شده است.»

با حذف ارز ۴۲۰۰ دارو در واقع منابع دولت آزاد شده اما واردکنندگان دارو برای تامین ارز مورد نیاز خود به بازار مراجعه می‌کنند که احتمالا بازار ارز را با نوسان رو به رو کند.

با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی رانت ارزی در کشور کاهش پیدا کند اما از طرف دیگر دولت مجبور است به نحوی کمبود منابع ارزی خود را پوشش دهد. پس دولت ناچارا باید از بازار آزاد دلار خریداری کند و آن را به واردکنندگان بدهد تا بتوانند با قیمت دلار پایین‌تر اقلام اساسی را وارد کشور کنند.

چهار ماه تا پایان سال باقی مانده است و به نظر می‌رسد دولت ارز بیشتری را از بازار ارز خریداری کند و به همین علت سیگنال مهمی را درباره افزایش قیمت دلار به بازار می‌دهد.

پیش‌بینی کارشناسان از قیمت دلار تا پایان امسال

وحید مسعودی، کارشناس بازارهای مالی درباره تاثیر مذاکرات در آینده بازار ارز گفت: چه توافقی حاصل شود و چه نشود، دلار در بازه‌ زمانی حدود دو ساله روند افزایشی دارد.

این کارشناس بازارهای مالی گفت: اگر مذاکرات فرسایشی باشد و توافقی حاصل نشود، دلار تا قبل از تابستان ۱۴۰۱، می‌تواند به ۳۲ یا ۳۳ هزار تومان نیز برسد. در درازمدت دلار ۴۰ تا ۴۲ هزار تومانی قابل تحقق است.

علی طباطبائی، دیگر کارشناس بازارهای مالی، ارزش ذاتی دلار را ۳۵ هزار تومان دانست و گفت: افت قابل توجه قیمت دلار در بازه زمانی کوتاه، دور از انتظار است.

او افزود: برخی کارشناسان احتمال دلار ۲۵ هزار تومانی را مطرح کردند اما احتمال آن کم شده است. حتی گفته می‌شود دولت نیز بودجه ۱۴۰۱ را بر مبنای دلار ۲۳ هزار تومانی می‌بندند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • تقی

    همه بیچارگی و کمبود ارز و درامد دولت ووو برمی گردد به تعامل با دنیا که بحث شعاری ان هنگام ریاست جمهری مطرح می شود ولی هنگام کار نمی توانند سنگ بزرگ سیاستگذار اصلی را برادارند و فقط و فقط فشارش را بر مردم تحمیل می کنند یه برگ استامینئفن کدئین 600 تومان بوده است و حالا 4300 تومان و این قلم کالا از پر مصرفترین دارو می باشد و حالا هر کپسول مصرفی من که حدود 4000 تومان است بکجا خواهد رسید خدا داند.

  • همصدایی ملت با ملت ایران

    تنها راه پایان رانت تک نرخی کردن ارز میباشد

  • ناشناس

    نظری که حقیقت را بگوید منتشر نمی کنید فقط نظرات نپخته و دور از حق را منتشر می کنید ترس باعث پیچیده تر شدن اوضاع وگستاخی مسئولان می شود

  • Saeed

    اگر دولت و مجلس با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دارو مخالفند .پس چه قدرت دیگری میتواند جلوی آنرا بگیرد.مطمئن هستم که واردات مواد اولیه دارو با ارز کمی کمتر از بازار آزاد باعث بروز فاجعه خواهد شد .که تخصیص هر یارانه ای به چند دهک از جامعه هیچ مشکلی را از آنان حل نکرده .بلکه مشکلات معیشتی آنان چند برابر و تعداد .ناراضیان بسیار بسیار بیشتر .مثل روز برای من روشن است .حال خود دانید.مگر خرید دارو برای تمام بیمه شدگان با پرداخت در صد بسیار پایینی از قیمت های جدید انجام گیرد .در هر حال باز هم عده زیادی نا راضی خواهند ماند.

  • ناشناس

    به امید روزیکه تأسیسات هسته ای تمامی کشورها تعطیل شده و جهان به سمت صلح و آرامش جرکت نماید

  • ناشناس

    ضررهای ارز 4200 برای اقتصاد: انجام معاملات صوری برای دریافت ارز 2-واردات کالاها با ارز ترجیحی و فروش با قیمت آزاد به مردم 3-گرفتن ارز برای واردات غیر ضروری به نام کالای اساسی 4- بر باد رفتن میلیاردها دلار ذخایر ارزی 5- افزایش 40 تا 50 درصدی قیمتها به جای تعدیل 6-ایجاد مشکل در سیستم توزیع عادلانه