کد مطلب: ۳۸۸۳۰۴

دلار، طلا و بورس در هفته پیش‌رو چه چشم‌اندازی دارند؟ / امید به تاخت بورس و ناامیدی از صعود طلا و ارز

دلار، طلا و بورس در هفته پیش‌رو چه چشم‌اندازی دارند؟ / امید به تاخت بورس و ناامیدی از صعود طلا و ارز

در هفته گذشته همان‌طور که تجارت‌نیوز با توجه به نشانگرها پیش‌بینی کرده بود روند نزولی ارز متوقف شد و بازار سهام نیز روزهای بی‌رمق خود را طی کرد. اما در هفته پیش‌رو نشانگرها چه سیگنال‌هایی می‌دهند؟ در هفته جاری کدام بازار چشم‌انداز بهتری دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، پیش از شروع هفته قبل، بازارها در آخرین کارنامه هفتگی خود چنین وضعیتی را ثبت کرده بودند؛ شاخص بورس مثبت 0.14 درصد، طلای ۱۸ عیار مثبت 0.27 درصد، سکه امامی منفی 0.6 درصد و دلار منفی 1.5 درصد.

پیش از شروع هفته اخیر،تجارت‌نیوز پیش‌بینی کرده بود سخت‌تر شدن صادرات نفت ایران و مثل گذشته نبودن وضعیت صادرات نفتی ایران طبیعتا چشم‌انداز نگران‌کننده‌ای را برای درآمدهای ارزی می‌تواند ترسیم کند و اضافه شدن نااطمینانی‌های سیاسی به این وضعیت در هفته جاری و کمتر شدن اظهار نظرات مقامات مسوول و تاکید کمتر آنها بر راه‌اندازی بازار متشکل این نگرانی را برای کارشناسان به همراه آورده که در هفته جاری شاید روند بازار ارز کمی متفاوت از چند هفته نزولی اخیر باشد.

اتفاقی که در عمل نیز رخ داد و بعد از چند هفته پی‌درپی روند نزولی دلار متوقف شد و این هفته را بدون هیچ تغییری پشت سر گذاشت.

در بازار طلا هرچند پیش‌بینی می‌شد به دلیل افزایشی بودن قیمت جهانی طلا و احتمال متوقف شدن روند نزولی دلار، قیمت‌ها صعودی شود اما این اتفاق هنوز در بازار داخلی رخ نداده و باید دید فشار از این دو ناحیه چه زمانی در بازار داخلی انعکاس می‌یابد. در هفته اخیر طلا بازدهی منفی 1.6 درصد و سکه بازدهی منفی 1.7 درصد داشت.

با این حال در بازار سهام همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد این بازار متاثر از نااطمینانی‌های سیاسی چندان روزهای خوبی را پشت سر نگذاشت و بازدهی آن تنها در حد 0.27 درصد بود.

در هفته گذشته روند نزولی قیمت دلار متوقف شد.

اما در این شرایط که روند نزولی قیمت دلار متوقف شد، بازار سهام روزهای بی‌رمق خود را طی می‌کند و بازار طلا با وجود فشارها برای افزایش، روند نزولی را طی می‌کند چه اتفاقاتی ممکن است در هفته جاری رخ دهد؟

سیگنال‌های سیاسی به بازارها

لغو‌ تحریم‌ وزیر خارجه ایران توسط دولت آمریکا، سفر احتمالی وزیر خارجه ایران به نیویورک برای شرکت در نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد، اظهارات جدید سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر اینکه از طریق متحدانمان خواستار کاهش تنش با ایران شده‌ایم، اظهارات جدید سخنگوی وزارت خارجه ایران مبنی بر اینکه تلاش‌هایی برای حفظ برجام از طرف سایر کشورها آغاز شده است و اعلام معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه هفت کشور غیراروپایی نیز به اینستکس می‌پیوندند همه از جمله اخباری است که بازارها را با چشم‌انداز مثبتی مواجه می‌کند.

همچنین دولت انگلیس با عقب‌نشینی از تصمیم اسکورت تمام کشتی‌های تجاری خود در آب‌های نزدیک ایران، اعلام کرد که برای اجتناب از تنش‌زایی با ایران این کار را انجام نمی‌دهد.

در عین حال، واکنش وزیر دفاع به تهدید اخیر نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس هم از دیگر اخبار سیاسی قابل توجه است که وی اعلام کرده: « هر دشمنی در هر سطحی قصد تجاوز به حریم و تمامیت ارضی کشور مقدس جمهوری اسلامی ایران را داشته باشد با پاسخ قاطع، دندان شکن و پشیمان کننده مواجه خواهد شد.»

سیگنال‌های اقتصادی به بازارها

با وجود آنکه به نظر می‌رسد هفته پیش‌رو از نظر سیاسی چندان نااطمینانی جدیدی برای بازارها به همراه نداشته باشد اما روند نگران‌کننده درآمدهای نفتی همچنان هم در چشم‌انداز اقتصاد ایران وجود دارد.

21 تیر ماه امسال ایسنا گزارش داد، «طبق جدیدترین گزارش ماهانه اوپک، تولید نفت ایران در ژوئن سال ۲۰۱۹ به ۲.۲۲۵ میلیون بشکه در روز رسید و نفت سنگین ایران شش دلار و ۹۸ سنت در هر بشکه ارزان شد.» خبری که نگرانی‌ها درباره درآمدهای نفتی را تشدید می‌کند.

با این حال فعلا روند صعودی قیمت جهانی نفت ادامه دارد. قیمت نفت در معاملات روز جمعه بازار جهانی تحت تأثیر کاهش تولید خلیج مکزیکو در آستانه وقوع طوفان در این منطقه و ادامه تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه، افزایش پیدا کرد. به گزارش ایسنا، بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۱ سنت یا ۰.۵ درصد افزایش، به ۶۰ دلار و ۵۱ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز گذشته به ۶۰ دلار و ۹۳ سنت صعود کرده بود که بالاترین حد در شش هفته اخیر بود. بهای معاملات آتی نفت برنت ۲۹ سنت یا ۰.۴ درصد افزایش پیدا کرد و به ۶۶ دلار و ۸۱ سنت در هر بشکه رسید.

در این دوره پرنوسان قیمت نفت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هشدار داده اگر چین برخلاف تحریم‌های آمریکایی، به واردات نفت خام ایران ادامه دهد از سوی واشنگتن تحریم خواهد شد. این خبر در کنار اعلام بازداشت ناخدا و مسئول ارشد نفتکش ایرانی توقیف‌شده در جبل‌الطارق بار دیگر بر نااطمینانی‌های درآمدهای ارزی اضافه کرده که می‌تواند بر چشم‌انداز قیمت دلار در ایران تاثیر بگذارد، اما احتمالا این اثرگذاری در دوره کوتاه‌مدت نباشد.

در همین حال، در بازار داخلی این هفته «تهاتر نفت در برابر اجرا» یا «تهاتر نفت در برابر سرمایه‌گذاری» اجرا خواهد شد. طبق گزارش تسنیم، این راهکار، راهکار جدیدی است که مجوز آن در قالب قانون بودجه سال ۹۸ صادر شده و نخستین قرارداد در این زمینه به‌منظور احداث نیروگاه جدید ری در جنوب شهر تهران در هفته پیشِ‌رو امضا می‌شود. اتفاقی که کمی چشم‌انداز نفتی ایران را شاید بهبود دهد و با این بهبود بتوان بر اثرگذاری بر بازار ارز امیدوار بود.

آخرین خبر از بازار متشکل ارزی هم نشان می‌دهد بعید است در هفته جاری اتفاق جدیدی رخ دهد. مدیر عامل بازار متشکل ارزی به تجارت‌نیوز گفته است: بازار متشکل ارزی آماده اجرا است و هیچ مشکلی برای راه‌اندازی ندارد، فقط منتطر این هستیم که در زمان مناسب افتتاح شود تا بیشترین اثر را در بازار داشته باشد.

با چنین چشم‌اندازی هرچند روند نزولی قیمت دلار متوقف شده اما بعید است که فشاری برای مثبت شدن این روند در هفته جاری وجود داشته باشد.

اما درباره بازار جهانی طلا نیز هم روند یک روند مثبت بوده و هم چشم‌انداز مثبتی برای آن پیش‌بینی می‌شود. خصوصا اینکه روز جمعه یک مرکز سیاست‌گذاری فراحزبی آمریکایی پیش‌بینی کرد در نیمه اول سپتامبر دولت ترامپ از حد مجاز بدهی فراتر خواهد رفت. احتمالا این خبر هم بتواند بر مثبت ماندن چشم انداز قیمت طلا تاثیر بگذارد. آخرین قیمت‌ها از بازار جهانی طلا نیز مثبت بودن این روند را تایید می‌کند.

با این حال با توجه به اینکه در بازار داخلی فشاری بر قیمت دلار فعلا مشاهده نمی‌شود بعید است که روند طلا متاثر از اتفاقات داخلی تغییر کند، مگر اینکه بازار جهانی طلا بتواند این تاثیر را بگذارد.

در بازار سهام هم با توجه به عرضه اولیه نوری به نظر می‌رسد شروع خوبی این بازار داشته باشد و اخبار سیاسی مبنی بر افزایش نااطمینانی هم به اندازه اخبار مثبت در روزهای اخیر نبوده که چشم‌انداز هفتگی آن را نگران‌کننده کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    فقط منتطر این هستیم که در زمان مناسب افتتاح شود تا بیشترین اثر را در بازار داشته باشد شاید وقتی دیگر خخخخخخخ …

  • شهره

    مامستاجرا روزبه روز داریم بدبخت ترمیشم قیمت دلار هرچی بیادپایین بره بالا هیچی عوض نمیشه

  • ناشناس

    پایین اومدن دلار تاثیری روقیمتا نداشته اصلا

  • ناشناس

    بازار متشکل ارزی نمیتونه قیمت دلار رو پایین بیاره چون قیمت دلار اصلا بالا نیست!
    تازه به صورت دستوری زیر قیمت واقعیشه …
    دیگه اینو من نمیگم کیهان هم نوشت امروز هم ایرنا…