خبر مهم:

کد مطلب: ۳۵۸۱۴۳

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

عملکرد مالی پارس‌خودرو؛ ۵.۵ هزار میلیارد بدهی و ۱.۴ هزار میلیارد زیان انباشته

عملکرد مالی پارس‌خودرو؛ 5.5 هزار میلیارد بدهی و 1.4 هزار میلیارد زیان انباشته

۵٫۵ هزار میلیارد تومان بدهی، رشد 233 درصدی بهره‌مندی از تسهیلات بانکی، کاهش 76 درصدی تولید خودرو و زیان انباشته 1.4 هزار میلیارد تومانی از جمله نکات قابل تامل آخرین کارنامه مالی پارس‌خودرو است. تا پایان آذر ماه امسال 1.4 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی پارس‌خودرو سررسید شده است.

پارس‌خودرو، یکی از شرکت خودروسازی ایران است که در زمینه فروش و مونتاژ چند مدل محدود از شرکت‌های خودروسازی نیسان، رنو و برلیانس آتو فعالیت می‌کند.

پارس‌خودرو شرکت خودروسازی ایرانی است که در سال 1335 بنیان‌گذاری و در سال 1338 مشغول به فعالیت شد

تجارت‌نیوز در سلسله گزارش‌هایی با عنوان « کارنامه » با نگاهی نقادانه به بررسی کارنامه عملکرد بانک‌ها و شرکت‌های مختلف می‌پردازد. کارنامه 9 ماهه ابتدایی سال 1397 شرکت پارس‌خودرو حاوی نکات قابل توجهی است.

شرکت سایپا با مالکیت 47 درصدی، سهامدار عمده شرکت خودروسازی پارس‌خودرو است.

562

به گزارش تجارت‌نیوز، بر اساس گزارش‌های منتشره از سوی سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران (کدال)، شرکت پارس‌خودرو طبق گزارش عملکرد واقعی منتهی به پایان آذر ماه سال 1397 معادل 2.2 هزار میلیارد تومان سرمایه را به ثبت رسانده که از سرمایه شرکت ایران‌خودرو بیشتر است.

طبق صورت‌های مالی منتشره، شرکت پارس‌خودرو در این دوره دارای 6.4 هزار میلیارد تومان دارایی بوده که در مقایسه با پایان سال 1396 معادل 14 درصد رشد داشته است.

شرکت پارس‌خودرو در نظر دارد در بهار سال آینده، تسهیلات مالی خود را از طریق پیش فروش محصولاتش تامین کند، اما باید دید آیا این شرکت می‌تواند به تعهدات خود در قبال پیش فروش محصولاتش پایبند باشد و خودروهای پیش فروش شده را به موقع به دست مشتریان برساند؟

شرکت پارس‌خودرو در پایان آذر ماه سال جاری معادل 86 درصد دارایی خود یعنی 5.5 هزار میلیارد تومان بدهی داشته که در مقایسه با سال گذشته 29 درصد افزایش داشته است.

در بخش بدهی‌های پارس‌خودرو مشاهده شده این شرکت در 9ماهه ابتدایی سال جاری بیش از 1.4 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی با سررسید کوتاه‌مدت و با نرخ سود 18 درصد دریافت کرده که در مقایسه با سال گذشته 233 درصد رشد داشته است. شرکت پارس‌خودرو در نظر دارد در بهار سال آینده، تسهیلات مالی خود را از طریق پیش‌فروش محصولاتش تامین کند، اما باید دید آیا این شرکت می‌تواند به تعهدات خود در قبال پیش فروش محصولاتش پایبند باشد و خودروهای پیش‌فروش‌شده را به موقع به دست مشتریان برساند؟

از سوی دیگر، در دوره 9ماهه ابتدایی سال جاری، بیشترین سهم بدهی‌های پارس‌خودرو با سهم 45 درصدی مربوط به وجوهی است که بابت پیش‌فروش محصولات خود دریافت کرده است.

شرکت پارس‌خودرو بابت پیش‌فروش محصولاتش تا پایان آذر ماه امسال 2.5 هزار میلیارد تومان از افراد حقیقی و حقوقی دریافت کرده که در مقایسه با پایان اسفند ماه سال گذشته سه درصد کاهش داشته است.

کاهش تولید 100 هزار دستگاه خودرو

در 9ماهه نخست سال جاری پارس‌خودرو در قسمت موجودی کالاهای ساخته‌شده خود 109 هزار و 316 دستگاه خودرو به ارزش (بهای تمام‌شده) سه هزار میلیارد تومان را به ثبت رسانده است.

روند فروش محصولات نشان می‌دهد بهای تمام‌شده آن‌ها با اختلاف اندکی کمتر از میزان فروش آن‌ها بوده و پارس‌خودرو با توجه به هزینه‌های جانبی، از محل فروش آن‌ها متحمل ضرر 463 میلیارد تومانی شده است.

عملکرد مالی پارس‌خودرو

در 9ماهه ابتدایی سال جاری 778 هزار و 437 دستگاه خودرو تولید شده که سهم پارس‌خودرو 109 هزار و 316 دستگاه بوده است.

بر اساس گزاش‌های ماهانه، در 11ماهه نخست سال جاری، پارس‌خودرو حدود ۱۲۵ هزار دستگاه خودرو تولید کرده و طی همین دوره ۱۲۳ هزار و ۹۲۳ دستگاه از محصولاتش را به فروش رسانده است.

میزان تولید خودروهای پارس‌خودرو در 11ماهه ابتدایی سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 100 هزار دستگاه، معادل 76 درصد کاهش داشته است.

رسیدن سود به زیان 463 میلیاردی

طبق صورت مالی منتشره وضعیت سودآوری این شرکت از زیان انباشته 945 میلیارد تومانی در سال 1396 با جهش 49 درصدی به زیان انباشته 1.4 هزار میلیارد در آذر ماه سال جاری رسیده است.

مطابق آخرین اطلاعات مالی، پارس‌خودرو در سال گذشته حدود 17 میلیارد تومان سود خالص داشته که در آذر ماه امسال به 463 میلیارد تومان زیان خالص تبدیل شده است.

این شرکت خودروسازی با نماد معاملاتی «خپارس» با سرمایه‌ای به حجم 2.2 هزار میلیارد تومان در بورس اوراق بهادار در حال فعالیت است.

عملکرد مالی پارس‌خودرو

قیمت سهام این شرکت در بورس، طی سه ماهه اخیر از 100 تومان به 75.5 تومان کاهش یافته و سهام‌داران آن متحمل زیان 32 درصدی شده‌اند.

روایت پارس‌خودرو روسی

به نقل از اخبار بورس اوراق و بهادار تهران، به تازگی اخباری از سوی منابع روسی مبنی‌بر حضور خودروساز بزرگ روسیه به نام آوتوواز در ایران مطرح شده و ظاهرا قرار است یکی از برندهای مشهور آن به نام «لادا» در کشور به تولید برسد. هرچند منابع داخلی رسما این ماجرا را تایید نکرده و جزئیاتی از آن ارائه نداده‌اند، اما گفته می‌شود پارس‌خودرو به‌عنوان سومین خودروساز بزرگ کشور مشغول مذاکره با آوتوواز است.

آن‌طور که منابع عنوان می‌کنند، پشت ماجرای آمدن احتمالی خودروساز بزرگ روسیه به ایران، رنوی فرانسه قرار دارد؛ شرکتی که به‌دلیل تحریم‌ها رفت و ظاهرا حالا می‌خواهد به‌واسطه شریک روسی‌اش، حضوری غیر‌مستقیم در بازار کشور داشته باشد.

رفتن رنو از ایران، کلی تعهدات عقب‌افتاده روی دست خودروسازان داخلی گذاشت؛ به‌نحوی که آنها قادر نیستند تعهدات خود را انجام دهند. از همین رو گفته می‌شود پارس‌خودرو به‌عنوان شرکتی که نزدیک به ۳۶ هزار تعهد معوق در محصولات رنو دارد، به‌دنبال جایگزین کردن آنها با خودروهای روسی است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.