کد مطلب: ۳۶۲۹۰۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت خودرو بعد از عید چه می‌شود؟

قیمت خودرو بعد از عید چه می‌شود؟

بازار خودرو پس از تعطیلات نوروز شاهد چه اتفاقاتی خواهد بود؟ آیا ممکن است بعد از تعطیلات عید قیمت خودرو شاهد نوساناتی باشد؟ چه مولفه‌هایی در این مورد می‌توانند به پیش‌بینی بازار کمک کنند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازار خودرو در سال 97 روزهای پرنوسانی را پشت سر گذاشت اما آیا در سال 98 وضعیت مثل سال گذشته خواهد بود؟ آیا قیمت خودرو در سال 98 هم مثل سال 97 پرنوسان خواهد بود؟ قیمت خودرو در تعطیلات پس از نوروز امسال چه خواهد شد؟

بازار خودرو در سال گذشته با وجود نوساناتی که داشت اما در روزهای پایانی سال شاهد کاهش ناچیز قیمت‌ها بود. در این مورد وزیر صنعت، معدن و تجارت 27 اسفند ماه از کاهش 10 درصدی قیمت خودرو خبر داد و گفت: در چند ماه گذشته تولید دو خودروساز اصلی کشور بین ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ دستگاه در روز بود که الان این رقم به بیش از ۴ هزار دستگاه رسیده این یعنی تولید بیشتر شده و قدرت ایفای تعهدات خودروسازان هم بیشتر شده و ما این روند را ادامه خواهیم داد.

بنابراین مقوله تولید به نظر می‌رسد نقش قابل توجهی در قیمت خودرو در سال جدید دارد. برنامه‌های وزارت صنعت برای خودروسازی نیز حاکی از این است که بیش از ۱۰۰ پروژه در حوزه خودروسازی برای سال ۱۳۹۸ تعریف شده است.

با این حال فرا رسیدن ایام نوروز باعث شده که برخی از رسانه‌ها از جمله دنیای‌اقتصاد پیش از پایان سال گذشته هشدار دهند که شاید این ایام باعث کاهش یا توقف روند تولید پیش از سال گذشته شود. بدین ترتیب شاید انتظار وجود همان روند قیمت‌های سال گذشته در ایام پس از عید چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. با این حال اگر روند تولید خودرو در سال 98 طبق وعده مسوولان صعودی باشد در بقیه ماه‌های سال شاید بازار باثبات‌تری را شاهد باشیم.

در عین حال چالش‌های صنعت خودرو را نمی‌توان نادیده گرفت که مسائلی مثل کمبود قطعات و افزایش هزینه تولید در دوره‌های گذشته مشکلاتی را برای تولید آنها به وجود آورده بود. اسفند ماه سال گذشته بازوی پژوهشی مجلس هشدار داد، زیان انباشته دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو و سایپا براساس صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای 9 ماهه منتهی به 30 آذر ماه سال 97 به 10 هزار میلیارد تومان رسیده است.

کاهش قیمت خودروهای داخلی در اولین گزارش‌های تجارت‌نیوز از بازار امسال قابل مشاهده است. بر این اساس، در روزهای نخست سال ۹۸ قیمت‌ها در بازار خودروهای داخلی سیر نزولی داشته است.

درباره تورم خودرو (افزایش هزینه تولید خودرو) نیز مرکز پژوهش‌های مجلس در همان گزارش مذکور به تغییرات قیمت مواد اولیه مصرفی در صنعت خودرو در آبان ماه ۹۷ نسبت به اسفند ماه ۹۶ اشاره کرده که بررسی این تغییرات حاکی از تورم حدود ۸۵ درصدی در مواد اولیه مورد نیاز تولید خودرو است.

از سوی دیگر بحران پیش‌فروش خودرو را نیز نمی‌توان نادیده گرفت که احتمالا در قیمت‌ خودرو سال جدید می‌تواند اثرگذار باشد. اگر بار دیگر تعهدهای خودروسازان عملی نشود احتمالا این ماجرا به بازار خودرو نیز سرایت می‌کند و قیمت‌ها را متاثر خواهد کرد.

در همین حال کاهش قیمت خودروهای داخلی در اولین گزارش‌های تجارت‌نیوز از بازار امسال قابل مشاهده است. بر این اساس، در روزهای نخست سال ۹۸ قیمت‌ها در بازار خودروهای داخلی سیر نزولی داشته است. خودروهای دنا و پژو GLX ۴۰۵ در هفته‌ نخست امسال بیش‌ترین کاهش قیمت را داشته‌اند.

اما قیمت خودروهای خارجی در سال 98 با یک روند صعودی به نظر می‌رسد شروع شده است. بر این اساس، شروع سال ۹۸ در بازار برخی خودروهای خارجی همراه با افزایش قیمت قابل توجهی بوده است. در برخی از مدل‌های خودروهای خارجی قیمت‌هایی در آگهی‌های فروش آنها مشاهده می‌شود که نشان می‌دهد روند صعودی قابل توجهی نسبت به سال گذشته داشته‌اند.

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نیز درباره قیمت خودروهای خارجی در امسال می‌گوید: با وجود تشدید تحریم‌ها وضعیت واردات خودروهای آمریکایی، اروپایی و چینی در سال 98 سخت‌تر خواهد شد و قیمت‌ها نیز 20 درصد گران می‌شود.

با این حال باید دید آینده قیمت خودرو چه می‌شود؟ آیا پس از کاهش تولید به دلیل ایام تعطیل نوروز خودوسازان می‌توانند روند تولید را مجددا صعودی کنند تا بازار روی آرامش به خود بگیرد؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بنظر من ما وقتی میتونیم راجع به بهبود وضعیت در هر موردی صحبت کنیم که حاکمان یا مسئولانی همچین اراده ای رو داشته باشن ، متاسفانه در طی این سالها اراده ای برای رفاه مردم دیده نشده پس از این ببعد هم دیده نخواهد شد وگرنه براحتی آب خوردن میشه قیمت خودرو رو بیش از 70% پایین آورد الان قیمت یک بی ام دبلیو 2008 در کشورهای همسایه 1000 دلاره !!! یعنی با دلار آزاد 13 میلیون حالا یک مسافرکش بدبخت باید 15 میلیون بده تا یه پراید کاربراتور مدل 80 بخره … ممنون از تمام مسئولانو دستندرکاران کشور

    • سعید

      البته درسته که قیمت اتومبیل اونور آب خیلی ارزون تره اما بی ام و ۲۰۰۸ هزار دلاری احتمالا تصادفی بوده وگرنه ۱۰۰۰ دلار برا بی ام و دیگه زیادی ارزونه

  • ساناز

    مسئولان که هیچی حرف اونارو اصلا نزنیم بهتره .ولی خودما مردمم رعایت نمیکنیم مثلا ی برنامه مثل […]خودش باعث گرونیای بیشترشده .ی،دلال میاد الکی ی قیمت میزنه بقیم که میخوان بفروشن نگاه میکنن قیمتو نسبت به اون میذارن چه ماشین چه خونه .دربنگاه هم که میخوای،بری میگن تو […] نگاه کن میبینی قیمت چجوره و… یکی از عوامل گرونی هم همین سایت […]هست که هیچ نظارت کننده ای هم نداره

  • ناشناس

    ۱۰۰۰ دلار برای بی ام و منتقی نیست من ساکن ترکیه هستم اینجا بی ام و تصادفی هم زیر ۱۰۰ هزار لیر نیست به پول ایران ۲۵۰ ملیون تومن

  • پرواز

    به نظر من همه ی این حرفا کشک میدونم چون وقتی تو ایران چیزی پنج هزار بره بالا.فوقش یک هزار میاد پایین … همه میگن آمریکا باعث شد نه من سیاست مدارم نع چیزه دیگری فقط حرف دلمو میگم آهای توکه میری پراید رو ده تا ده تا سبت نام میکنی چرا فکر بدبخت بیچاره ها فقیر هارو نمیکنی .ای مردم نخرید بزارید تو دستشان بماند ارزون میشه به خدا اگه نخرید ارزون میشه .من دوسال پیش ازدواج کردم اگه میدونستم این وضع پیش میاد هیچ وقت این کارو نمیکردم .ای تو که نشتی پشت میز میخوری میخوابی یه سری به دفتر خونه ها بزن به بین از بی پولی آمار طلاق چقدر رفته بالا برین بمیرین با این سیاستتون