کد مطلب: ۳۰۲۶۱۸

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

پیش‌بینی قیمت دلار در هفته نخست مهر ماه/ارزانی دلار در راه است؟

پیش‌بینی قیمت دلار در هفته نخست مهر ماه/ارزانی دلار در راه است؟

هرچند سفر اول مهر ماه رئیس جمهور به نیویورک، تداوم مباحث مرتبط با افزایش نرخ سود بانکی و کاهش ارزش دلار نسبت به دیگر ارزها، امیدهایی را برای ارزان شدن دلار زنده کرده اما چشم‌انداز نزولی بودن صادرات نفت ایران، همچنان نگرانی‌هایی را برای افزایش مستمر قیمت دلار به همراه دارد.

رئیس‌جمهور کشورمان برای سخنرانی و تبیین مواضع کشورمان در خصوص آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی در هفتادوسومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، یکشنبه اول مهرماه به نیویورک سفر می‌کند. سفر رئیس جمهور به نیویورک شاید یکی از مهمترین اخبار هفته نخست مهر ماه باشد که امکان دارد بر بازار ارز تاثیر بگذارد.

از سوی دیگر همچنان مباحث مرتبط با افزایش نرخ سود بانکی مطرح است که این مساله می‌تواند بر قیمت دلار تاثیر بگذارد. پیگیری‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد برخی بانک‌ها برای جلوگیری از بیرون رفتن سپرده‌ها نرخ 23 درصد را نیز به مشتریان خود پیشنهاد می‌کنند که پنج درصد از مصوبه بانک مرکزی بیشتر است. افزایش نرخ سود در برخی از بانک‌ها در حالیست که همچنان خیلی از سپرده‌گذاران منتظر اعلام رسمی بانک مرکزی هستند تا بتوانند با اطمینان درباره سرمایه‌های خود تصمیم‌گیری کنند.

اخبار سیاسی و اقتصادی داخلی کشور از یک سو و اخبار خارجی از دیگر سو به نظر می‌رسد چشم‌انداز بازار ارز را با امیدهایی برای کاهش قیمت دلار همراه کرده است.

بازارهای ارزی در واکنش به اعمال تعرفه بیشتر بر واردات کالاهای چینی توسط آمریکا، کماکان دلار را به عقب می‌رانند. کاهش متوالی ارزش دلار درحالیست که برخی نیز پیش‌بینی می‌کنند تحریم‌های ایران دلار را تضعیف می‌کند . اویل پرایس در تحلیلی نوشته است: مهمترین عامل برای تضعیف نقش دلار در نظام جهانی، استفاده بیش از حد از اهرم دلار توسط دولت آمریکا باشد. تلاش‌های رو به فزونی اروپا برای تقویت نقش یورو در نظام مالی جهان در کنار راهکارهای کشورهای مختلف برای تضعیف وابستگی خود به دلار می‌تواند به مرور زمان دلار را به گوشه رینگ براند.

پیش‌بینی ارزانی

به واسطه همین چشم‌اندازها و برخی مسائل سیاسی و اقتصادی دیگر برخی نسبت به ارزانی دلار خیلی خوش‌بین هستند. اخیرا یک نماینده‌ مجلس شورای‌ اسلامی از کاهش 50 درصدی قیمت ارز در صورت تصویب لوایح چهارگانه و تسهیل تبادلات پولی بین‌المللی ایران سخن گفته است.

یک عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران نیز نرخ تعادلی دلار را هفت هزار تومان عنوان کرد و گفت: چنانچه آرامش در بخش‌های اقتصادی کشور حاکم شود به صورت اتوماتیک نرخ ارز به میزان هفت هزار تومان خواهد رسید. پیش‌بینی دلار هفت هزار تومانی در حالیست که گزارش میدانی از بازار ارز نشان می‌دهد که تغییرات چندانی در بازار ارز رخ نداده است.

فر

حسن فروزان‌فر، عضو اتاق بازرگانی می‌گوید اگر اقتصاد آرام شود، دلار ۷ هزار تومان می‌شود.

در مجموع قیمت دلار در دو هفته اخیر از 14 هزار تومان به 14 هزار و 500 تومان افزایش یافته و در این شرایط رئیس انجمن صنایع افغانستان هم از شدت گرفتن ورود دلار از افغانستان به ایران خبر داده است. چشم‌انداز صادرات نفت ایران نیز نگران‌کننده به نظر می‌رسد.

بلومبرگ اخیرا گزارش داده در حالی که صادرات نفت ایران در ماه سپتامبر در مقایسه با آپریل حدود 35 درصد کاهش یافته، پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا ماه آینده میلادی صادرات این کشور روزانه 350 هزار بشکه دیگر کاهش می‌یابد. کاهش صادرات نفت ایران درحالیست که از نگاه کارشناسان اقتصادی، این مولفه نقش قابل توجهی بر قیمت دلار در ایران دارد.

به نظر می‌رسد هرچند سه عامل سفر حسن روحانی به نیویورک، تداوم مباحث کاهش نرخ سود بانکی و کاهش ارزش دلار نسبت به دیگر ارزها بتوانند تاثیر کوتاه‌مدتی بر نرخ دلار بگذارند اما در بلندمدت مسائلی مانند درآمدهای نفتی ایران نقش موثری در بازار ارز داشته باشند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مریم

    مردم دیگه کشش ندارن چه خبردلارهفت تومان هم گران چه برسه به چهارده تومان دلارزیادیعنی تولیدکم یعنی وابستگی یعنی عقب افتادگی اگربلدنیستین راه حل درست اقتصادی بدین برین چهارتااقتصاددان ازخارج استخدام کنین والا الان وضعیت افغانستا بهترازایران

    • پویا

      به نظر می‌رسد همه این بازی‌ها سیاست خود دولت است برای جذب نقدینگی مردم از طریق خرید دلارهای دولت به بالاترین قیمت ممکن و سپس تزریق دلار به بازار برای کاهش قیمت‌ها و تثبیت دلار 7هزار تومنی

  • سعیده

    دلار ارزان بشو نیست و این یک رویا است. اقتصاد خیلی خرابتر از این حرفاست بخاهد چیزی ارزون شود. چند وقت دیگه تولید کاملا نابود و قحطی میاد. واقیت این است اگر سانسور نکنید

  • ایرانی

    خیلی ازمردم الان بادلارکاری ندارن اگرپایین نگهش دارن مردم سراغ سکه ودلارنمیرن ولی وقتی احساس میکنن ارزش پولشون کم شده مبان توبازارلطفا بازارومدیریت کنین وراهی پیداکنین سپرده هاازبانک بره توقسمت تولید

  • آرش

    فایده ندارد

  • آرش

    اگرتمام کشورها دلار را حذف کند و کشورهای طلبکار طلب شون از آمریکا بگیرن هیچ کشوری باهاشون در تجارت نباشد این اقتصاد آمریکاست که برشکست می شود نه ما.متاسفانه همه کشورها تجارت با دلار را یک امتیاز فوق آلاده می‌دونن این تمام کشورهاست که به دلار آمریکا این اجازه نابودی را میده

    • ناشناس

      ماذافاذا برادر .?