کد مطلب: ۱۳۷۱۵۳

نگرانی از ته کشیدن وام پردیس

نگرانی از ته کشیدن وام پردیس

از گوشه و کنار خبر می رسد که در بعضی فازهای مسکن مهر پردیس وام ۱۰ میلیون تومانی دچار توقف و کسری پرداخت شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، پس از آنکه گزارش‌هایی از عدم پرداخت متمم ۱۰ میلیون تومانی در زون ۵ فاز ۱۱ پردیس ارایه شد، یکی از سازندگان مسکن مهر این شهر جدید نیز اعلام کرد در سومین قسط مبلغ تسهیلات پرداختی به هر واحد نصف شده است.

با اینکه پیشرفت پروژه مسکن مهر پردیس در ماه‌های اخیر با توجه به افزایش تسهیلات از ۳۰ به ۴۰ میلیون تومان تسریع شده و عنوان می‌شود کارگران شبانه‌روز فعال هستند، در روزهای اخیر گلایه‌هایی از سوی برخی متقاضیان و پیمانکاران مسکن مهر مبنی بر عدم پرداخت تسهیلات ۳۰ به ۴۰ میلیون تومان شنیده شده که به همین دلیل روند کار در برخی فازها متوقف یا دچار کندی شده است.

گروهی از متقاضیان فاز ۱۱ مسکن مهر پردیس نسبت به تاخیر در واگذاری واحدها و عدم همکاری بانک برای افزایش وام به ۴۰ میلیون تومان اعتراض دارند. ظاهرا شرکت عمران شهر جدید پردیس، مبالغی را به شرکت کوزو -پیمانکار فاز ۱۱- بدهکار است و به همین دلیل کوزو عنوان کرده اگر عمران پول ندهد قرارداد پرداخت تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی را با بانک امضا نمی‌کند.

همچنین یکی از سازندگان مسکن مهر پردیس با اعلام اینکه مبلغ پرداختی به ما در ماه سوم نصف شده است، گفت: بعد از آنکه تسهیلات مسکن مهر از ۳۰ به ۴۰ میلیون تومان افزایش یافت اعلام کردیم اگر به طور میانگین برای هر واحد یک میلیون تومان ماهیانه پرداخت شود، ۱۰ ماهه کار به اتمام می‌رسد. به طور مثال برای کل واحدهایی که ما در فازهای ۵ و ۹ کار می‌کنیم دو ماه اول ماهیانه ۱۰ میلیارد تومان پرداخت کردند ولی دیروز گفتند که برای ماه سوم ۵ میلیارد تومان پرداخت می‌کنند. این رقم یعنی به هر واحد ۵۰۰ هزار تومان اختصاص می‌یابد که با این وضعیت روند پیشرفت پروژه کند می‌شود.

ایرج رهبر افزود: در حال حاضر پروژه‌های پردیس سرعت گرفته است؛ زیرا پیمانکاران با استفاده از منابع بانکی و بعضا منابع مالی خود مشغول کار هستند اما اخیرا پرداخت‌ها نامنظم شده و این نگرانی را ایجاد کرده که خدانکرده پروژه گرفتار وقفه و تورم شود.

به گفته رهبر، حدود ۱۰۰ هزار واحد مسکن مهر در شهر جدید پردیس در حال ساخت است که اگر قیمت هر واحد را ۱۰۰ میلیون تومان در نظر بگیریم ارزش نهایی این پروژه حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان می‌شود. این یعنی مسکن مهر پردیس بزرگترین پروژه حال حاضر کشور است. به همین دلیل باید در سطح ملی مدیریت شود و نمی‌توان با چهار پنج نفر کارها را پیش برد. لذا به اعتقاد من مهترین مشکل پردیس، نحوه مدیریت آن است.

وی با بیان اینکه شرکت عمران باید مشکل تسهیلات را با بانک مسکن حل و فصل کند، گفت: هرچه پرداخت‌ها دیرتر انجام شود، پیمانکاران بیشتر ضرر می‌کنند؛ زیرا وقتی قرار است شبانه‌روز فعال باشند، باید هزینه‌های دستمزد و خورد و خوراک کارگران را بپردازند و هرچه زمان عملیات اجرا طولانی‌تر شود هزینه‌های بیشتری به دوش پیمانکاران می‌افتد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.