کد مطلب: ۳۸۰۶۰۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

وضعیت بازارها در هفته جاری چگونه پیش‌بینی می‌شود؟ / محتمل‌ترین سناریو؛ رشد بورس و افت دیگر بازارها

وضعیت بازارها در هفته جاری چگونه پیش‌بینی می‌شود؟ / محتمل‌ترین سناریو؛ رشد بورس و افت دیگر بازارها

در اولین هفته پس از رمضان سال گذشته سکه بیش از 17 درصد، طلا بیش از 14 درصد، دلار بیش از 10 درصد و بورس هم بیش از 10 درصد بازدهی داشت. اتفاقی که احتمال تکرار آن در امسال دور از واقعیت به نظر می‌رسد. اما سناریو هفته گذشته که تجارت‌نیوز هم قبلا پیش‌بینی کرده بود در هفته جاری هم احتمالا تکرار شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پیش از شروع هفته گذشته قابل پیش‌بینی بود که همان روند هفته قبل‌تر از آن تکرار شود؛ یعنی رشد شاخص بورس همزمان با افت قیمت‌ها در بازار طلا و دلار.

در هفته گذشته بورس تنها بازار با بازدهی مثبت و آن هم در حد 1.1 درصد بود. دلار بازدهی منفی 3.2 درصدی، طلا بازدهی منفی 1.8 درصدی و سکه هم بازدهی منفی 1.5 درصدی را تجربه کرد.

دوم خرداد 1

با چنین کارنامه‌ای بازارها در امروز هفته خود را شروع خواهند کرد و این در حالیست که پارسال در هفته مشابه امسال یعنی اولین هفته پس از ماه رمضان بازارها وضعیت به شدت متفاوتی داشتند.

در اولین هفته پس از رمضان سال گذشته سکه بیش از 17 درصد، طلا بیش از 14 درصد، دلار بیش از 10 درصد و بورس هم بیش از 10 درصد بازدهی داشت. اتفاقی که احتمال تکرار آن در امسال دور از واقعیت به نظر می‌رسد.

برای پیش‌بینی اتفاقات هفته جاری بازارها اخبار متعدد چند روز اخیر شاید بهترین پیش‌نشانگر باشند.

بیم و امید بازارها به اخبار سیاسی

«مذاکره بدون پیش‌شرط» عبارتی است که در هفته گذشته از نگاه برخی کارشناسان در روند بازارها اثر موقت قابل توجهی گذاشت. شاید در هفته جاری این نقش را «سفر نخست وزیر ژاپن به ایران» ایفا کند. اتفاقی که خوش‌بینی قابل توجهی برای بازار سهام مهیا کرده و در مقابل احتمالا بتواند عاملی برای تکرار روند مجدد هفته قبل بازارهای ارز و طلا شود.

اما تنها این خبر نیست که می‌تواند در هفته جاری بر بازارها احتمالا تاثیر بگذارد.

احتمال حضور مدیر آلمانی اینستکس همزمان با سفر وزیر امور خارجه آلمان به ایران (طبق گزارش ایسنا)، سخنان اخیر مقامات آمریکایی یعنی جان بولتون مبنی بر اینکه می‌خواهیم توافقی جدید را مورد مذاکره قرار دهیم( طبق گزارش فارس)، آغاز مجدد فعالیت بانک چینی کنلون با ایران(طبق اعلام پدرام سلطانی، نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران) از جمله اخبار دیگری هستند که بازارها را به تکرار روند هفته قبل امیدوار کرده است.

در مقابل خبر تحریم پتروشیمی ایران توسط آمریکا نیز نااطمینانی در بازاری مثل ارز را می‌تواند افزایش دهد. اتفاقی که عصر جمعه اخیر اعلام شد اما با این حال، خبرگزاری رویترز نوشته است که «تحریم پتروشیمی ایران، نمادین و بی‌اثر است». علاوه بر این، برخی مقامات بخش پتروشیمی ایران نیز اعلام کرده‌اند صفر شدن صادرات پتروشیمی ایران ممکن نیست. به هر حال با این وضعیت شاید این خبر بتواند در کوتاه‌مدت و تنها در اوایل هفته جاری اثر خود را بر بازار ارز و شاید هم به تبعیت از آن در بازار طلا نشان دهد.

اما در مجموع به نظر می‌رسد اخبار سیاسی این هفته در راستای همان تکرار سناریوی هفته قبل بازارها باشند.

اخبار اقتصادی چه نشانه‌هایی دارند؟

همزمان با اعلام برخی اخبار سیاسی مروری بر اخبار مهم اقتصادی نیز نشان می‌دهد بازارها چندان روند متفاوتی را نمی‌توانند در هفته جاری در پیش بگیرند. توضیحات رئیس کل بانک مرکزی، در خصوص برنامه عملیات بازار باز نشان می‌دهد که همچنان سیاست‌گذار میل به کنترل اوضاع دارد و در هفته قبل با اعلام اخذ مالیات از خریداران سکه سال 97 نشان داد که در عمل نیز همچنان اقداماتی را انجام خواهد داد.

علاوه بر این دو خبر داخلی که نشان می‌دهد اوضاع بازار ارز و طلا کنترل‌شده‌تر از قبل به نظر می‌رسد، اخبار جهانی از دلار نیز مبین این است که این ارز روزهای خوشی را سپری نمی‌کند. کاهنده اعلام شدن روند تولید در آمریکا نیز نشان می‌دهد که تنزل ارزش دلار اتفاق مقطعی نیست و همچنان باید منتظر کاهش ارزش این ارز بود.

از نگاه کارشناسی مثل مرتضی ایمانی‌راد، همزمان با این اتفاق باید منتظر تقویت ارزش طلا در بازار جهانی بود. با این حال به نظر می‌رسد در بازار داخلی ایران اثرگذاری نزولی شدن روند دلار بیشتر از تقویت ارزش طلای جهانی بر بازار طلای داخلی کشور باشد. به همین جهت شاید در هفته جاری تنها بتوان انتظار داشت که در نهایت تا پایان هفته میزان افت طلا کمی کمتر از میزان افت قیمت دلار باشد.

با این حال عقب نشینی موقت ترامپ از جنگ تجاری ترامپ که گفته است تصميم جديد در مورد تعرفه‌هاى جديد عليه چين را بعد از اجلاس G20 رسما اعلام خواهم كرد و بهبود حداقلی در قیمت جهانی نفت هم از اخباری است که باید آنها را در روند میان مدت بازارها مهم دانست اما بعید است که در هفته جاری حداقل در بازارهای داخلی ایران اثرگذاری قوی‌ای داشته باشند.

در چنین وضعیتی به نظر می‌رسد هرچند احتمالا خبری مثل تحریم پتروشیمی شاید بر روند بورس در ابتدای هفته جاری اثر منفی بگذارد و در مقابل باعث تقویت احتمالی دلار و طلا در بازار داخلی شود اما در مجموع هفته با توجه به خبر مهمی چون حضور نخست وزیر ژاپن در ایران و دیگر اخبار احتمال تکرار اتفاقات هفته قبل در هفته جاری محتمل‌ترین گزینه به نظر می‌رسد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.