کد مطلب: ۲۹۹۸۰۳

ارزیابی کارنامه بازار سرمایه در هفته سوم شهریور ماه

چند اتفاق خاص که بورس را بزرگ کرد

چند اتفاق خاص که بورس را بزرگ کرد

تالار شیشه‌ای بورس این هفته را سبز رنگ به اتمام رساند و موضوعاتی چون معامله محصولات فولادی با سقف نوسان قیمت باز در بورس کالا، افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، احتمال افزایش قیمت خودرو و تزریق نقدینگی از سوی حقیقی‌ها به سمت بازار سرمایه باعث رشد چشمگیر شاخص کل بورس طی هفته جاری شد و شاخص را به رقم 155 هزار واحد رساند.

به گزارش تجارت نیوز؛ نظرسنجی «تجارت‌نیوز» از کارشناسان و معامله‌گران درخصوص روند بازار سرمایه در هفته جاری تحت عنوان پیش بینی رفتار بورس در هفته جاری بیانگر این موضوع بود که هیچ عاملی در جهت ریزش شاخص ‌کل بورس در هفته سوم شهریور ماه وجود ندارد و گروه فلزاتی، پتروشیمی و پالایشگاهی پیشرو در بازار سرمایه خواهند بود. روند بازار سرمایه در هفته جاری این پیش‌بینی را تایید کرد.

بررسی روند بازار سرمایه در هفته جاری حاکی از آن است که روز شنبه (17 شهریورماه 1397) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 6648 میلیارد ریال رسید و شاخص با رشد 1914 واحد در رقم 139628جای گرفت.

روز یکشنبه (18 شهریورماه 1397) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 8434 میلیارد ریال رسید و شاخص با رشد 2605 واحد در رقم 142234جای گرفت.

روز دوشنبه ( 19شهریورماه 1397) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 10253 میلیارد ریال رسید و شاخص با رشد 4764 واحد در رقم 146998جای گرفت.

روز سه‎شنبه (20 شهریورماه 1397) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 10630 میلیارد ریال رسید و شاخص با رشد 1578 واحد در رقم 148577جای گرفت.

روز چهارشنبه (21 شهریورماه 1397) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 10944 میلیارد ریال رسید و شاخص با رشد 6483 واحد در رقم 155061 جای گرفت.

کدام صنایع پربازده و کدام صنایع کم‌بازده بودند؟

در جریان معاملات روز شنبه بازارسرمایه نمادهای «رانفور، شتران، رمپنا، شپنا، فولاد» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «پارس، فارس، همراه، شپدیس، پرداخت» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل داشتند.

به‌ گفته تحلیلگران بازار سرمایه در روند معاملات جاری روزشنبه بورس صنایع کوچک پیشتاز بازار سرمایه بودند، زیرا لیدرها نیاز به استراحت داشتند. در این روز برای نماد وبملت صف خرید تشکیل شد که دلیل این موضوع تسعير نرخ ارز بانک ملت بود. همچنین نمادهای پالایشی مثبت معامله شدند و دلیل این موضوع برداشته شدن سقف نوسان قیمت محصولات فرآورده‌های نفتی در بورس کالا و به دنبال آن افزایش نرخ محصولات پالایشگاهی در بورس کالا بود. در جریان معاملات روز شنبه بورس نمادهای پتروشيمی به دلیل رشد نرخ اوره و نرخ ارز در بازار آزاد مثبت معامله شدند و گروه انفورماتيك تجهيزاتی و پيمانكاری هم به دلیل اقبال بازار بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل بورس داشتند.

در جریان معاملات روز یکشنبه بازار سرمایه نمادهای «شبندر، فارس، پارس، پارسان، وغدیر» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «فخوز، همراه، خاهن، پترول، رانفور» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل داشتند.

به گفته کارشناسان بازار سرمایه، در نیمه دوم جریان معاملات روز یکشنبه بازار سرمایه، شاخص کل بورس به یکباره با شیب تندی روند صعودی به خود گرفت و به کانال 141 هزار واحدی رسید که در رشد 2605 واحدی شاخص کل نمادهای پتروشیمی بیشترین تاثیر مثبت را داشتند.

در این روز خبری در تالار بورس مبنی بر آزادسازی نرخ فروش محصولات پتروشیمی‌ در بورس کالا منتشر شد که این خبر صف خرید برای نمادهای پتروشیمی را در بورس اوراق بهادار تهران تشکیل داد. در روند جریان معاملات روز یکشنبه بازار سرمایه شایعه تغییر نرخ‌گذاری محصولات پتروشیمی در بورس کالا سهام پترویی‌ها، فولادی‌ها، معدنی‌ها را در تحت تاثیر قرار داد.

در جریان معاملات روز دوشنبه بازار سرمایه نماد‎های «شبندر، فولاد، فملی، کگل، شبنا» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «حکشتی، حفارس، شاملا، پکرمان، رانفور» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

به گفته کارشناسان بازار سرمایه، در جریان معاملات روز دوشنبه بازار سرمایه شایعه شد که از روز چهارشنبه یا شنبه هفته آینده محصولات فولادی با نرخ ارز بازار ثانویه در بورس کالا عرضه شوند که این موضوع باعث اقبال بازار به نمادهای فولادی‌ و سنگ آهنی شد. به دنبال آزادسازی نرخ فروش محصولات ویژه پالایشگاه‌ها در بورس، محصولات فرعی پالایشگاهی با قیمت بسیار خوبی در بورس انرژی معامله شدند و این موضوع باعث شد که نمادهای پالاشی پیشتاز بازار شوند.

در جریان معاملات روز سه‌شنبه بازارسرمایه نمادهای «فولاد، کگل، کچاد، فخوز، اخابر» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «فارس، شبندر، پارس، شپنا، پارسان» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

به گفته کارشناسان بازار سرمایه، درجریان معاملات روز سه‌شنبه بازار سرمایه سقف رقابت محصولات فولادی در بورس کالا باز شد که برداشته شدن سقف نوسان قیمتی محصولات فولادی در بورس کالا باعث شد که نمادهای فولادی و سنگ آهن پیشرو در بازار سرمایه این روز شوند. درگذشته محصولات فولادی با سقف رقابت پنج درصد در بورس کالا معامله می‌شدند که این موضوع رانت گسترده‌ای برای فعالان این بخش ایجاد کرده بود، اما در شهریور ماه امسال سقف نوسان قیمتی محصولات فولادی در بورس کالا به 15 درصد افزایش یافت و روز سه‌شنبه هم به دستور وزارت صمت سقف نوسان قیمتی محصولات فولادی در بورس کالا برداشته شد.

در جریان معاملات روز چهارشنبه بازار سرمایه نماد‎های «فولاد، کگل، کچاد، فارس، پارس» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «آپ، خاهن، لبوتان، دکیمی، غشاذر» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

به گفته کارشناسان بازار سرمایه، از روز دوشنبه صف سنگین خرید برای فولاد و کگل به دلیل آزادسازی قیمت محصولات فولادی در بورس کالا تشکیل شد که آزادسازی قیمت فولاد در بورس کالا برروی سهام سنگ آهن نیز تاثیر مثبت گذاشت.

برداشتن سقف نوسان قیمتی مس، آلومینیوم، فولاد و محصولات ویژه پالایشی این امید را در دل سهامداران بورس زنده کرده است که سقف نوسان قیمتی محصولات پتروشیمی هم در هفته پایانی شهریورماه برداشته شود، به همین جهت در این روز نماد پترویی‌ها بیشترین تاثیر مثبت را در رشد شاخص کل بورس داشتند.

رشد شاخص بورس در گرو تزریق نقدینگی

محسن تقی‌نژاد، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه درخصوص بررسی وضعیت بازار سرمایه در هفته سوم شهریور ماه امسال به تجارت‌نیوز گفت: روندبازار سرمایه از اول هفته تا پایان هفته صعودی بود و هر زمان که بازار سودده باشد مطلوب است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: انتشار اخبار مثبت در بازار از جمله آزادسازی سقف نوسان قیمتی محصولات فولادی و پتروشیمی در بورس کالا باعث رشد شاخص کل بورس شد، اما ورود نقدینگی به بازار سرمایه نسبت به انتشار اخبار مثبت در رشد شاخص کل بورس تاثیر بیشتری دارد.

تقی‌نژاد افزود: تنها شرط لازم برای رشد شاخص کل بورس تزریق نقدینگی به بازار سرمایه است. بازار سرمایه را همانند خودرویی در نظر بگیرید که تا بنزین به باک آن تزریق نشود نمی‌تواند خوب حرکت کند. شاخص کل بورس هم برای رشد نیازمند به سرازیر شدن نقدینگی به بازار سرمایه است.

انتقال نقدینگی از بازار پول به بازار سرمایه

همچنین ایمان رئیسی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه درخصوص بررسی وضعیت بازار سرمایه در هفته سوم شهریور ماه امسال، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز، گفت: در هفته جاری موضوعاتی از جمله آزادسازی سقف نوسان قیمتی محصولات فولادی در بورس کالا و به دنبال آن احتمال آزادسازی سقف نوسان قیمتی محصولات پتروشیمی در بورس کالا، پیشنهاد افزایش قیمت خودرو، افزایش قیمت دلار و رسیدن به نرخ 14 هزار تومان در بازار، ورود نقدینگی از سوی حقیقی‌ها به بازار سرمایه باعث رشد پرشتاب شاخص کل بورس شد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: روند بازار سرمایه بیانگر این موضوع است که مردم خواهان انتقال نقدینگی خود از بازار پول و سایر بازارهای موازی از جمله سکه و طلا به سمت بازار سرمایه هستند.

رییسی افزود: بازدهی سه برابری طی یکسال که سکه و دلار در بازار داشته‌اند را بورس هنوز نتوانسته داشته باشد، بنابراین بازار سرمایه می‌تواند عقب ماندگی که از رشد بازارهای موازی داشته است را جبران کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.