کد مطلب: ۵۸۵۳۱۴

چگونه بهترین کارمند را استخدام کنیم؟

چگونه بهترین کارمند را استخدام کنیم؟

در عصر حاضر، بهترین روش برای استخدام یک متخصص یا جست‌وجوی موقعیت‌های شغلی، بهره بردن از وب‌سایت‌ها و بسترهای استخدام آنلاین است. هر چه این وب‌سایت‌ها از هوشمندی بیشتری برخوردار باشند، فرآیند استخدام با دقت و سرعت بیشتری به انجام می‌رسند.

کسب‌وکارهای امروزی به سرعت در حال رشد هستند و رقابت سنگینی برای استخدام افراد متخصص میان آن‌ها وجود دارد. اگر شما در صدد استخدام اولین کارمند خود هستید و یا قصد دارید نیروی جدیدی را به تیم حال حاضر خود اضافه کنید، باید درک درستی از موقعیت‌های شغلی مورد نیازتان داشته باشید. این فرآیند ممکن است برای بسیاری از کارآفرینان استرس‌زا به نظر برسد؛ چرا که دائماً در رابطه با انتخاب خود مورد قضاوت قرار خواهند گرفت و بدیهی است که نمی‌توانند همه‌ی افراد سازمان را راضی نگه دارند. با این حال، قوانین خاصی به جهت استخدام مناسب‌ترین فرد برای یک موقعیت شغلی وجود دارد.

نشانه‌های نیاز به استخدام یک کارمند

با وجود آنکه در اکثر مواقع، پاسخ قطعی برای این سؤال در رابطه با یک کسب‌وکارها وجود ندارد، اما نشانه‌هایی هستند که با در نظر گرفتن آن‌ها، می‌توانید متوجه نیاز شرکت خود به آغاز فرآیند استخدام باشید. در این بخش قصد داریم تا عواملی که نشان دهنده‌ی فرا رسیدن زمان انجام این فرآیند است را مورد بررسی قرار دهیم:

۱. حجم کاری زیاد کارکنان

اگر کارمندان شما برای اتمام پروژه‌ها و وظایف محول شده، زمان کافی در اختیار ندارند و بیش از حد معمول دچار استرس می‌شوند، می‌تواند نشانه‌ی آن باشد که حجم کاری آن‌ها زیاد تر از حد معمول است. برای حل این مشکل، تنها باید با استخدام نیروی جدید، حجم کاری زیاد سایر کارکنان را مدیریت کنید. در صورتی که این مورد را نادیده بگیرید، بهره‌وری اعضای تیم شما در مرور زمان کاهش می‌یابد و چه بسا ممکن است بسیاری از کارمندان از ادامه‌ی کار دلسرد شوند.

۲. نداشتن زمان و انرژی کافی در ارائه‌ی خدمات به مشتریان

در صورتی که زمان و انرژی کافی برای رسیدگی به شکایات مشتریان و پشتیبانی از آن‌ها نداشته باشید، بسیاری از مشتریان وفادار خود را از دست خواهید داد. اگر کسب‌وکار شما بر پایه‌ی انجام پروژه می‌باشد، رعایت نکردن مهلت اتمام آن، می‌تواند باعث نارضایتی مشتریان شود. به عنوان مثال، در پروژه‌های برنامه نویسی و یا طراحی گرافیکی، اگر مهلت ارائه‌ی پروژه توجهی نشود و روند پشتیبانی مشتریان به درستی انجام نشود، نشانه‌ی آن است که نیازمند استخدام فردی متخصص در تیم خود می‌باشید.

۳. کاهش هزینه‌ها همیشه نمی‌تواند نشانه‌ی رشد باشد

ممکن است شما به عنوان کارفرما، بر این باور باشید که داشتن یک تیم کوچک، راهی برای پس‌انداز می‌باشد. اما، سؤالی که در این زمینه پیش می‌آید این است که آیا این روشی مناسب برای پس‌انداز کردن به حساب می‌آید؟ شما باید این نکته را در نظر بگیرید که راهکار پس‌انداز کردن در کنار بهره‌وری بالا، اضافه کار کارمندان نیست. این امر، ممکن است باعث خستگی بیش از حد کارمندان شده، و حتی آن‌ها را به سمت استعفا سوق می‌دهد. در صورت استعفای کارمندان، میزان سرمایه گذاری شما بر روی استخدام و آموزش آن‌ها را نیز از دست خواهید داد. علاوه بر این، بیشتر انرژی و زمان شما صرف یافتن بهترین جایگزین برای آن موقعیت شغلی خواهد شد. بنابراین، نیاز است تا تعادل کاری کارمندان خود برقرار کنید.

۴. فرصت‌های جدید را از دست می‌دهید

اگر از انجام پروژه‌های جدید و پذیرفتن مشتریان جدید به دلیل نداشتن زمان و نیروی کار کافی، صرف نظر می‌کنید، باید هر چه زودتر اقدام به استخدام کارمند جدید باشید. افزودن نیروی کار جدیدی که بتواند پاسخگوی مشتریان جدید و پروژه‌های آن‌ها باشد، به شما در این مسیر بسیار کمک می‌کند.

۵. تیم شما دارای شکاف مهارتی می‌باشد

در صورتی که برآورده ساختن نیازهای رو به رشد کسب‌وکار شما در زمینه‌ی مهارت‌های تخصصی، به مسئله‌ای چالش برانگیز تبدیل شده است، به یکی دیگر از نشانه‌های نیاز به استخدام کارمند جدید برخورد کرده‌اید. ممکن است زمانی که کسب‌وکار خود را آغاز می‌نمایید، تیم شما به خوبی پاسخگوی اهداف تجاری شما بوده، و مهارت‌های کافی را نیز دارا باشد. اما، پس از گذشت مدتی با پیشرفت کسب‌وکار شما، احتمال بروز شکاف‌های مهارتی در تیم شما بوجود آید. بنابراین، شما به افرادی با مهارت‌های تخصصی‌تر نیاز پیدا خواهید کرد.

چالش‌های استخدام بهترین کارمند

در این بخش، قصد داریم تا با بررسی آمار منتشر شده، چالش‌های اغلب کارفرمایان در این فرآیند را معرفی کنیم:

  • ۷۴ درصد از کارفرمایان معتقداند که کارجویان، پیش از آنکه تحقیقات کافی در رابطه با یک موقعیت شغلی و شرکت مربوط به آن را داشته باشند، اعلام آمادگی می‌کنند.
  • ۷۶ درصد از کارفرمایان بر این باوراند که کارجویان دارای مهارت‌های مورد نیاز آن‌ها نیستند.
  • ۶۵ درصد از کارفرمایان نمی‌دانند که جهت آغاز فرآیند استخدام ، آگهی‌های خود را در کدام پلتفرم یا وب سایت استخدام درج کنند.
  • ۷۳ درصد از کسب‌وکارها، در زمینه‌ی استخدام نیروی جدید با کمبود بودجه روبه‌رو هستند.

مراحل استخدم بهترین کارمند

به طور کلی، این فرآیند با شناسایی نیازهای استخدامی شرکت آغاز می‌شود و با پذیرش پیشنهاد شغلی توسط کارجویان پایان می‌یابد.

۱. برنامه ریزی و تحقیق

در این بخش توصیه می‌شود تا مهارت‌ها و اطلاعات مربوط به موقعیت‌های شغلی مورد نیاز خود را مشخص کنید. در این زمینه، می‌توانید شرحی از موقعیت شغلی و وظایف مربوط به آن داشته باشید. این شرح وظایف به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از مهارت‌های شخصی که قصد استخدام او را دارید، داشته باشید. علاوه بر این، این امر شانس شما را برای گزینش بهترین کارمند، افزایش می‌دهد.

عناصر اصلی برای نوشتن توصیفی از موقعیت شغلی به شرح زیر است:

  • عنوان این موقعیت شغلی باید جامع و گویای همه‌‌ی موارد مورد نیاز باشد.
  • مسئولیت‌ها، ماهیت کار و هدف را به صورت شفاف بیان کند.
  • دانش، مهارت‌ها و قابلیت‌های مورد نیاز را شرح دهد.
  • فرهنگ کار با جزئیات محیط کاری، برنامه و ساعت کاری، سطح مسئولیت، تجهیزات و میزان تعامل با مدیران و سایر کارکنان را شامل شود.
  • مزایا و شرایط دریافت آن را مشخص کند.

۲. جذب کارجویان

پس از اتمام نوشتن شرح وظایف، زمان آن می‌رسد تا اقدام به جذب کارجویان و متخصصان آن حوزه نمایید. در این زمینه، می‌توانید با درج آگهی در وب سایت‌های استخدام و کاریابی، فعالیت‌ خود را آغاز کنید. بیش از ۵۰ درصد از استخدام ‌ها، از طریق این وب سایت‌ها انجام می‌شوند. علاوه بر این، می‌توانید از طریق انتشار آگهی‌های شغلی در شبکه‌های اجتماعی، بسیاری از کارجویان متخصص را جذب کنید.

یک آگهی شغلی حرفه‌ای شامل موارد زیر است:

  • عنوان شغل
  • کلمات کلیدی در رابطه با موقعیت شغلی
  • معیارهای شفاف و دقیق شغل
  • شرح واضح و مختصر الزامات کاری

۳. شروع فرآیند ارزیابی رزومه‌ها

2wedf 2

پس از طی دو مرحله‌ی اخیر، باید به ارزیابی رزومه‌های ارسالی بپردازید. بسیاری از کارفرمایان بر این باور هستند که ارزیابی رزومه‌ها، مهم‌ترین بخش فرآیند استخدام به حساب می‌آید و به طور میانگین، در هر فرآیند، این ارزیابی ۲۳ ساعت به طول می‌انجامد.

ارزیابی رزومه‌ها را می‌توانید بر اساس معیارهای زیر آغاز کنید:

  • تحصیلات
  • سابقه‌ی کار
  • مهارت‌ها و دانش‌ها
  • ویژگی‌های شخصیتی
  • شایستگی‌ها

پس از بررسی این معیار‌ها و تطابق آن‌ها با اهداف تجاری خود، می‌توانید یک لیست از کارجویان واجد شرایط تهیه کنید و از این لیست در مرحله‌ی بعدی استفاده کنید.

۴. ارزیابی کارجویان

حال که لیستی از کارجویان واجد شرایط در دست دارید، می‌توانید مراحل ارزیابی آن‌ها را جهت استخدام آغاز کنید. با توجه به مهارت‌ها و ویژگی‌های شخصیتی که متناسب با موقعیت شغلی مورد نیاز شما می‌باشند، می‌توانید کارجویان را ارزیابی کنید:

  • آزمون‌های شخصیت شناسی
  • آزمون‌های مربوط به مهارت‌های فنی
  • آزمون مهارت‌های ارتباطی
  • آزمون شبیه سازی موقعیت شغلی

پس از برگزاری آزمون‌های مورد نیاز، یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در این قسمت از فرآیند استخدام ، مصاحبه با کارجویان می‌باشد. انواع مصاحبه عبارت‌اند از:

  • مصاحبه‌های تلفنی : پیش از تعیین وقت برای مصاحبه‌ی حضوری، می‌توانید میزان تمایل کارجویان برای این موقیعت شغلی را از طریق مصاحبه‌ی تلفنی بسنجید.
  • مصاحبه‌های ویدئویی : این نوع از مصاحبه‌ها، مناسب استخدام فریلنسر و یا برون سپاری پروژه‌ها می‌باشد. اگر قصد دارید تا کارمند شما به صورت دورکار فعالیت خود را ادامه دهد، می توانید از این نوع مصاحبه استفاده کنید. علاوه بر این، ممکن است کارجویان، در شهر و یا حتی کشور دیگری ساکن باشند و امکان شرکت در مصاحبه‌های حضوری را نداشته باشند.
  • مصاحبه‌ی حضوری : یکی از رایج‌ترین روش‌های مصاحبه است که کارآفرینان از صلاحیت کارجویان اطمینان حاصل کرده‌اند. مصاحبه‌ی حضوری، این امکان را به شما می‌دهد تا با فرهنگ و شیوه‌ی کار متقاضیان آشنا شود.

3erfg 2

۵. بررسی موارد مهم پیش از استخدام

اگر به این مرحله رسیده‌اید، به معنای آن است که بهترین کارجو را انتخاب کرده‌اید. اما، پیش از ارائه‌ی پیشنهاد، باید چندین موارد مهم را بررسی کنید. این بررسی‌ها به شما کمک می‌کند تا از استخدام کارکنانی که می‌توانند برای شما و کسب‌وکارتان خطر به حساب بیایند، جلوگیری کنید.

موارد مهمی که باید مورد بررسی قرار گیرند عبارت‌اند از:

  • تأیید مدارک تحصیلی
  • تأیید سابقه‌ی کاری (میزان حقوق، مدت فعالیت، نام و نشان کسب‌وکار و غیره)
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • گواهی عدم اعتیاد
  • جست‌وجوی اینترنتی (بررسی شبکه‌های اجتماعی مانند لینکداین و اینستاگرام)

۶. ارائه‌ی پیشنهاد

پس از تأیید تمامی موارد در مرحله‌ی قبل، زمان ارسال پیشنهاد کار فرا خواهد رسید. در پیشنهاد شغلی، باید مشخص شود که کارمند و نیروی جدید، چه وظایفی دارد و میزان حقوق دریافتی او چه مقدار خواهد بود. نوع ارائه‌ی پیشنهاد، می‌تواند نشانه‌ی فرهنگ سازمانی کسب‌وکار شما باشد. بنابراین، بهتر است در این زمینه، تحقیقات لازم را جهت چگونگی ارسال آن انجام دهید. ممکن است بسیاری از کارکنان، از میزان حقوق پیشنهاد شده رضایت نداشته باشند. بهتر است تا با گفت‌وگو در این زمینه، به توافق برسید.

عوامل تأثیر گذار بر پذیرش پیشنهاد کاری توسط کارجویان:

  • حقوق و دستمزد
  • اعتبار و شهرت کسب‌وکار و یا کارفرما
  • فرهنگ سازمانی
  • روند مصاحبه با مدیران
  • برخورد کارکنان فعلی
  • بررسی دلایل خروج کارکنان سابق

۷. خوش‌آمد گویی به کارمند جدید

یکی از مهم‌ترین بخش‌های استخدام ، خوش آمد گویی و نوع استقبال از کارمندان جدید می‌باشد. طبق تحقیقات انجام شده، ۲۰ درصد از کارکنان جدید، در ۴۵ روز اول، از کار خود استعفا می‌دهند. ۵ درصد از این تعداد، تنها در روز کاری اول خود، موقعیت شغلی خود را ترک می‌کنند. همه‌ی این موارد، نشان دهنده‌ی اهمیت نوع برخورد و استقبال کارفرمایان و سایر کامندان با نیروی جدید می‌باشد.

برای اجتناب از چنین تجربه‌هایی پس از استخدام نیروی جدید، می‌توانید از موارد زیر استفاده کنید:

  • تهیه‌ی بسته‌های خوش‌آمد گویی : یکی از جذاب‌ترین اتفاقاتی که برای هر کارمند تازه وارد در روز اول کاری اتفاق می‌افتد، دریافت بسته‌های خوش‌آمد گویی می‌باشد. محتویات این بسته می‌تواند متناسب با سلیقه‌ی کارفرما، متغیر باشد. البته، بسیاری از کسب‌وکارها به جای بسته‌های خوش‌آمد گویی از کارت‌های پستال استفاده می‌کنند. تمامی این موارد، باعث ایجاد حس خوب در کامندان جدید می‌گردد.
  • آشنا شدن با محیط کار : اگر کارمند حضوری استخدام کرده‌اید، بسیار اهمیت دارد تا محیط و دفتر کار خود را به کارمند جدید نشان دهید. بسیاری از کارمندان ساعت‌های بسیاری از یک روز خود را در محیط کاری می‌گذرانند. بنابراین، بهتر است تا با بخش‌های مختلف آن آشنایی داشته باشند.
  • معرفی کارمند جدید به سایر افراد کسب‌وکار : قطعاً، کار گروهی و همکاری میان اعضای یک تیم، نقش کلیدی در موفقت یک کسب‌وکار دارد. به همین دلیل، زمان مناسبی را برای معرفی اعضای تیم به کارمند جدید اختصاص دهید.
  • معرفی تجهیزات مورد نیاز : در صورتی که در دفتر خود، تجهیزات لازم جهت فعالیت کارمند جدید را دارید، بهتر است تا نحوه‌ی استفاده از آن را به او آموزش دهید. علاوه بر این، این فرآیند می‌تواند شامل در اخیتار قرار دادن رمز عبور ایمیل و حساب کاربری شبکه‌های اجتماعی مربوط به کسب‌وکار شما باشد. پیش از ورود کارمند جدید، بهتر است از سالم بودن تمامی تجهیزات اطمینان حاصل کنید.
  • ارائه‌ی برنامه‌ برای اولین روز کاری : پس از استخدام یک متخصص، روز اول کاری ممکن است هم برای کارمندان و هم برای کارفرمایان چالش برانگیز باشد. بنابراین، می‌توانید با ارائه‌ی برنامه‌ای مشخص برای روز اول کاری، از سردرگمی‌های آن بکاهید.

بستر استخدام مناسب، کلید اصلی موفقیت

در عصر حاضر، بهترین روش برای استخدام یک متخصص یا جست‌وجوی موقعیت‌های شغلی، بهره بردن از وب‌سایت‌ها و بسترهای استخدام آنلاین است. هر چه این وب‌سایت‌ها از هوشمندی بیشتری برخوردار باشند، فرآیند استخدام با دقت و سرعت بیشتری به انجام می‌رسند. از همین جهت انتخاب یک وب‌سایت استخدام مناسب و هوشمند تا حد زیادی در استخدام بهترین کارمند برای یک موقعیت شغلی سرنوشت‌ساز است.

یکی از بهترین وب‌سایت‌ها و بسترهای استخدام آنلاین وین ورک است. این بستر سعی می‌کند تا در عین سادگی و با هوشمندی هر چه تمام‌تر، فرآیند درج آگهی، جست‌وجوی کار و بررسی رزومه‌ها را میسر می‌نماید. داشتن یک رزومه‌ی آنلاین جامع در کنار پشتیبانی تمام وقت و ارائه‌ی مشاوره‌های تخصصی و رایگان در زمینه‌هایی از قبیل استخدام برنامه نویس و استخدام گرافیست ، تمام سعی خود را برای یافتن مناسب‌ترین کارجو برای استخدام در یک موقعیت شغلی به کار می‌گیرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.