کد مطلب: ۵۸۶۶۶۴

آخرین آمارها از شرایط بازار

کمبود عرضه مرغ در بازار/ کاهش ۱۰ درصدی قیمت لبنیات اجر شد؟

کمبود عرضه مرغ در بازار/ کاهش ۱۰ درصدی قیمت لبنیات اجر شد؟

معاون سازمان حمایت، با اشاره به کمبود مرغ در بازار گفت: کاهش ۱۰ درصدی قیمت سه محصول لبنیات فعلا در مورد پنیر اجرا شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قاسم نوده‌فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران در برنامه تیتر امشب تصریح کرد: ما حلقه آخر زنجیره تولید تا فروش هستیم و مردم، گرانی را از چشم ما می‌بینند اما گرانی با گرانفروشی تفاوت دارد.

او ادامه داد: ما با گرانفروشی که در برخی از صنوف رخ می‌دهد برخورد می‌کنیم اما در گران شدن کالاها و تصمیماتی که گرفته می‌شود، دخیل نیستیم و نمایندگان اصناف در جلسات تصمیم‌گیری حضور ندارند.

نوده‌فراهانی گفت: تنظیم بازار نیازمند ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا، حمایت از تولید و رقابت و در مرحله آخر نظارت بر بازار است. بازرسی اصناف بودجه کلانی می‌خواهد. در تهران حداقل هزار بازرس می‌خواهیم و الان کمبود داریم اما وقتی عرضه و تقاضا در بازار همخوانی ندارد هرچه بازرسی زیاد باشد سودی ندارد.

این مقام مسئول تصریح کرد: با تولید کالا، بخش عرضه کالا تنظیم می‌شود . قانون تنظیم بازار تعادل عرضه و تقاضا است اما این روند در روی کاغذ اتفاق نمی‌افتد و بخش تولید نیاز به حمایت عملی دارد.

رئیس اتاق اصناف تهران بیان کرد: طبق اعلام جهاد کشاورزی روزانه ۱۲۰۰ تن مرغ در تهران توزیع می‌شود، اما کجاست؟

او ادامه داد: کل روند از مرغداری تا فروشگاه طبق سیستم، ثبت و رصد می‌شود اما این مقدار مرغ در بازار موجود نیست. مرغی هم که در بازار است، به قیمت مصوب به دست مردم نمی رسد.

اگر تامین کالاها انجام شود، کمبودی رخ نمی‌دهد

در ادامه برنامه موسوی، معاون سازمان حمایت گفت: کاهش ۱۰ درصدی قیمت سه قلم کالای پرمصرف لبنی فعلا در مورد پنیر اجرا شده و به بازار آمده است.

او افزود: دو قلم محصول دیگری که شامل این کاهش قیمت هستند، بزودی وارد بازار می‌شوند.

معاون سازمان حمایت بیان کرد: اگر تامین کالاها به خوبی انجام شود، کمبودی در بازار رخ نمی‌دهد. با تامین مکفی در زمینه روغن، می‌بینیم که اکنون روغن به قیمت مصوب و گاهی حتی کمتر از قیمت مصوب عرضه می‌شود.

او ادامه داد: در بحث مرغ کمبود عرضه داریم به طوری که نیاز شهر تهران روزانه ۱۵۰۰ تن مرغ است اما شاهد عرضه روزانه حدود ۷۰۰ تن در بازار هستیم.

آمار کاهش عرضه مرغ در تهران درست نیست

در ادامه زارع، مدیرکل بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: کالاهایی که کشش قیمتی پائینی دارند، با مقدار کمی کاهش در عرضه، به سرعت و به شدت افزایش قیمت می‌یابند. بنابر این آماری که در زمینه کاهش عرضه مرغ در تهران ارائه می‌شود، درست نیست.

او افزود: اینکه نیاز تهران روزانه ۱۵۰۰ تن است، اما ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن عرضه می‌شود، درست نیست. اگر ما پنجاه درصد کمبود مرغ در تهران داشتیم، اصلاً مرغی در فروشگاه‌ها دیده نمی‌شد، درحالی که شما اکنون انواع و اقسام عرضه‌ها را می‌بینید.

مدیرکل بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: نیاز کنونی شهر تهران به مرغ ۱۲۰۰ تن است من نمی گویم که هر روز ۱۲۰۰ تن مرغ توزیع می شود، اما سطح عرضه و تقاضا لب به لب است. در کدام نقطه شهر است که مرغ وجود نداشته باشد؟

زارع گفت: بازار باید بر مبنای قانون بازار، یعنی عرضه و تقاضا مدیریت شود.

او ادامه داد:باید همه کمک کنیم که مردم شیرینی اتفاقاتی که می‌افتد و در آینده نیز رخ خواهد داد، را بچشند.

این مقام مسئول گفت: از امروز قیمت سه محصول لبنی کاهش یافته است. قیمت تخم مرغ حدود ۱۲ هزار تومان در هر شانه کاهش یافته همچنین قیمت مرغ نیز روند نزولی داشته و هر کیلو تقریبا زیر ۳۰ هزار تومان است که چندان غیرمنطقی نیست. این اقدامات مثبتی در جهت تنظیم بازار است که ادامه می‌یابد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.