کد مطلب: ۷۶۶۴۰۱

تجارت‌نیوز از پروژه ساخت چند کشتی جدید و سبز گزارش می‌دهد:

نسل جدید کشتی، مجهز به بادبان و باتری!

نسل جدید کشتی، مجهز به بادبان و باتری!

استفاده از بادبان‌ها و باتری‌های الکتریکی به‌عنوان جایگزینی مناسب برای سوخت کشتی در سال‌های اخیر، صنایع کشتی‌سازی را به سمت کاهش تولید کربن می‌برد. نسل جدید کشتی‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، حمل و نقل دریایی یکی از انواع آلودگی‌ها با منبع متحرک است. در حقیقت هر کشتی، خصوصا اگر کشتی دیزلی باشد، یکی از بزرگترین آلاینده‌های جهان به شمار می‌رود. بنابراین یکی از مهمترین اقدامات در زمینه کاهش آلودگی هوای کره زمین، یافتن جایگزین‌هایی برای موتورهای دیزلی سنتی در انواع کشتی، کروز، ناوچه‌ها و شناورهاست.

جریان باد به جای سوخت فسیلی

ممکن است فکر کنید «یک قایق بادبانی باری» تکرار نوستالوژی‌های تاریخی باشد اما در واقع، این کشتی‌ها نتیجه سال‌ها تحقیق و توسعه پیشرفته و همگام با آخرین فناوری‌های روز جهان هستند. شرکت فرانسوی Grain de Sail ادعا می‌کند که اولین قایق بادبانی مدرن را طراحی کرده که برای ناوگان تجاری نیز مناسب است و الزامات جابه‌جایی بار و مسافر در دریا را داراست.

خاویر دمولنیر، مدیر منطقه‌ای Grain de Sail قبل از سفر کشتی «فراآتلانتیک» می‌گوید: قبل از اینکه موتورهای بخار و موتورهای سوختی وجود داشته باشند، تمام حمل‌ونقل با بادبان انجام می‌شد اما ما هنگام طراحی این کشتی از روش‌های مدرن استفاده کردیم تا آن را بسیار کارآمدتر کنیم.

شرکتی که شکلات و قهوه را از دانه‌های آمریکای لاتین می‌سازد، قایق‌های بادبانی خود را از ابتدا با در نظر گرفتن پایداری، مانند محفظه بار 50 تنی با طراحی ویژه با کنترل آب و هوا با انرژی خورشیدی و باد ساخته است.

فرانسوا لو نائورس می‌گوید: ما نشان دادیم روش‌هایمان از نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه است و امیدواریم با وجود ناوگان قایق‌های بسیار بزرگ‌تر، حتی بیشتر به آینده برویم.

این شرکت اکنون در حال ساخت یک کشتی بزرگ‌تر و یک کارخانه شکلات‌سازی جدید در دانکرک فرانسه است.

آینده صنعت کشتیرانی

استقبال از باد برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای یک روند روبه‌رشد در صنعت کشتیرانی است. پروژه‌های پایدار دیگری نیز برای صنعت کشتیرانی در دست اقدام است. شرکت حمل‌ونقل دریایی آلیز در حال ساخت یک کشتی هیبریدی مجهز به بادبان‌های مکانیکی برای انتقال قطعات موشک آریان 6 از اروپا به محل پرتاب خود در گویان فرانسه است.

یکی دیگر از توسعه‌دهندگان، Airseas، سیستم بادبانی خودکار را با هدف کاهش مصرف سوخت و انتشار گازهای گلخانه‌ای بین 10 تا 40 درصد پیشنهاد می‌کند.

کشتی برقی

کشتی‌های برقی نروژ

قایق‌های مسافربری باید سریع حرکت کرده و نمی‌توانند تنها به انرژی باد تکیه کنند. در استاوانگر، پایتخت نفتی نروژ، خدمات کشتی با سوخت‌های فسیلی خداحافظی می‌کنند.

به گزارش یورونیوز ، Medstraum به‌عنوان اولین کشتی پرسرعت 100درصد الکتریکی در جهان است. باتری‌ها به‌طور ایمن در بالای عرشه چیده شده‌اند و دو موتور الکتریکی را تغذیه می‌کنند. کشتی نیازی به تکیه بر سوخت‌های فسیلی به‌عنوان پشتیبان ندارد. همچنین بسیار کوچک‌تر و جمع و جورتر از یک موتور دیزلی است.

مایکل دهل، مدیر پروژه TRAM در کلمبوس که پروژه ساخت کشتی Medstraum را اداره می‌کند، از پتانسیل فناوری جدید نیز استقبال می‌کند: در مجموع 1500 کیلووات ساعت انرژی به ما می‌دهد. یک ماشین الکتریکی معمولی بین 70 تا 90 کیلووات ساعت است، بنابراین حداقل 15 برابر در این کشتی انرژی تولید می‌شود.

این کشتی به راحتی می‌تواند مسیر رفت‌وآمد 90 دقیقه‌ای و چند توقفه بین استاوانگر و جزایر مجاور را انجام دهد. 150 مسافر حمل می‌کند و فضایی برای دوچرخه دارد. مسافران گفته‌اند که سواری این کشتی نرم، بی‌صدا و پایدار است. این کشتی، بخشی از سیستم حمل‌ونقل عمومی در این منطقه است. خدمه می‌گویند که ملوانی آن دقیقاً طبق برنامه و درست مانند کشتی‌های قدیمی است.

آرنولف بی، کاپیتان کشتی می‌گوید: وقتی از موتورهای الکتریکی استفاده می‌کنیم، راه‌اندازی بسیار سریع‌تر خواهد بود؛ درست مانند یک ماشین. ما قدرت و سرعت را داریم، بنابراین به آسانی می‌توان آن را جابه‌جا کرد.

این فناوری برای رعایت مقررات زیست محیطی سختگیرانه نروژ، که مستلزم آن است که همه کشتی‌های جدید دارای درجه آلایندگی صفر و یا کم باشند، واقعا مفید خواهد بود.

کلمبوس انتظار دارد تا با کاهش انتشار 1500 تن کربن در سال، معادل خروج 60 اتوبوس از جاده، تنها با این کشتی، ردپای کربن خود را تا حد زیادی بهبود بخشد.

دال می‌گوید: «اگر به انتشار گاز دی‌اکسید کربن خود نگاه کنیم، تعداد کمی کشتی‌های سریع بر آن‌ها تأثیر می‌گذارند و توانایی برق‌رسانی به آن‌ها و حذف آن‌ها، بخش مهمی از خنثی شدن دی اکسید کربن در چند سال آینده است.»

آینده کشتی های الکتریکی

کشتی Medstraum به‌عنوان بخشی از یک پروژه تحقیقاتی به نام TRAM که توسط اتحادیه اروپا تامین مالی شده، توسعه یافته است. دانشمندان یونانی و آلمانی صدها مدل را برای یافتن کارآمدترین شکل بدنه آزمایش کردند و سیستم محرکه پروانه، سکان و سایر اجزاء به‌طور خاص برای این کشتی بهینه شده بود. مهندسان می‌گویند که حتی بهتر از آن چیزی است که انتظار داشتند، با سطح پیشگامانه راندمان پیشرانه که تقریباً 30 درصد انرژی را در مقایسه با راه‌حل‌های استاندارد صرفه‌جویی می‌کند. این برای یک وسیله نقلیه با باتری بسیار مهم است.

تون ویک، مدیر فنی Servogear، می‌گوید: اگر ما بتوانیم فقط چند درصد کارایی بیشتر را به این کشتی اضافه کنیم، به این معنی است که کشتی می‌تواند سریعتر حرکت کند یا می‌تواند مسافرت با آن طولانی‌تر شود. بنابراین این واقعاً یک پروژه خوب است که نشان می‌دهد ما دانش و صلاحیت آوردن کشتی‌های الکتریکی به بازار را داریم.

برای پایین نگه داشتن وزن تا حد ممکن، سازندگان کشتی از سازه‌های آلومینیومی استفاده کردند. طراحی کلی کشتی نیز مبتکرانه است. از یک رویکرد مدولار استفاده می‌کند که به کشتی‌های آینده از این نوع اجازه می‌دهد تا از همان عناصر استفاده مجدد کنند و طراحی و تولید آن‌ها را مقرون‌بصرفه‌تر می‌کند.

کشتی Medstraum هر روز حدود دوازده مسیر دایره‌ای را طی می‌کند و برای شارژ سریع بین سفرها به برق متصل می‌شود. بهترین نکته این است که تمام برق از منابع انرژی تجدیدپذیر تامین می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    توهر استان سامانه وکشتی رانی تفریحی وصادرات فعال تعداشان زیاد می شد تا اقتصاد رونق بگیرد وبه صورت روزرسانی بشه