خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۸۱۱۸۴

تجارت‌نیوز بررسی می‌کند

هنوز هم همه راه‌ها به سوخت های فسیلی ختم می‌شود!

هنوز هم همه راه‌ها به سوخت های فسیلی ختم می‌شود!

شرکت‌های سوخت های فسیلی همچنان به سرمایه‌گذاری در تولید نفت و گاز حتی با افزایش نگرانی‌ها در مورد تغییرات آب و هوایی ادامه می‌دهند. این امر پیامدهای جدی برای سیاره خواهد داشت، زیرا انتشار گازهای گلخانه‌ای همچنان افزایش می‌یابد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مدتی نگذشته بود که شرکت‌های بزرگ سوخت های فسیلی ادعاهای جسورانه‌ای در مورد برنامه‌های خود برای استقبال از آینده‌ای با کربن کم داشتند. با این حال، در طول سال گذشته، بسیاری از این شرکت‌ها از این تعهدات عقب نشینی کرده‌اند، زیرا سودهای بزرگی به دست آورده‌اند و برنامه‌های بلندپروازانه‌ای برای توسعه تولید نفت و گاز خود انجام داده‌اند.

شرکت‌های سوخت‌های فسیلی در حال حاضر به سرمایه‌گذاری در تولید نفت و گاز ادامه می‌دهند، حتی با افزایش نگرانی‌ها در مورد تغییرات آب و هوایی. اکسون موبیل، یکی از بزرگترین شرکت‌های نفتی جهان، اخیراً قراردادی 60 میلیارد دلاری برای خرید Pioneer Natural Resources ، یک شرکت استخراج نفت و گاز، امضا کرد. این خرید، بزرگترین خرید اکسون در تقریباً 25 سال گذشته است.

به گزارش نیویورک‌تایمز ، دارن وودز، مدیر اجرایی اکسون موبیل، می‌گوید: «در حالی که جهان به دنبال انتقال و یافتن منابع کمتر انرژی مقرون‌به‌صرفه با انتشارکمتر است، نفت و گاز سوخت های فسیلی در طول زمان همچنان نقش خود را ایفا می‌کنند. این ممکن است با گذشت زمان کاهش یابد. نرخ آن، به نظر من، در این مرحله چندان مشخص نیست. اما این برای مدت طولانی وجود خواهد داشت.»

در حالی که توربین‌های بادی و پنل‌های خورشیدی سریع‌تر از آنچه بسیاری از مردم تصور می‌کنند در حال تکثیر هستند ، استخراج سوخت‌های فسیلی نیز در سراسر جهان در حال گسترش است. صدها پروژه جدید نفت و گاز در سال گذشته تصویب شده است.

در آمریکا، این شامل پروژه های جدید سرفصل مانند توسعه Willow در آلاسکا و خط لوله Mountain Valley در ویرجینیای غربی است. در کشورهایی مانند قطر، نروژ، برزیل، چین و هند، پروژه‌های جدید نفت، گاز و زغال سنگ تقریباً هر هفته مجوزشان صادر می‌شود. امارات متحده عربی که میزبان مذاکرات آب و هوای سازمان ملل در ماه آینده است، گفته است که تا زمانی که بازار بخواهد به تولید نفت ادامه خواهد داد.

عرضه و تقاضا سوخت های فسیلی

دانشمندان می‌گویند: «اگر جهان امیدی به محدود کردن گرمایش جهانی به سطوح نسبتاً ایمن دارد، کشورها باید مجوز حفاری جدید نفت و استخراج زغال سنگ را متوقف کنند. اما بدون تغییر چشمگیر دولت‌ها و شرکت‌ها در سراسر جهان، بازار برای سال‌های آینده تقاضای نفت‌وگاز خواهد داشت.

آژانس بین‌المللی انرژی خاطرنشان می‌کند که برای چندین دهه ، سهم سوخت های فسیلی در ترکیب انرژی جهانی بالا بوده و حدود 80 درصد است. آژانس بین‌المللی انرژی آغاز کاهش تدریجی را می‌بیند، اما پیش‌بینی می‌کند که سوخت های فسیلی بیش از نیمی از تولید جهانی انرژی را تا 20 سال آینده تشکیل خواهند داد.

ژئوپلیتیک ناپایدار معمولاً به عنوان توجیهی برای ادامه تولید سوخت فسیلی ذکر می شود. اکسون سال گذشته رکورد سود ۵۶ میلیارد دلاری را به لطف افزایش قیمت ناشی از جنگ روسیه در اوکراین گزارش کرد که انگیزه‌ای برای شرکت‌های نفتی برای تولید بیشتر ایجاد می‌کند.

حتی اگر سوخت های فسیلی کمتری برای تولید انرژی استفاده شود، تجارت پررونق پتروشیمی می‌تواند تقاضا را بالا نگه دارد. اکسون یک نیروگاه پتروشیمی است که برای تبدیل شدن به بنزین، گازوئیل، پلاستیک، گاز طبیعی مایع، مواد شیمیایی و سایر محصولات به نفت و گاز بیشتری نیاز دارد.

فناوری‌های پاک هنوز هم گران‌قیمت هستند. تولید انرژی تجدیدپذیر هزینه بیشتری نسبت به تولید انرژی از سوخت‌های فسیلی دارد.

این امر پیامدهای جدی برای سیاره خواهد داشت، زیرا انتشار گازهای گلخانه‌ای همچنان افزایش می‌یابد. این امر منجر به گرمایش جهانی بیشتر و پیامدهای فاجعه‌باری مانند افزایش سیل، خشکسالی و طوفان‌های شدید می‌شود.

اراده سیاسی برای حذف سوخت های فسیلی وجود ندارد

شرکت‌های سوخت های فسیلی، از جمله اکسون، نسبت به وعده پیشرفت‌های فناوری خوش‌بین هستند که می‌تواند از رسیدن انتشار کربن به اتمسفر جلوگیری کند یا پس از حضور در هوا آن‌ها را حذف کند. با این حال، این فناوری در حال حاضر بسیار گران است، و اگرچه ممکن است در مقیاس کوچک موثر باشد، نمی‌تواند حجم عظیمی از انتشار گازهای گلخانه‌ای در جو را جبران کند. علاوه بر این، هیچ مالیاتی بر انتشار کربن وجود ندارد و هیچ نشانه ای از اراده سیاسی لازم برای تصویب آن وجود ندارد. این بدان معناست که دولت‌ها هیچ راه واقعی برای جریمه مالی شرکت‌های نفتی به دلیل انتشار گازهای گلخانه‌ای ندارند.

اکسون مملو از پول نقد و رکورد بالای قیمت سهام است. اما به جای سرمایه گذاری در انرژی پاک، تولید نفت و گاز بیشتر را انتخاب می‌کند. منطق بی رحمانه بازار، اکسون و سایر شرکت‌های بزرگ نفتی را تحت فشار قرار می‌دهد تا به جای سرمایه‌گذاری در فناوری‌های سبز، سوخت‌های فسیلی را دو برابر کنند.

کریتز مدیر عامل موسسه Rocky Mountain می‌گوید: «آنها کاملاً متعهد به بازگشت هستند. آنها موظفند نسبت به انتظارات بازار عمل کنند و هر تلاشی برای ایجاد یک کسب و کار مخاطره‌آمیز که بازده مورد انتظار را به عنوان یک شرکت بزرگ فراهم نکند، جریمه می‌شود.»

پیامدهای جدی برای این سیاره وجود خواهد داشت که در حال حاضر حدود 1.2 درجه سانتیگراد بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن گرم شده است. امسال با گرمای بی سابقه در خشکی و اقیانوس ها گرم‌ترین سال ثبت شده در سراسر جهان است.

رشد مداوم انتشارات به این معنی است که این روند گرمایش به طور قطع ادامه خواهد داشت. کریتز در ادامه بیان کرد: ما باید برای سیاره ای گرمتر آماده باشیم. ما باید برای عبور از نقاط بحرانی آماده باشیم.

شرکت‌های سوخت های فسیلی هنوز هم نقش مهمی در اقتصاد جهانی ایفا می‌کنند. این امر پیامدهای جدی برای سیاره خواهد داشت، زیرا انتشار گازهای گلخانه‌ای همچنان افزایش می‌یابد. بانک جهانی در تلاش است تا به کشورهای آفریقایی در مدیریت بدهی کمک کند، اما این یک مشکل پیچیده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.