کد مطلب: ۷۹۶۳۸۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد

سهم خاورمیانه در تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر چقدر است؟

سهم خاورمیانه در تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر چقدر است؟

اگرچه خاورمیانه به عنوان قطب تولید و مصرف سوخت‌های فسیلی شناخته می‌شود اما مجبور است تا 2030 بخش عمده‌ای از برق خود را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تولید کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، خاورمیانه نسبت به همه مناطق جهان کمترین سهم انرژی‌های تجدیدپذیر را در تولید برق خود دارد، اما با افزایش شدید ظرفیت بهره‌برداری از انرژی‌های پاک، این روند در حال تغییر است.

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر (IRENA)، ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر خاورمیانه در سال 2022 نسبت به سال قبل، 12.8 درصد افزایش یافت که بزرگترین افزایش درصدی هر منطقه از جهان در سال گذشته بود.

بزرگترین تولیدکنندگان انرژی‌های تجدیدپذیر منطقه یعنی ایران، رژیم اشغالی، امارات متحده عربی و اردن همگی ظرفیت انرژی سبز خود را در سال 2022 به بالاترین حد خود رساندند.

انرژی تجدیدپذیر

ظرفیت تامین انرژی تجدیدپذیر خاورمیانه در سال 2022 نسبت به سال قبل 12.8 درصد افزایش یافته است

علاوه بر این، آمارهای ایرِنا (IRENA) نشان می‌دهد که قطر، عمان و لبنان همگی در سال 2022 ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر بیشتری نسبت به دهه قبل در این کشورها نصب کرده‌اند.

بررسی وضعیت انرژی‌های تجدیدپذیر در خاورمیانه

به گزارش رویترز ، تسلط خاورمیانه در تولید، مصرف و صادرات نفت‌ و گاز طبیعی به این معنی است که این منطقه اغلب در بحث پیشرفت انتقال انرژی و به کار گیری انرژی تجدیدپذیر نادیده گرفته می‌شود.

استفاده محتاطانه و کمِ منطقه از انرژی پاک در تولید برق، البته می‌تواند نشان‌دهنده بی‌تفاوتی کامل در ایجاد تغییرات در سیستم‌های تولید برق باشد. نباید از یاد برد که سهم انرژی پاک خاورمیانه تنها 5 درصد است آن هم در شرایطی که میانگین جهانی آن 38.2 درصد بوده است و این منطقه از جهان، کمترین سهم برق را از منابع انرژی پاک دارد.

با این حال، واضح است که کشورهای خاورمیانه از احساس فشار جامعه بین‌المللی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در بخش برق مصون نیستند، به طوری که امارات متحده عربی اولین کشوری است که متعهد به انتشار خالص صفر تا سال 2050 شده است.

علاوه بر این، صادرکنندگان کلیدی نفت‌ و گاز مانند عربستان سعودی و قطر نیز تحت فشار هستند تا پیش از کاهش تقاضای جهانی برای این محصولات، درآمد حاصل از صنعت سوخت فسیلی را به حداکثر برسانند و از این درآمدها برای تنوع بخشیدن به اقتصاد خود استفاده کنند.

ایجاد تخصص در فناوری‌های انرژی سبز، از جمله ساخت مزارع خورشیدی در مقیاس کاربردی، ساخت وسایل نقلیه الکتریکی و طراحی پلتفرم‌های کلیدی برای ایجاد تنوع در عربستان سعودی و قطر و سایر نقاط منطقه از ویژگی‌های تغییر سیاست تولید برق در خاورمیامنه محسوب می‌شوند.

در عین حال، رشد اقتصادی و جمعیت در سراسر خاورمیانه باعث توسعه صنعت و تولید می‌شود که به نوبه خود مصرف انرژی را افزایش داده و سیستم‌های تولید انرژی منطقه را تحت فشار قرار می‌دهد.

در مجموع، این عوامل باعث افزایش حمایت از توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در سراسر خاورمیانه و انتظارات برای تسریع بیشتر در توسعه ظرفیت‌های تجدیدپذیر در سال‌های آینده شده است.

عوارض انتشار گازهای گلخانه‌ای

خاورمیانه علاوه بر کنار گذاشته شدن از بحث در مورد انتقال انرژی، زمانی که نوبت به ارزیابی مجموع انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از تولید برق می‌شود، تحت‌الشعاع آسیا، آمریکای شمالی و سایر مناطق قرار می‌گیرد.

با این حال، انتشار دی‌اکسید کربن از تولیدکنندگان برق خاورمیانه 67 میلیون تن یا 11.4 درصد بین سال‌های 2015 تا 2021 افزایش یافته است که این منطقه را به بزرگترین سودآور خالص از نظر آلودگی دی اکسید کربن در خارج از آسیا در آن دوره تبدیل کرده است.

آسیا، آفریقا و خاورمیانه نیز تنها مناطقی هستند که از سال 2015 به طور پیوسته انتشارات بخش برق را افزایش داده‌اند، در حالی که اروپا، آمریکای شمالی، آمریکای لاتین و اقیانوسیه همگی انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش داده‌اند.

نیاز به قدرت برای انتقال به انرژی های تجدیدپذیر

با توجه به افزایش تقاضا برای انرژی در سراسر خاورمیانه جهت تغذیه پالایشگاه‌ها و کارخانه‌های شیمیایی مستقر در منطقه، و همچنین کارخانه‌های برنامه‌ریزی شده، مراکز فناوری و بخش‌های دارویی، تولید بیشتر انواع نیرو در سراسر خاورمیانه مورد نیاز خواهد بود.

افزایش ظرفیت‌های تجدیدپذیر که در سال 2022 آنلاین شد، به جابجایی برخی از سوخت‌های فسیلی در ترکیب انرژی کمک می‌کند و به طور بالقوه نرخ رشد انتشار گازهای گلخانه‌ای تولیدکنندگان برق را کاهش می‌دهد.

حجم عظیم انرژی تجدیدپذیر جدید که از طریق شبکه کشورهایی مانند عمان و قطر جریان می‌یابد، ارزش ظرفیت انرژی سبز در مقیاس بزرگ را برای شرکت‌هایی که تنها تجربه محدودی در برخورد با انرژی های تجدیدپذیر دارند، نشان خواهد داد.

اگر کشورهای دیگر نیز توسعه ظرفیت انرژی سبز خود را افزایش دهند، خاورمیانه در کل ممکن است بتواند انرژی سبز اخیر خود افزایش دهد و به طور بالقوه به عنوان یک محرک کلیدی تلاش‌های انتقال انرژی جهانی درست در قلب یکی از بزرگترین مراکز سوخت‌های فسیلی جهان انرژی‌های سبز ظاهر شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.