کد مطلب: ۵۸۲۹۴۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

خبر جدید از اینترنت ماهواره‌ای/اینترنت بدون فیلتر در ایران چه شد؟

خبر جدید از اینترنت ماهواره‌ای/اینترنت بدون فیلتر در ایران چه شد؟

به تازگی ایلان ماسک اعلام کرده است اینترنت ماهواره‌ای به زودی از نسخه بتا خارج شده و در دسترس عموم مردم قرار خواهد گرفت. اما باید دید این نوع اینترنت در ایران مجوز فعالیت را دریافت می‌کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، همزمان بالا گرفتن گلایه کاربران ایرانی به طرح صیانت در فضای مجازی و ایجاد شبکه ملی، خبر وارد شدن اینترنت ماهواره‌ای و دسترسی به اینترنت آزاد باعث امیدواری بسیاری از کاربران ایرانی شد. اما اینترنت ماهواره‌ای در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

خبر روی کار آمدن اینترنت ماهواره‌ای در ایران بسیاری از کاربران را به این موضوع امیدوار کرد که مباحثی مانند فیلترینگ به کلی از بین خواهد رفت و سرویس‌های که فیلتر شدند مانند یوتیوب با سرعت و کیفیت بالا در دسترس ایرانیان قرار خواهد گرفت.

ایلان ماسک گفته بود اینترنت ماهواره‌ای تا اواخر شهریورماه قابل استفاده است، اما بعد گذشت حدود دو ماه آیا خبری از سرویس‌دهی اینترنت ماهواره‌ای در ایران هست؟

اینترنت ماهواره‌ای به کجا رسید؟

ایلان ماسک به تازگی اعلام کرده است که اینترنت ماهواره‌ای ⁧‫استارلینک‬⁩ که امید بسیاری برای داشتن جهانی بدون فیلتر است، به‌زودی از مرحله بتا خارج شده و روند جدیدی را آغاز می‌کند تا تعداد افراد و مناطق بیشتری به این اینترنت دسترسی پیدا کنند.

اما به نظر می‌رسد به گفته کارشناسان این حوزه، سرویس‌دهی رسمی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران دور از انتظار است چرا که هزینه بالای تهیه تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای و گرفتن مجوز استفاده از این نوع اینترنت از وزارت ارتباطات می‌تواند با مشکلات فراوانی همراه باشد.

یکی از کاربران تجارت‌نیوز نسبت به اینترنت ماهواره‌ای ابراز ناامیدی کرد و گفت: « چه ساده هستیم گول تبلیغات از کجا اینترنت ماهواره‌ای بخریم میخوریم دارن هواس شمارو پرت میکنن که اینترنت قطع کنن، هنوز همه جای اروپا اینترنت ماهواره‌ای نداره اونوقت منتظر هستین ایران بیادش با این قیمت بسیار بالایی که تحهیزات و پرداخت ماهیانه داره.»

«این تجهیزات اینرنت ماهواره‌ای هرگز به ایران نمیرسه که ما با خیال راحت نصب کنیم و استفاده کنیم اگرم برسه میان جمع میکنن.»

فردی که به هزینه‌های بالای تعیین شده برای تجهیزات این نوع اینترنت اعتراض داشت، نوشت: «ما که بدبخت بیچاره‌ایم باید فیلتر بشیم ، لذت اینترنت ماهواره‌ای هم باید بچه پولدارای بالا شهر ببرن که این پولا نصف پول تو جیبی روزانشونم حساب نمیشه.»

تحقق اینترنت ماهواره‌ای در ایران تا چند سال دیگر

کاربران زیادی اما در رابطه با اینترنت ماهواره‌ای ابراز امیدواری کردند چرا که این فناوری تولید و اجرایی شده و بالاخره به همه کشورهای دنیا خواهد آمد.

«روزی به اینترنت جهانی و پرسرعت و بدون فیلتر دست پیدا میکنیم.»

«حتی اگر این اینترنت هم به ایران نیاد و کاربران نتونن استفاده کنن … مطمئن باشید سرعت تکنولوژی در جهان با سرعت نور پیش میره … در آینده این اتفاق میوفته.»

کاربری در رابطه با هزینه بالای تجهیزات نیز نوشت: «سرعت اینترنت ماهواره‌ای کم کم ۱۵۰ مگابایت خواهد بود. تو ایران راحت میشه یک دیش رو برای ۱۵ تا خانواده تو یک مجتمع به کار برد و اینترنت رو اشتراکی استفاده کرد. این جوری هزینه ماهیانه اینترنت نصف خواهد شد.»

بنابراین در حال حاضر اینترنت ماهواره‌ای آسان و با قیمت مناسب در اختیار کاربران به خصوص کاربران ایرانی قرار نگرفته و شاید در سال‌های آینده ایرانیان بتوانند به اینترنت ماهواره‌ای دست پیدا کنند.

سوالی که در پایان به وجود می‌آید حالا که اینترنت ماهواره‌ای در دسترس عموم قرار می‌گیرد، این است که آیا وزارت ارتباطات ایران مجوز استفاده از این نوع اینترنت را صادر می‌کند؟ چرا که بر اساس گفته محمدجواد آذر جهرمی، وزیر سابق ارتباطات در ۱۲ تیرماه امسال، هر شرکتی بخواهد فعال شود باید از ما مجوز بگیرد، البته اگر حقوق بین‌الملل را رعایت کند.

از طرف دیگر به نظر می‌رسد دسترسی به خدمات اینترنت ماهواره‌ای ملزم به رعایت قوانین دولت آمریکاست و این امکان وجود دارد که کاربران ایرانی نتوانند از سرویس‌دهی این اینترنت ماهواره‌ای استفاده کنند.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رضا

    در کوتاه مدت نمیشه روی اینترنت ماهوار ای حساب باز کرد اما در دراز مدت چیزی که فراوان و در دسترس و بدیهی خواهد بود اینترنت ماهواره ای هستش سریع و ارزان و فراگیر حالا چه کسی بخواد یا دلش نخواد به دلایلی .

  • مهدی

    سلام سایت تجارت نیوز لطفاً حتماً این نظر را نمایش بدهید.
    به عنوان یک مهندس و کد نویس اعتراض می‌کنم که چرا همش در مورد نت ماهواره‌ای ایلون ماسک صحبت میکنید!!! ما از بیست سال پیش تو ایران نت ماهواره ای داشتیم که بانک ها و شرکت ها ازش استفاده میکردند مگه ماهواره قحطیه شرکتهای زیادی مثل ایلان ماسک نت ماهواره‌ای میدن تازه اونم ارزون تر
    نت ماهواره ای کاملاً شدنیه حتی ایلون نخواد به ایران نت بده مناطق مرزی رو نمیشه کاریش کرد مخصوصا کلی شرکت و ماهواره‌ ی بی نامو نشون تو اروپا هست غیر ایلون ماسک که نت ماهواره ای رو همین ماهواره های معمولی ارائه میدن

  • ناشناس

    از تجارت نیوزبعید هست به اینجور اخبار مسخره دامن بزنه بابا فرکانس اینترنت ماهواره ای با شبکه های ماهواره ای تلوزیون توی یک رنج هستند با این تفاوت که فرکانسهای اینترنت به مراتب حساسترن در نتیجه با همون پارازیت ها عملا دسترسی قطع میشه کاملا چرا ملت رو الکی امیدوار میکنید

  • ناشناس

    مثل اینکه بگیم چون استفاده از شبکه‌های ماهواره در ایران تصویب نشد و قانونی نیست، پس هیچ کس هم استفاده نکرد و استفاده نمی‌کنه!

  • هموطن

    فقط نزاریداین اینترنت خودمون قطع شه حالا حتی به قیمت خون وجان خودتون هم شده چون قرارنیس ونخاهدهم شدکه اینترنت ماهواره ای بیاد به امیداون روز دلداری ندین خودتونو فقط ازهمینی دارین دفاع کنین حق هرانسان هستش که بخاداستفاده کنه یانخاداستفاده کنع به کسی چه ربطی داره فقط دارن بزورتحمیل میکنن نزاریننننننن اههااااییی

  • Haro -Electronics

    جالبه یه زمانی وقتی دانشمندا میگفتن زمین گرده یه سری میخندیدن. نت ماهواره ای سالهاس که توی کل دنیا داره استفاده میشه منجمله ایران خودمون. تجهیزات یکطرفه اش هم همچین گرون نیست. اکانتش هم براحتی میشه تهیه کرد. ایلان ماسک هم قصدش اینه که حتی با گوشیهای هوشمند بشه ازین تکنولوژی استقاده کرد(مثل سخت افزار gps که روی اکثر گوشیهای امروزی نصبه. ایمانتون به تکنولوژی رو هرگز از دست ندین

  • مهدی

    به گفته یکی از مسئولین مربوطه در برنامه تلویزیونی همین الان توی تهران و کرج اینترنت استارلینک با استفاده از تجهیزات مربوطه در دسترس هست.

  • دانیال

    حالا اومدیمو اونا اینترنت ماهواره ای اومد بعد آمریکا لازمه لب تر کنه که اینترنت رو از ایران محروم کنن
    پس قدر چیزی که دارید رو بدونید

    • سعید

      آقا دانیال آمریکا اگه میخواست , همین الان هم میتونین اینترنت رو قطع کنه. به نظرت الان صاحب اصلی اینترنت کیه؟!
      یه طوری میگین قدر اینی که دارید رو بدونید که انگار همین اینترنت هم صدقه سری مسئولین ماست!!

    • ناشناس

      شما قطع نکن اونها قطعش نمیکنند

  • ناشناس

    اینترنت ماهواره ای به مجوز وزارت ارتباطات احتیاج داره؟دروغای شاخ دار

  • ناسناس

    علت گرونیش برا ما ایرانیا ارزش کم پولمون هست وگرنه برای خارجیان حکم یه بیست هزار تومان داره?