کد مطلب: ۶۹۳۰۵۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رواج پدیده تازه در بازار مسکن/ چرا معاملات مسکن فسخ می‌شود؟

رواج پدیده تازه در بازار مسکن/ چرا معاملات مسکن فسخ می‌شود؟

بازار مسکن برخلاف بازارهای مالی هم‌چنان در رکود به سر می‌برد. در هفته‌های اخیر بسیاری از معاملات مسکن چه از سوی خریدار و چه از سوی فروشنده فسخ شده است. دلیل فسخ قراردادهای مسکن چیست و آیا تعیین تکلیف برجام، به رکود بازار خاتمه می‌دهد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، به گفته‌ برخی از واسطه‌های ملکی عدم قطعیت در مذاکرات برجام باعث شده در چند ماه اخیر معاملات بازار مسکن راکد باقی بماند. این رکود با توجه به شروع دور جدید مذاکرات وین سنگین‌تر حس می‌شود.

پیگیری‌های تجارت‌نیوز از بازار مسکن نشان می‌دهد شاهد دو اتفاق مهم در بازار خرید و فروش ملک هستیم. قبل از آغاز مذاکرات برجام، تقاضا برای خرید مسکن بالا بود اما مالکان از فروش واحد مسکونی خود طفره می‌فتند. زیرا افزایش قیمت دلار، این سیگنال را به فروشندگان داده بود که احتمالا قیمت مسکن افزایشی است و هر هفته تاخیر در انجام معامله، ارزش ملک آنها را بالاتر می‌برد. در نتیجه مالکان خانه، در جلسات نشست برایفروش حاضر نمی‌شدند و معاملات را فسخ می‌کردند.

اما با شروع مذاکرات، روند بازارها معکوس شد. این بار فروشندگان مایل به انجام معامله بودند اما خریداران به امید کاهش قیمت مسکن، هر معامله‌ای را متوقف کردند. مهمترین دلیل آنها هم کاهش قیمت دلار است. از ابتدای دور جدید مذاکرات تاکنون، قیمت دلار از ۳۲ به ۲۸ هزار تومان رسیده است و برخی معتقدند در صورت احیای برجام، قیمت دلار و به تبع آن قیمت مسکن هم کاهشی می‌شود.

اخبار به دست آمده اخیر، مبنی بر نزدیک شدن به توافق و در پی آن ریزش نرخ ارز، نشان می‌دهد برخی از متقاضیان خرید مسکن نسبت به انجام معاملات دچار تردید شده‌اند. به‌نظر می‌رسد خریداران منتظر انتشار اخبار قطعی برجام هستند و معاملات را به روزهای آینده موکول کرده‌اند. احتمالا این گروه، به افت قیمت مسکن در روزهای آتی امیدوارند. اما بازار مسکن نهایتا به چه سمتی می‌رود و اخیای برجام، خانه را ارزان می‌کند؟

اما واقعیت از چه قرار است؟

منصور غیبی، کارشناس مسکن در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: زمانی که بازار مسکن متاثر از مسائل بین‌المللی از جمله برجام باشد؛ چه خریداران و چه فروشندگان خواستار روشن شدن هر چه سریع‌تر ابهامات هستند تا بتوانند در یک فضای مطمئن به معامله بپردازند. فضای کنونی مردم را در حالت بلاتکلیفی قرار داده است. جالب این است که مردم صرف‌نظر از سود کردن در معاملات خود صرفا به دنبال اطمینان حاصل کردن از وضعیت بازار پیش‌رو هستند.

غیبی گفت: در حال حاضر مردم برای نتیجه مذاکرات برجام تمام صبر بازمانده خود را خرج می‌کنند و یک فرصت نهایی برای آن قائل شده‌اند.

او افزود: بعد از اعلام نتیجه و ایجاد تثبیت شرایط سیاسی، مردم وارد بازار می‌شوند. اما تا زمانی که بحث مذاکرات جدی است و نتیجه آن هنوز مشخص نیست، طرفین از قطعی کردن معاملات خودداری می‌کنند.

لغو قرارها از سوی فروشندگان است یا خریداران؟

این کارشناس مسکن این‌گونه پاسخ داد: اخیرا خریداران به دلیل افزایش کاذب و حباب‌گونه‌ قیمت مسکن، در مناطق مختلف شهر از انجام معاملات پرهیز می‌کنند. در چنین معادله‌ای هم فروشنده و هم خریدار آسیب‌پذیر هستند. زیرا فروشنده هم با دامن زدن به هیجانات و افزایش بی‌رویه نرخ مسکن باید برای سرمایه‌گذاری در ملک یا هر بازار اقتصادی دیگری قیمت افزوده بالایی را پرداخت کند. در نتیجه این انباشت انتظار از سوی فروشنده و خریدار هیچ برنده‌ای ندارد.

او ادامه داد: می‌توان گفت مهم‌ترین دلیل ایجاد وضعیت کنونی بازار، برجام است که به نظر می‌رسد تبدیل به بهانه‌ای شده و مردم را از لحاظ روانی در بلاتکلیفی قرار داده است.

سناریوهای پیش رو در ماه‌های آینده

غیبی گفت: اگر برجام به نتیجه برسد نوعی آرامش نسبی همراه با رونق بر بازار حاکم می‌شود. اما اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، این انباشت انتظار ممکن است در ماه‌های آینده به بازار مسکن فشار وارد کند.

او افزود: همچنین ممکن است باز هم شاهد افزایش کاذب قیمت مسکن باشیم. در هر دو حالت به بازار ملک شوک وارد خواهد شد. مهم‌ترین شوک، حضور بیشتر خریداران در بازار بعد از تثبیت اوضاع برجام است.

این کارشناس بازار مسکن گفت: این احتمال وجود دارد که با به نتیجه رسیدن برجام، این حضور خریداران و افزایش تقاضا، روند قیمت‌ها را در بازار صعودی کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سعید

    صاحبخانه ما که 4واحد داره و کمتر از متری 17ملیون حاضر به فروش نبود الان با متری 14حاضره بفروشه

    • ناشناس

      پس بخر تاپشیمون نشده !

  • مجتبئ

    باید توجه داشت که در ایران هیچ چیزئ بعد از گران شدن دیگر ارزان نمیشود چه بسا با کم شدن امار ازدواج تقاضا برائ خرید مسکن کمتر میشود وزمانئ که تقاضا نباشد عرضه بیشتر شده و قیمت مسکن نزولئ میشودو باید به این نکته توجه کرد که هر صعودئ یک سقوط دارد پس قیمت مسکن پایین می اید

  • محسن

    اون سازنده که زمین رو گرون خریده تمام اقلام ساخت،شهرداری دارایی بیمه دستمزدها رو ده برابر پرداخت کرده، دو سال هم زحمت استرس رو کشیده، چطور ممکنه بیاد با ضرر زیر قیمت بفروشه، ممکنه معامله راکد بشه ولی ملک ارزون نمیشه….

  • علی

    دولت فعلی دارد انحصار را از تمامی شغلها و خدمات بر می دارد و نوبت بازار مسکن نیز بزودی خواهد رسید و دولت ثابت کرده که حامی مردم هست و هم اکنون واردات مصالح ساختمانی و حتی خانه های پیش ساخته را در دستور کار قرار داده است و قیمت تمام شده مسکن تا 60 درصد کاهش خواهد یافت و دست دلالها از این بازار کوتاه خواهد شد.کل جهان از انجام برجام سود خواهند برد و منابع انرژی ایران صرف خرید بخش مسکن و صنعت خواهد شد و ریالی به جیب دلال و واسطه نخواهد رفت.

  • ناشناس

    بزک نمیر بهار میاد
    کومپزه با خیار میاد!!!

  • مصطفی

    .متاسفانه مردن ما عبرت نمی‌گیرند، تا حالا سابقه نداشته قیمتی که بالا رفت پایین بیاد ، عقل سلیم میگه کسری بودجه را دولت چطوری میخواد جبران کنه ، وانگهی دستمزدهای بالا رفته جواب زندگی مردم را نمیده، پایین آمدن قیمت مسکن با توجه به اصل عرضه و تقاضا امکان پذیر نیست ، دوستانی که چنین ادعایی دارند خوش‌خیال تشریف دارن

    • نازنین ۴۲۹۹

      الان دی ماه است و تهران مسکن خیلی گران شدهتمام این نوشته ها اشتباه شد و قیمت مسکن سر به فلک کشید و دلار ۴۲ تومان شد

  • حسین

    اینکه مسکن حباب داره هیچ جای شکی نیست. تورم سالانه رو از سال ۹۶ حساب کنید قیمت کنونی باید نصف قیمت آگهی ها باشه…در هفته های اخیر خریدار کم شده و مالکان یا باید نفروشند یا زیر قیمت ارایه بدن ..تا سال آینده تعدادی از واحدهای نهضت ملی تکمیل میشه و خواه ناخواه قیمتها نزولی خواهد شد

  • روح الله

    خیلی ها چاپیدن و باید تقاص بدن به امید روزی که شاهد زمین خوردنشان باشیم

  • نازنین

    الان دی ماه است و تهران مسکن خیلی گران شدهتمام این نوشته ها اشتباه شد و قیمت مسکن سر به فلک کشید و دلار ۴۲ تومان شد

  • نازنین ۴۲

    الان دی ماه است و تهران مسکن خیلی گران شدهتمام این نوشته ها اشتباه شد و قیمت مسکن سر به فلک کشید و دلار ۴۲ تومان شد