کد مطلب: ۶۷۷۷۴۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تفاوت گزارش‌ها از متوسط قیمت مسکن/ ۳۹ یا ۴۱ میلیون تومان؟ (+جدول)

تفاوت گزارش‌ها از متوسط قیمت مسکن/ ۳۹ یا ۴۱ میلیون تومان؟ (+جدول)

مرکز آمار، گزارشی را از بازار مسکن تهران در خرداد ۱۴۰۱ منتشر کرده است که بر اساس آن، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی، به ۴۱ میلیون و ۴۰۸ هزار تومان رسیده. این رقم از آنچه در گزارش بانک مرکزی آماده بود، بیشتر است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مرکز آمار گزارشی را از تحولات بازار مسکن پایتخت در خرداد ۱۴۰۱ منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، متوسط وزنی قیمت آپارتمان­‌های مسکونی به ۴۱ میلیون و ۴۰۸ هزار تومان رسیده. این در حالی است که چندی پیش بانک مرکزی ، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی در تهران را ۳۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اعلام کرد.

تفاوت بین این دو متن، فقط به همین مورد محدود نمی‌شود. مرکز آمار نرخ تورم نقطه به نقطه، ماهانه و سالانه مسکن را در خرداد به ترتیب، ٣۵،۵، ٧،١ و ٢۵،١ درصد اعلام کرده است. در گزارش بانک مرکزی اما، تورم نقطه‌ای و ماهانه ۳۲،۸ و ۸،۴ درج شده. بانک مرکزی طبق روال، اشاره‌ای به تورم سالانه نکرده است.

به طور کلی، اختلاف بین آمارهای این دو نهاد همیشه وجود داشته و گاه اختلاف‌برانگیز هم شده است. بر همین اساس، چندی پیش بانک مرکزی از ارائه برخی گزارش‌های اقتصادی منع شد. اکنون مرجع ارائه آمارها و شاخص‌های اقتصادی مرکز آمار است.

برای مشاهده آمار و جدول قیمت‌ها به گزارش بانک مرکزی، مطلب تحولات بازار و قیمت مسکن در مناطق تهران را بخوانید.

مسکن

تحولات بازار مسکن در تهران به گزارش مرکز آمار- خرداد ۱۴۰۱

قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران

بر اساس گزارش مرکز آمار، بیشترین متوسط قیمت واحد مسکونی در تهران متعلق به منطقه ١ با متوسط قیمت ۷۸ میلیون و ۴۴۷ هزار تومان و کمترین متوسط قیمت متعلق به منطقه ١٧، با متوسط قیمت ۲۰ میلیون و ۷۸۸ هزار تومان است.

در گزارش بانک مرکزی نیز منطقه یک، بیشترین متوسط قیمت را داشت اما نرخ آن ۸۱ میلیون تومان اعلام شده بود. این گزارش، رتبه کمترین متوسط قیمت را به منطقه ۱۸ با ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان داده بود.

در واقع، مرکز آمار ارزان‌ترین منطقه (از نظر متوسط قیمت) را در تهران، ۱۷ و بانک مرکزی ۱۸ اعلام کرده است. حال اگر نگاهی به متوسط قیمت هر یک از این مناطق در گزارش مرکز مقابل بیاندازیم، موضوعی به چشم می‌آید.

گزارش بانک مرکزی، متوسط قیمت مسکن در منطقه ۱۷ را معادل ۲۰ میلیون و ۷۲۸ هزار تومان اعلام کرده است. این رقم تفاوت چندانی با نرخ اعلامی مرکز آمار ندارد.

در مقابل اما، مرکز آمار متوسط قیمت مسکن در منطقه ۱۸ را معادل ۲۱ میلیون و ۶۹۵ هزار تومان می‌داند. این رقم، تفاوت بیش از دو میلیون تومانی را با رقم اعلامی بانک مرکزی نشان می‌دهد.

مسکن

متوسط قیمت مسکن در مناطق ۲۲گانه تهران- خرداد ۱۴۰۱

آخرین اخبار حوزه مسکن را در صفحه بازار مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.