کد مطلب: ۳۳۲۹۷۵

بازی نوسان‌گیرها در بورس/کدام نمادها می‌توانند آینده‌‎دار باشند؟

بازی نوسان‌گیرها در بورس/کدام نمادها می‌توانند آینده‌‎دار باشند؟

امروز شاخص با کاهش 191 واحدی در کانال 166 هزار واحدی قرار گرفت، دلایل نوسانات شاخص کل بورس چیست و چرا با وجود توافق اوپک معاملات نمادهای پالایشی منفی بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز یکشنبه (18 آذرماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 5394 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 191 واحدی در رقم 166891 واحد جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 5196 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 19 واحد در رقم 1838 واحد جای گرفت.

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه برای نمادهای خساپا، خودرو، های وب، غگل، رمپنا، شپاکسا، خاهن، خگستر، خزامیا، خاذین، لبوتان، شیران، دکیمی، کطبس، خپارس، وساپا، وساخت، برکت، ولساپا، خبهمن صفوف خرید تشکیل شد و در فرابورس نمادهای مادیرا، ذوب، پخش، شلیا، کتوکا، شپارس، حخزر در صف خرید بودند. امروز صفوف خرید بازار بیشتر جنس خودرویی داشت.

بررسی بازار سرمایه حاکی از آن است که نماد‎های «وبملت، فارس، وبصادر، وتجارت، رمپنا» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «فولاد، شتران، شپنا، پارس، شخارک» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

همچنین بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای «رمپنا، فولاد، شپنا، وغدیر، فملی» بود و نمادهای «وبملت، وتجارت، حفاری، وبصادر، خودرو» بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند.

در جریان معاملات امروز بورس بیشترین حجم عرضه مربوط به نمادهای خمحرکه، خنصیر، سدشت، وسینا و کسرام بود و نمادهای وبملت و وتجارت بیشترین حجم تقاضا را به خود اختصاص داد.

پیش‌بینی هفتگی بورس بیانگر آن بود که بازار در هفته جاری همچنان متعادل خواهد بود و تک‌سهم‌ها پیشتاز بازار این هفته هستند. به همین جهت از اول هفته جاری شاهد نوسانات در شاخص کل بورس هستیم، به‌طوری که در روز شنبه (17 آذرماه 97) با وجود انتشار سه خبر مثبت توافق اوپک ، تنظیم کانال مالی ایران با اروپا و افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو ، شاخص کل بورس تنها 223 واحد رشد پیدا کرد و امروز هم شاخص کل بورس در دوساعت اول جریان معاملاتی روند مثبت، اما با شتاب بسیار کندی داشت که در نیمه اول جریان معاملات امروز بازار سرمایه شاخص کل بورس 14 وارد افت پیدا کرد و مطابق روز گذشته بر روی کانال 167 هزار واحدی ایستاد.

شاخص کل بورس

خاصیت بازار نوسانی این است که در یک روز پول سرگردان به سمت صنعت دارو رفته و در روز دیگر به سمت صنعت سیمان می‌رود، در واقع در بازارهای نوسانی پول بازیچه دست نوسان‌گیرها می‌شود.

سه نوع رفتار سهام‌داران در امواج اصلاحی بازار

به گزارش تجارت‌نیوز، شهریور‌ماه بود که با افزایش شدید نرخ دلار شاخص بورس از مرز 195 هزار واحدی عبور کرد، اما پس از کاهش نرخ دلار در بازار آزاد در مهرماه، مجددا رفتار هیجانی نقدینگی در بورس باعث شد که شاخص بیش از 40 هزار واحد ریزش پیدا کند.

تا امروز شاخص هنوز نتوانسته بالاترین قله خود را فتح کند و این روزها هم شاخص در محدوده 163 تا 167 هزار واحد نوسان دارد، به عبارتی بازار پس از اصلاح قیمتی سهام در فاز اصلاح زمانی قرار گرفته است، سوالی که مطرح می‌شود این است که سهام‌داران در امواج اصلاحی چگونه باید رفتار کنند؟

از نگاه فعالان بازار سرمایه، اولین رفتار این است که سهام‌داران باید تا پایان زمان اصلاح بازار منتظر بمانند و اقدام به خرید و فروش سهام نکنند، دومین رفتار این است که اقدام به خرید سهام آینده‌‎دار با دید میان‌مدت در سطوح حمایتی به‌صورت پله‌ای و‌ مدیریت‌شده کنند و سومین رفتار این است که در بازار به نوسان‌گیری سهام اقدام کنند که میزان حجم معاملات بازار از اول هفته جاری بیانگر این است که بازار حالت نوسانی پیدا کرده است.

به نظر می‌رسد تنها نقدینگی از یک صنعت به صنعت دیگر با انتشار خبری جریان دارد و پایین بودن ارزش معاملات بازار هم بیانگر این موضوع است که ترس و ابهامات سهام‌داران از میزان تاثیرپذیری صنایع بزرگ از تحریم‌ها باعث شده که سهام‌داران به نوسان‌گیری در صنایع کوچک‌تر و با ارزش بازار پایین‌تر مانند صنایع سیمان، ساختمان، دارو، کانی‌های غیرفلزی و رایانه اقدام کنند.

هادی نصیری، کارشناس و تحلیلگر یورس در گفتگو با تجارت‌نیوز در پاسخ به این سوال که چرا با وجود توافق اوپک معاملات نمادهای پالایشی منفی بود؟ گفت: بازار خبرمحور شده و در حال جابه‌جا شدن نقدینگی در گروه‌های مختلف است، به عبارتی ابتدا فولادی‌ها مثبت شدند، سپس پالایشگاهی‌ها و بانکی‌ها و خودرویی‌ها و حالا هم سهام‌داران به سراغ دارویی‌ها رفتند. در هر صنعتی خبری منتشر شود حجم نقدینگی به سمت آن گروه می‌رود.

تاثیرگذاری افزایش احتمالی قیمت نفت

به گزارش تجارت‌نیوز، با توجه به این توضیحات به نظر می‌رسد این روزها سهام‌داران به نوسان‌گیری در بازار اقدام کرده‌اند، اما در خصوص خرید سهام آینده‌‎دار با دید میان‌مدت در سطوح حمایتی لازم به ذکر است که مارکت‌واچ در گزارشی پیش‌بینی احتمال افزایش 20 درصدی قیمت نفت کرده: به دنبال توافق جدید اوپک کاهش روزانه ۱.۲ میلیون بشکه نفت از ابتدای ژانویه ۲۰۱۹ اجرا می‌شود و بر اساس آن عربستان و تولیدکنندگان اوپک قرار است روزانه ۸۰۰ هزار بشکه و غیراوپکی‌ها به رهبری روسیه ۴۰۰ هزار بشکه از تولید روزانه خود کاهش دهند و سه کشور لیبی، ونزوئلا و ایران از اجرای این توافق معاف هستند. با این اتفاقات قیمت جهانی نفت طی دو هفته آینده حدود 20 درصد افزایش پیدا می‌کند.

از نگاه کارشناسان بورسی، بدون شک با افزایش قیمت جهانی نفت کرک اسپرد بنزین و گازوئیل تولیدی پالایشی‌ها افزایش پیدا می‌کند و به همین جهت توافق اوپک برای نمادهای پالایشی مثبت خواهد بود، همچنین نفت همبستگی بالایی با محصولات پتروشیمی دارد و رشد یا توقف ریزش آن اثر مستقیمی بر سودآوری صنعت پتروشیمی خواهد داشت. توقف ریزش قیمت جهانی نفت می‌تواند خوشبینی بازار را نسبت به قیمت محصولاتی نظیر اوره، متانول و محصولات الفینی را افزایش دهد و فروشنده‌ها را در این گروه‌ها کمتر کند. نمادهای شپدیس، کرماشا، خراسان و شیراز تولیدکننده اوره، نمادهای جم، شاراک، پارس، مارون تولیدکننده الفین و نمادهای شفن، شخارک و زاگرس تولیدکننده متانول هستند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    به نظرم امروز روز خروج از بازار سهام بود. یعنی دیروز هرچی رو تحلیل میکردی تو اوج بود و باید تو همون اوج میزدی بیرون از ساعت هفت چهل و پنج دقیقه بیدار شدم و هیچ کدوم از برنامه های بورس بالا نمیومدن