خبر مهم:

کد مطلب: ۴۰۷۹۲۴

پیش‌بینی هفتگی بازارها با توجه به اخبار سیاسی و اقتصادی اخیر

طلا در حال سبقت از دیگر بازارها / دلار در انتظار افزایش قیمت / بورس در پی رشدی دیگر

طلا در حال سبقت از دیگر بازارها / دلار در انتظار افزایش قیمت / بورس در پی رشدی دیگر

در هفته اخیر هرچند بورس طبق پیش‌بینی به روزهای سبز خود بازگشت و دلار همان روند نزولی قبل را حفظ کرد اما بازار طلا متفاوت ظاهر شد و برخلاف آنچه پیش‌بینی می‌شد افزایش تقاضا و رشد قیمت‌ها را تجربه کرد. اما آیا این روند پایدار است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، قبل از شروع هفته اخیر بازارها چنین وضعیتی داشتند؛ بورس بازدهی منفی ۱٫۲ درصد، دلار بازدهی منفی ۱٫۷۵ درصد، طلا بازدهی منفی ۲٫۸ درصد و سکه هم بازدهی منفی سه درصد.

در چنین وضعیتی با توجه به سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی تجارت‌نیوز پیش‌بینی کرده بود: اظهارنظرهایی مانند کنترل بازار ارز از سوی رئیس جمهور و بهبود نسبی اوضاع اقتصادی ایران به گواه برخی آمارها در کنار اخبار سیاسی نشانگر کاهش تنش‌ها، مبین آن هستند که احتمالا در هفته نیمه‌تعطیل پیش‌رو معامله‌گران بازار ارز و طلا روندی متفاوت از هفته گذشته را شاهد نخواهند بود و تنها فعالان بازار سرمایه هستند که به اتکا برخی امیدهای ناشی از کاهش محدودیت‌های بین‌المللی اقتصاد ایران امید به برگشت روند شاخص بورس دارند.

در عمل در هفته اخیر هرچند بورس طبق پیش‌بینی به روزهای سبز خود بازگشت و دلار همان روند نزولی قبل را حفظ کرد اما بازار طلا متفاوت ظاهر شد و برخلاف آنچه پیش‌بینی می‌شد افزایش تقاضا و رشد قیمت‌ها را تجربه کرد.

در نهایت بازارها در هفته اخیر چنین وضعیتی داشتند؛ بورس بازدهی مثبت 1.2 درصدی، دلار بازدهی منفی 0.4 درصدی، طلا بازدهی مثبت 2.2 درصدی و سکه هم بازدهی مثبت 2.5 درصدی.

4567

در هفته اخیر بورس و طلا روندی صعودی را پشت سر گذاشتند.

در این شرایط که بورس و طلا یک روند صعودی به خود گرفته‌اند و بازار ارز همچنان روند نزولی قبل را دارد، چه سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی برای این بازارها قابل مشاهده است؟

سیگنال‌های سیاسی برای بازارها

اعمال تحریم‌های بخش عمرانی ایران توسط وزارت امور خارجه آمریکا، سفر وزیر خزانه‌داری آمریکا به هند با هدف افزایش فشارها بر ایران، اعلام توقف صادرات کالاهای بشردوستانه کره جنوبی به ایران به دلیل تحریم‌های ایران توسط آمریکا، تحریم 25 نهاد مرتبط با ایران و گروه‌های مقاومت توسط مرکز مبارزه با تامین مالی تروریسم که آمریکا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (بحرین، کویت، امارات، عمان، قطر و عرستان سعودی) عضو آن هستند و اعمال برخی محدودیت‌های بانکی برای ایرانیان مقیم کشور مالزی از جمله اخبار حاوی نااطمینانی در چند روز اخیر بودند.

با این حال احتمالا اثرگذاری هیچ کدام از آنها به اندازه خبر تمدید معافیت همکاری‌های هسته‌ای صلح‌آمیز کشورها با ایران نباشد. وزارت خارجه آمریکا معافیت‌های تحریمی مربوط به همکاری‌های هسته‌ای صلح‌آمیز برخی کشورها از جمله چین، روسیه و انگلیس با ایران را مجددا برای یک دوره سه ماهه تمدید کرد. خبری که شاید بتواند سیگنال مثبتی برای سهامداران بورس باشد و در کنار آن، اجازه ندهد فشار جدید به تقاضاهای در بازار ارز و طلا اضافه شود. با این حال تعداد اخبار گروه اول نیز کم نیستند و به همین دلیل احتمال اثرگذاری آنها بر بازار ارز و طلا را نمی‌توان نادیده گرفت.

سیگنال‌های اقتصادی برای بازارها

اما در بخش اقتصادی هم اتفاقات قابل توجهی در چند روز اخیر رخ داده است. در حوزه خارجی فدرال‌رزرو آمریکا نرخ بهره را برای سومین بار کاهش داد. کاهش نرخ بهره آمریکا برای سومین بار در حالیست که طبق گزارش رویترز قیمت فلز زرد پس از افزایش یک درصدی هفته گذشته در آستانه رشد حدودا نیم درصدی در هفته جاری قرار دارد. پیش از تصمیم فدرال رزرو نیز گزارش شده بود: طی ۱۵ ماه گذشته تشدید تنش‌های تجاری میان پکن و واشینگتن و وضع تعرفه‌های مقابله‌جویانه بازارهای مالی را تحت‌الشعاع قرار داده است. طلا که همواره حکم دارایی امن را داشته از ابتدای سال جاری میلادی تا به امروز رشدی ۱۶ درصدی را تجربه کرده است.

آخرین نظرسنجی کیتکو نیز نشاندهنده این بود که اکثریت تحلیلگران وال‌استریت و سرمایه‌گذاران مین‌استریت روند صعودی فلز زرد را پیش‌بینی می‌کنند.

فشار خارجی برای افزایش تقاضا در بازار داخلی طلا در حالیست که در هفته اخیر بازار داخلی طلا بی‌تفاوت نسبت به روند نزولی دلار یک روند صعودی را در پیش گرفت. اتفاقی که از نگاه برخی فعالان بازار طلا به واسطه تمام شدن ماه صفر قابل پیش‌بینی بود.

با این حال برای تداوم این روند صعودی طلا نمی‌توان روند دلار در بازار داخلی را نادیده گرفت. در این مورد هرچند مدیر عامل بازار متشکل ارزی گفته که دست به ماشه، آماده راه‌اندازی بازار متشکل ارزی هستیم اما گمانه‌هایی حاکی از گرانی دلار وجود دارد.

اتفاقات سیاسی، افزایش تقاضای تجاری، کاهش درآمدهای ارزی و بروز اثرات کسری بودجه چهار عاملی هستند که از نگاه برخی کارشناسان شاید در آینده ارز، عوامل تاثیرگذاری محسوب شوند.

علاوه بر این، تجارت‌نیوز در هفته اخیر در گزارشی به تاثیر احتمالی تداوم ناآرامی‌های عراق بر بازارهای ایران پرداخت که نشان از افزایش نااطمینانی در بازار ارز ایران است.

در این شرایط بازار سهام به نظر می‌رسد همچنان مورد حمایت مسئولان است. چهارشنبه اخیر وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: تصویب آیین‌نامه مربوط به معافیت مالیاتی تجدید بر ارزیابی‌ها به رونق بیشتر بورس کمک می‌کند و بدین ترتیب شرکت‌های بورس در صورت تجدید ارزیابی دارایی‌ها، از پرداخت مالیات معاف خواهند شد.

بدین ترتیب سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی نشان می‌دهد هرچند سهامداران بورس متاثر از سیگنال‌های مثبت مسئولان و معافیت بخشی از تحریم‌های هسته‌ای ایران به آینده این بازار امیدوار هستند اما در بازار ارز این میزان احتمال رشد قیمت به اندازه بورس نیست. در عین حال بازار طلا وضعیت بهتری نسبت به بازار ارز دارد و معامله‌گران آن با اتکا به رشد ارزش جهانی و احتمال صعودی شدن قیمت ارز از تداوم رشد ارزش طلا سخن می‌گویند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی

    سلام،بنا به تحلیل خبرها و صحبت با دوستان کارشناس، محتمل آینده بازار به این صورت هست، زمین وملک تا حدود ۴ سال راکد و خواب رفته، ماشه فنر دلار بلاخره از دست متشکلین ارزی در میره و افزایش صد درصدی قیمت ارز پیش میاد ، در بازار طلا آرامش و افزایش تدریجی صد درصدی چه دربازار خارجی چه داخلی در پیش داریم، بازار بورس هم تا سال بعد مثبت پیش میره، این تحلیلها بنا به اخبار داخلی و خارجی تاثیر گزار پیش بینی شدش، خوب حالا اخبار خارجی دیگه هم تاثیراتی دارن مثل اختلاف چین و آمریکا، خارج شدن انگلیس از اتحادیه اروپا و…. خیلی مسال دیگه که شاید واقع بشن، موفق و پیروز باشید،

    • محمد

      داداش سعی کن تحلیلها و سیگنالات رو مفت در اختیار ملت نزاری خیلی حرفه ای بود:))))))))))))))

  • ناشناس

    با توجه به اینکه فروش نفت ایران حدود ۹۰درصد کاهش پیدا کرده و کفگیر حسابی ته دیگ خورده و خزانه از ارز خالی شده است قیمت دلار به زودی به بالای […] میرسه. بخصوص که آمریکا تحریمهای جدیدی را روز پنجشنبه ۹آبانماه بر ضد ایران وضع کرد.

    • هادی

      نظر من یرعکس نظر شماست
      چون ایران تحریمه می تونه تو بازار سیاه نفتش رو بفروش وقتی هم که تو بازار سیاه بفروشه پول رو نقد می گیره دیکه چک بین بانکی و … نمی گیره (زمان احمدی نژاد ظاهرا اوراق قرضه ی آمریکا رو هم جای پول نفت گرفت که امریکا اوراق رو باطل کرد) پس درنتیجه چون پول نقد داره و با پول نقد هم راحت نمی شه از کشور های دیگه خرید کرد جز همون بازار سیاه پس اگه این پول رو تو بازار تزریق کنن دلار مفتش هم گرون می شه و همه چیز به سیاست بانک مرکزی بر می گرده اگه بانک مرکزی بخواد دلتر شاید 4 تومن هم بشه

    • حامد

      نه دلار میشه 3500

    • حسین

      چاپ پول و دادنش دست مردم در کوتاه مدت باعث کاهش قیمتها و در بلند مدت باعث تورم میشه.اگر چاپ پول و ریختنش توی بازار به همین راحتی بود که همه کشور ها کاغذ میخریدن و یه ریز پول چاپ میکردن تا قیمتها کم بشه.
      سیاست انبساطی موجب تورم میشه؛ وقتی ساده ترین اصول اقتصاد رو هم نمیدونید، به خودتون اجازه اظهار نظر ندید.این عادت بد ما ایرانیهاست که بدون تخصص و سواد توی هر بحثی دخالت میکنیم و فکر میکنیم همه چیزو میدونیم و حق با ماست…

    • ناشناس

      آقای متخصص از کی نفتو با چک بانکی میفروشن؟؟؟؟؟؟؟؟?
      حتما با دبه هم میفروشن

  • ناشناس

    جیب ملت توی بورس خالی کردید

    • ناشناس

      دلارو میارن پایین بخرن ببرن بالا بفدوشن خودشونم خوب میدونن قیمت دلار بالا تر از این ۱۱ هست
      بورسم ریختن که یه ذره پس انداز مردم و سود بانکی ۲۰ درصدشونو بسوزونن
      همکار من ۸۰ میلیون ضرر کرد

  • مهتاب

    سلام در حال حاضر شرکتهای دارویی پیشرفت زیادی در زمستان دارند و زمستان هر سال روند صعودی خوبی داشته اند سهام دکپسول و دکوثر از امروز روند مثبت بسیار عالی داشته و در زمستان هر روز مثبت خواهد بود.

  • داود

    میگم نفتو که میفروشنبعد بشکه خالی ها رو پس میگیرن؟