خبر مهم:

کد مطلب: ۴۸۱۲۴۸

علت اصلی گرانی مسکن چیست؟

علت اصلی گرانی مسکن چیست؟

پس از انتشار افزایش قیمت مسکن برخی از مخاطبان تجارت‌نیوز با انتشار دیدگاه‌های خود درباره علت اصلی گرانی مسکن با یکدیگر به بحث پرداخته‌اند. از نگاه آنها علت اصلی افزایش قیمت مسکن چیست؟

سارا صفاری: در ‌شرایط‌ تورمی تبدیل وجوه نقد به ارز، طلا، سکه و سرمایه‌ای ‌نظیر ملک برای ممانعت از تهدید آب شدن ارزش پول نقد از سوی هر فردی محتمل به‌ نظر می‌رسد. تورمی که ‌بر ‌سفره‌های ‌مردم، سقف‌ بالای‌ سرشان، وسیله حمل‌ونقل‌، سلامت ‌و‌ آینده‌شان سایه انداخته‌ است. اما با چشم‌پوشی بر تمام شاخص‌های صعودی بازار، بر اساس آمار بانک مرکزی نرخ مسکن تورم 91 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال 98 داشته و این یعنی ناامیدی بسیاری از مردم برای خانه دار شدن!

ازسوی دیگر خبرهای حمایتی دولت نظیر افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن،‌ طرح ‌ملی ‌مسکن، نظارت بر بازار مشاورین املاک و نیز نوید خواب بهای مسکن نیز کمکی به دغدغه‌های مردم برای دستیابی به رویای خانه‌دار شدن نکرده است.

به اعتقاد مخاطبان تجارت‌نیوز «دولت حمایتی از مسکن نمی‌کند و دلالان بازار هستند که قیمت مسکن را به دلخواه بالا می‌برند.»

برخی دیگر از مخاطبان نیز معتقدند دلیل اصلی گرانی مسکن افزایش بی‌منطق وهرج ومرج در بازار مصالح ساختمانی است؛ «طی یکی دوسال اخیرگرانی‌های افسار گسیخته دراین صنف عملا ساخت وساز را فلج کرده و مردم عادی نمیتوانند مسکن بسازند. »

«دریافتی با ريال خرج به دلار»

برخی از مخاطبان نیز دغدغه و آرزوی دست نیافتنی خانه‌دار شدن را این گونه نوشته‌اند:

«یه جوان باید از تمام تفریحات از تکامل ذهنی و انسانیش و … بگذره، روزی ۱۲ ساعت کار کنه بعلاوه زمان رفت‌وآمد ،که متوسط ۱۵ ساعت در روز درگیرکارش باشه و با این حقیقت که ۷۰ الی ۸۰ درصد در حالت خوب تنها خرج زندگی روزمرش دربیاد و قید وسیله نقلیه و ابتدایی‌ترین چیزهای زندگی رو باید بزنه، این جوون بعد از چند سال صاحب یه سرپناه میشه ؟؟؟؟منه جوان تا کی نیرو دارم واسه کار …ریال دریافتی داشته باش اما با دلار خرج کن»

«عامل اصلی گرانی مسکن عدم ثبات قیمت دلار است»

یکی از مخاطبان تجارت‌نیوز که گویا در کار ساخت و ساز مسکن فعالیت دارد به طور خلاصه افزایش قیمت مسکن را ناشی از هزینه سنگین شهرداری برای گرفتن جواز، ثابت نبودن قیمت دلار، عدم ثبات قیمت مصالح ساختمانی و دستورالعمل‌های متوالی دانسته « از همه اینها بگذریم ابتدای هرسال ما پنج مسابقه افزایش عوارض شهرداری، بیمه،تعزیرات، مالیات،آتش نشانی و دستمزدهای متفرقه داریم و در نهایت عامل اصلی گرانی مسکن عدم ثبات قیمت دلار است.…»

در مقابل یکی دیگر از مخاطبان معتقد است: « گرانی مسکن چه ربطی به دلار داره کدام بخش ساختمانی که توش زندگی میکنید امریکایی هست.»

واردات چادر صحرایی از چین!

برخی دیگر نیز نوشته اند:

«مسکن نیاز مردم است نه کالای سرمایه‌ای »

«در این دوسال اخیر بیش از ۹ مرتبه مسکن گران شد آپارتمان ۷۰۰ میلیونی شده سه میلیارد و پانصد میلیون تومان،کم مونده خونه هفته‌ای گرون بشه شایدم ساعتی.»

«حالا که مردم از خرید خونه عاجز و درمانده شدن دولت زود تند و سریع بره از چین چادر صحرایی البته مدرن و با امکانات بخره و بیاره به اقساط بده دست مردم….»

دیگر مخاطبان نیز در خصوص وام های 400 میلیون تومانی دولت برای کمک به خرید خانه در 15 سال آینده نظرشان این بود:

«اگر از 18 سالگی، ۱۵ سال پول واریز کنید میشه ۳۳سالگی بعد با رشد تورم ایران ۱۵ سال دیگه با ۴۰۰ میلیون میشه یه دوچرخه خرید»

«۱۵سال پیش این طرح را برای پسرم نوشتم الان باهاش فقط میشه رفت میدان تره بار خرید کرد»

« من 12 سال است هرماه برای وام جوانان دخترم پول پرداخت کردم . رفتم بانک میگه چه حالا وچه ۱۵سال دیگه 50 میلیون تومان بیشتر نمی‌دیم وسندخونه هم درگرو بانک باید باشد..»

گویا داشتن سرپناه برای بسیاری از مردم سرزمینمان رویایی بوده که به سبب بسیاری از باید‌ها و نبایدها به کابوس لحظه‌ای تبدیل شده است.کابوسی که بسیاری آن را دغدغه آینده فرزندانشان نیز می‌دانند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    به داد مردم برسید

  • ناشناس

    نداشتن مسئول باعث افزایش قیمت مسکن شده

  • ناشناس

    تنها راه ساماندهی یازار مسکن و سایر بازارها تصویب و اجرای فوری قانون مالیات بر عایدی سرمایه با نرخ موثر ۷۰ الی ۸۰ درصد است بر سود فروش معاملات مکرر خانه دوم به بعد و غیر مصرفی که باعث می شود سود دلالی از سود تولید کمتر و دست دلالان و سوداگران از بازار قطع و نقدینگی به سمت تولید هدایت شود مثل تمام دنیا که این قانون ۱۰۰ ساله را اجرا بازارهای خود را از تلاطم دور نگه داشته و مردم را به سمت تولید هدایت کرده اند کافیست فقط قانون آنها ترجمه و از تجربیات آنها استفاده کرد در حال حاضر کسی که سازنده بوده به علت اینکه سود دلالی و احتکار بیشتر است پروژه جدید شروع نمی کند و واحدهای قبلی را احتکار می کند و چند برابر سودی که قرار است از تولید به دست آورد از احتکار و دلالی به دست می اورد . ای کاش مجلس قبل و دولت همان ۲ سال پیش این قانون را اجرا می کردند هرچند که اکنون نیز هیچ چشم انداز خوبی به علت نفوذ مافیای دلالها و سوداگران و تعارض منافع تصمیم گیرندگان برای این قانون متصور نیست

    • حسین

      دقیقا با این نظرتون موافقم اگه این قانون اصلاح بشه سر و سامون میگیره

  • ناشناس

    الهی انهای که مصوب بدبختی این مردم ستم دیده بدبخت که حتی به نون شبشون محتاجن و تو خرج زندگی شون ماندن خیر از زندگیشون که این ملت دارن به سختی نفس میکشن فقط خدا به دادمون برسه ???????

  • ناشناس

    خونه دادید همچی درست شد.این عمر که کلن با استرس رفته چی. اعصاب دو دقیقه صحبت برای کسی, مونده

  • بنده خدا

    نوشته شده چرامسکن گران شده،،عزیزم چی گرون نشده،فقط مسکن نیست،

  • حسین

    خداوندا تو کجایی مثل اینکه اصلا این صدا ها رو نمیشنوی تو ای کشور عجایب همگی زیر فشار دولت و سرمایه دار داریم له میشیم 14 ساله اجاره نشینم تحصیلات خودم و خانمم هم بالا هست ولی چه فایده

  • ناشناس

    یه چیز بدیهی و واضح است وقتی برای پرداخت اجاره مسکن (ودیعه مسکن) کمک می کنند یعنی گرانی اجاره مسکن اشکالی ندارد و کمک می کنند که قیمت آن بالا بماند.
    وقتی به ساختمان ساز ها کمک می کنند یعنی نمی خواهند قیمت آن پایین بیاید و کمک می کنند که مصالح گران خریده شود و ساختمان گران ساخته شود. وقتی به اتومبیل سازها کمک می کنند، هم همین طور!!!!
    ای کاش به قطعه سازها و کارخانه های تولید مواد اولیه کمک می کردند تا قیمت تمام شده تولیداتشان پایین بیاید و در نتیجه قیمت ماشین و مسکن هم پایین بیاید (سقف قیمتی برای همه اجناس با توجه به قیمت تمام شده به خصوص مسکن و اتومبیل تعیین شود).

  • ناشناس

    جناب روحانی نمیخوای ترمزگرونی مسکن روبکشی؟؟رییس جمهورشدی برای چه کسی؟برای چه چیزی؟خودت مستاجری کشیدی ببینی چه مزه ای داره؟؟؟

  • ناشناس

    قانون هرمملکتی ایجاب می‌کند که مردمش تو چه سطحی نگه داره ،تا بتونم ازپست ومقام وریاستشون خوب استفاده کنند فیض ببرند ،اون وقت ما ازبین سوادی وبی عقلی میگیم فلان چیز خیلی گران است مسکن بالا رفته هیچ چیز بالا نرفته شرایط مملکت این وضع را ایجاب میکند تاما در این سطح باشیم خدامسئولین حفظ کند