کد مطلب: ۶۴۵۲۳۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آخرین گزارش‌ها از تحولات بازار مسکن/ کاهش تورم فروش و افزایش هزینه تمدید اجاره (جدول)

آخرین گزارش‌ها از تحولات بازار مسکن/ کاهش تورم فروش و افزایش هزینه تمدید اجاره (جدول)

مرکز آمار ایران، دو گزارش در مورد تحولات بازار مسکن تهران و تغییرات هزینه اجاره بها در مناطق شهری را منتشر کرده. در بازار مسکن سال ۱۴۰۰ چه گذشته است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، مرکز آمار ایران، به تازگی دو گزارش را با عناوین « شاخص قیمت املاک مسکونی شهر تهران » و « شاخص قیمت اجاره بهای واحدهای مسکونی خانوارهای شهری » منتشر کرده است. هر دو به تحولات بازار مسکن در سال ۱۴۰۰ اختصاص دارند.

در بازار مسکن تهران و کشور چه گذشته است؟

افزایش شاخص قیمت املاک مسکونی

این مرکز در گزارش خود اعلام کرده که شاخص قیمت املاک مسکونی شهر تهران، بر اساس ماه پایه فروردین ١۴٠٠، به عدد ١٠٩,٧٣ رسیده است.

عدد یاد شده در سال ۱۳۹۹، در گزارش مرکز آمار ٨٢,۵٠ ثبت شده بود. مقایسه دو عدد، گویای رشد ٣٣،٠١ در شاخص قیمت املاک مسکونی است.

کاهش تورم نقطه‌ای، ماهانه و سالانه مسکن در تهران

گزارش مرکز آمار از «شاخص قیمت املاک مسکونی شهر تهران»، نشان می‌دهد که هر سه شاخص تورم نقطه‌ای، ماهانه و سالانه قیمت مسکن در تهران در اسفند ۱۴۰۰، کاهش یافته.

نرخ تورم نقطه‌ای (درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل)، در آخرین ماه سال گذشته، ١٩,٨۵ درصد بوده است. این رقم در بهمن ٢٣،٠١ درصد اعلام شد. مقاسه دو عدد، کاهش ٣،١۵ واحد درصدی را در نرخ تورم نقطه‌ای، نشان می‌دهد.

همچنین، نرخ تورم ماهانه (درصد تغییر عدد شاخص قیمت در ماه جاری نسبت به عدد شاخص ماه قبل آن)، در ماه اسفند سال ۱۴۰۰، کاهشی بوده است. این رقم در آخرین گزارش مرکز آمار، ۰،۵۶ درصد ثبت شده، در حالی که در بهمن ٣،٢۵ درصد بوده است. مقایسه دو عدد، کاهش ٢،٧ واحد درصدی را در تورم ماهانه، نشان می‌دهد.

نرخ تورم سالانه، نیز شاخص مهمی در بررسی تحولات بازار مسکن محسوب می‌شود. این رقم، گویای درصد تغییر در میانگین اعداد شاخص قیمت، در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به شاخص دوره مشابه سال قبل است. نرخ تورم سالانه، در اسفند سال ۱۴۰۰ به ٣٣,٠١ رسید. مرکز آمار، این رقم را در اسفند سال گذشته، ٧٩,٠۴ درصد اعلام کرده بود. این به معنای کاهش ۴۶,٠٣ واحد درصدی، در نرخ تورم سالانه است.

مسکن

تحولات بازار مسکن در سال ۱۴۰۰ به گزارش مرکز آمار

گزارش‌های پیشین چه می‌گفتند؟

بانک مرکزی: کاهش آهنگ رشد قیمت مسکن

چندی پیش، بانک مرکزی نیز گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران را در اسفند سال ۱۴۰۰ منتشر کرد. گزارش‌های این دو نهاد رسمی معمولا تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند اما بر اساس قانون، داده‌های مرکز آمار قابل استناد هستند.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی در آخرین ماه سال گذشته، به ۳۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید. این رقم نسبت به ماه قبل، افزایش ۶٫۲ درصدی را نشان می‌دهد.

بانک مرکزی، تورم نقطه به نقطه اسفند را ۱۶ درصد اعلام کرد. در حالی که این رقم در اسفند ۱۳۹۹ معادل ۹۳٫۷ درصد ثبت شده بود. تفاوت ۴۸،۵۶ درصدی، میان دو عدد، نشانگر کند شدن آهنگ رشد قیمت مسکن در سال ۱۴۰۰ است.

همچنین تورم اجاره مسکن در تهران بر اساس این گزارش، در اسفند به ۴۶ و در کل کشور ۵۰ درصد رسیده است. این رقم در بهمن به ترتیب ۴۸ و ۵۲ درصد بود.

مرکز آمار: رشد متوسط قیمت و اجاره ماهانه مسکن در کشور

مرکز آمار در آخرین روز کاری اسفند ۱۴۰۰ نیز گزارشی را از شاخص‌های کلان اقتصادی و اجتماعی منتشر کرد که بخشی از آن به تحولات بازار مسکن اختصاص داشت. البته داده‌های آن مربوط به ماه‌ها و فصل‌های پیش از زمان انتشار بود.

این گزارش، از کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی و افزایش قیمت فروش و اجاره مسکن در کشور حکایت می‌کرد.

برای مثال بر اساس گزارش مرکز آمار، متوسط قیمت فروش یک متر مربع زمین، متوسط قیمت فروش یک متر مربع زیربنای مسکونی و متوسط مبلغ اجاره ماهانه، در بهار ۱۴۰۰ نسبت به زمستان ۱۳۹۹ به ترتیب ۱۰٫۸۰ درصد، ۴٫۱۸ درصد و ۲۳ درصد رشد کرده بودند.

رشد متوسط قیمت و اجاره ماهانه مسکن در شهر تهران

همچنین رشد متوسط قیمت فروش یک متر مربع زمین، متوسط قیمت فروش یک متر مربع زیربنای مسکونی و متوسط مبلغ اجاره ماهانه در تهران، در تابستان ۱۴۰۰، نسبت به بهار آن سال، به ترتیب عبارت بودند از: ۴٫۳۵ درصد، ۲٫۷۵ درصد و ۴٫۰۶ درصد.

از سوی دیگر، مرکز آمار گزارش داد که در آبان ۱۴۰۰، شاخص قیمت املاک مسکونی در پایتخت، نسبت به ماه قبل، پنج دهم درصد کاهش یافته بود.

اما همین شاخص نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن ۲،۲۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد. تورم ۱۲ ماهه این بخش نیز ۵۱،۸ درصد اعلام شد.

آخرین اخبار حوزه مسکن را در صفحه بازار مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سامان

    من سال نود و هشت 600 هزار تومان برای یک خونه 80 متری اجاره میدادم و سی تومن رهن. الان اجاره همون خونه یک میلیون و هشتصد هزار تومنه و رهنش صد و پنجاه میلیون! دیگه نمیتونم مجبورم برم حاشیه شهر که شاید رهن پایین باشه اونجا. تنها چیزی که دولت بهش توجه نمیکنه اجاره بها و اجاره نشین ها هستند. نباید یک تناسبی بین حقوق چهار و نیم میلیونی و اجاره خونه دو میلیونی من وجود داشته باشه؟ اونم چه خونه ای !!!

    • ناشناس

      قبل از عید برادران افغانستانی به ایران مهاجرت کرده و تمامی فایلهای اجاره را تکمیل نموده اند و الان هیچ فایل اجاره ای موجود نیست؛ وقتی نیست دولت که هیچ از اون بالاتر هم کاریش نمیتونه بکنه؛ این وسط ماها باید بمیریم

  • علی پاکی

    وقتی دولت اعلام میکند هر چیزی کاهش پیدا کرده نمک بر زخم ما میریزن

  • ناشناس

    من سال ۹۸ در شهرضا ۵۰۰ اجاره میدادم امسال شده ۱۲۰۰ بیخودی جو ندید اجاره خونه همه جورش هست مثلا خونه نوساز درجه یک خوب معلومه اجاره اش بالاست بعضی از موجرها هم دلشان میخواد خونه خودشون رو خیلی بالا اجاره بدهند خلاصه چیزی که فراوانه خونه است ملخ که نخورده

  • ناشناس

    خدا خودش به داد مستاجر جماعت برسه که اکثرا غیر از اجاره خونه قسط و بدهی هم دارن

  • ناشناس

    بازار مسکن در سال 1401 و راهکار برون
    انچه که بیان میشود نظر شخصی بنده است انچه در بازار 1401 پیش بینی میشود افزایش 30 تا 50 درصدری قیمت املاک برای خرید و فروش املاک که در نهایت ( چون قیمت اجاره هر خانه براساس ارزش ان مشخص و محاسبه میشود برای خانه مسکونی یک ششم تا یک هشتم و برای املاک تجاری یک هشتم تا یک دهم میشود رهن کامل یکسال آن این فرمول هست که 90 درصد مشاور املاک ان را رعایت می کنند ولی از نظر علمی توانایی بیان محاسبه آن را ندارند به مشتری و همه فکر میکنند مشاور املاک باعث گرانی هستند ) ولی انچه مشخص است چرا افزایش قیمت؟ چون با توجه به اینکه در سال 1401 افزایش دستمزدها 30 تا 50 درصد و بیشتر میباشد در نتیجه تولید کنند ،کارخانه و حتی حمل کننده و درنهایت مغازه دارد و… و قیمت محصول نهایی خود را باید افزایش بدهد تا این هزینه ها جدید را جبران کنند( یعنی همه دنبال منفعت و سود برای امرار معاش هستند) حالا هزینه افزایش تعرفه و .. جای خود را دارد . در نهایت قیمت مصالح و لوازم افزایش و در نهایت قیمت ساخت هر متر افزایش پیدا میکند( در سال 1400 هزینه ساخت خانه متر تقریبا از 4 تا 10 ولی در سال 1401 از 7 م تا 15م ) حالا این افزایش قیمت باعث افزایش قیمت نهایی خانه میشود( آنچه مشخص است بازاراز نظر تعداد مشتری و تعداد معاملات راکد و کم است ولی قیمت ها رشد خود را دارند حالا این وسط عدم کاهش قدرت خرید و.. هم وجود دارد ) و در نتیجه مالک هم براساس فرمول یک هشتم وارزش ملک خود اجاره افزایش پیدا می دهد ولی در منطقه متوسط از 40 تا100 درصد و در منطقه مرفه و اعیان نشین از 100 تا 300 درصد ( چرا رشد قیمت اجاره بها منطقه مختلف متفاوت است چون ارزش افزوده املاک در منطقه مرفه بیشتر از منظقه متوسط است همیشه و بازده مالی بهتری دارد) اما اگر اتفاقاتی دیگر در بازارهای مثل ارز و بنزین و… بیوفت این رشد حتما جهشی و حتی تا 6 و 10 برابر هم می تواند اتفاق بیوفتد.
    اما راهکار برای ساماندهی به این رشد قیمت چیست، آنچه بنده طی تحقیق و بررسی در بازار مسکن مشهد مطلع شدم ، که بنده و هیچ فردی نمی تواند این رشد قیمتی را متوقف کند ، آن هم در کوتاه مدت تنها کاری که میشود کرد کاهش سرعت افزایش قیمت است یعنی بین مینیموم و ماکزیمم افزایش قیمت ما مینیموم را انتخاب و به مردم اطلاع دهیم( یعنی باید اتحادیه املاک هر شهر و اداره ثبت و شهرداری و سایر مراجعه مرتبط در هر محله از هر شهر ایران، تمام متصدی املاک آن منطقه را در هر فصل در مکانی دعوت کنند و یا از طریق شبکه مجازی ، جهت مشورت و اعلام قیمت محله (بهار تابستان، پاییز و زمستان در سال 4 جلسه برگزار کنند) و قیمت نهایی اول زمین خالی آن محله و خانه نوساز آن محله منطقه و فرمول محاسبه اجاره یک هشتم را و… در نهایت مینیموم قیمت ،یعنی این موارد را با نظر متصدیان املاک محله و کارشناسان این حوزه انتخاب و تعرفه و ملاک قرار بدهند وبه تمام مردم هم اطلاع بدهند ( این کار 100 درصد عملی است ولی هیچ کس و ارگانی رقبتی جهت انجام آن ندارد فقط با صدور مصوبه کاغذی که هیچ مسئول و هزینه مالی جهت اجرای آن وجود ندارد، بسنده میکنند، البته راهکار دوم هم و بلند مدت این است که شهرداری هر شهر باید وظیفه اصلی خود یعنی تامین زمین تفکیک شده در نقشه گسترش شهر وساخت مسکن برای مردم را انجام بدهند ونه ساخت المان عجچیب قریب و پوستر و فضای سبز و بحث جریمه تخلفات و …استفاده از شرکتهای انبو سازه بزرگ و یا واگذاری زمین تفکیک شده به مردم فاقد مسکن و کاهش وتعرفه ساخت و نظارت و سرعت در صدور مجوز و ثبات قیمت مصالح در نهایت مسکن و خانه تنها کالای هستد که هیچ کشوری یک شب نمی تواند بخرد و بسازد نیاز به برنامه ریزی و سیاسیت گذاری و مدیریت دقیق در اجرای آن است و جزء اولین نیازهر موجودی مسکن است ( در ÷یشتر موارد این رو خودم به عینیت دیدم که یک بچه کوچک خانوده مستاجر هم نسبت به خانه خود که زندگی میکند احساس مالکیت دارد حتی اگر آن خانه اجاره باشد واو نداند ).
    امیدوار مطالب مفید باشد