کد مطلب: ۴۷۸۰۵۰

نگاهی به مهم‌ترین اخبار یک هفته اخیر استارتاپ‌ها

کاهش اشتیاق برای ورود استارتاپ‌ها به بورس/ شاد همان روبیکا است؟

کاهش اشتیاق برای ورود استارتاپ‌ها به بورس/ شاد همان روبیکا است؟

از چالش‌های اپلیکیشن شاد تا آخرین اخبار در مورد عرضه اولیه دیجی‌کالا و اخبار دیگر را در مرور هفتگی بر رویدادهای دنیای استارتاپ‌ها و فناوری اطلاعات بخوانید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شبکه اجتماعی شاد که قرار بود مشکل آموزش مجازی را در دوران کرونا حل کند، حالا به چالشی برای استفاده‌کنندگان آن تبدیل شده است. وزارت آموزش و پرورش از پایان مدارس تا 15 شهریور زمان داشت که مشکلات اپلیکیشن شاد را بر طرف کند اما گلایه‌های معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها، نشان می‌دهد «شاد» هنوز مشکلات زیادی دارد.

برخی به شباهت‌های زیاد میان این اپ و اپلیکیشن روبیکای همراه اول اشاره کرده‌اند، اما روابط عمومی همراه اول ضمن تایید اینکه شاد از سوی این اپراتور طراحی شده است، گفت: تیم طراحی این اپ، از تجربه‌های همراه اول در طراحی روبیکا بهره گرفته است، اما این موضوع به آن معنا نیست که هر دو یکی هستند (تجارت‌نیوز).

دیجی‌کالا؛ از فروش قسطی تا ورود به بورس

- این روزها دیجی‌کالا و دیجی‌پی دور جدید تبلیغات خود را در مورد خرید اقساطی دی جی کالا آغاز کرده‌اند. مهسا مرادی، مدیر روابط عمومی دیجی‌پی در این مورد گفت: سته به اعتباری که کاربر دریافت می‌کند که می‌تواند 5، 10، 15 و 20 میلیون تومان باشد و مدت زمانی که خود او برای بازپرداخت آن انتخاب می‌کند، سود وام‌ هم بین 10 تا 23 درصد متفاوت است (تجارت‌نیوز).

- قرار بود دیجی‌کالا در هفته نخست مرداد وارد بازار سرمایه شود، اما هنوز در انتظار پاسخ سازمان فرابورس است. امیرحسن موسوی، مدیر روابط عمومی دیجی‌کالا در مورد تاخیر رخ داده برای حضور دی جی کالا در بورس گفت که این مجموعه، مدارک لازم را ارائه کرده و منتظر اعلام نظر هیات پذیرش است. عادل طالبی، دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی در مورد دلیل این تاخیر گفت: به نظر می‌رسد تمایلی که در ماه‌های گذشته در لایه‌های بالای تصمیم‌گیر برای ورود استارتاپ‌ها به بورس وجود داشت، کمرنگ‌تر شده است(تجارت‌نیوز).

کرایه اسنپ و تپسی مناسب است؟

- در حالی که رانندگان اسنپ و تپسی از شرایط معیشتی خود با توجه به گرانی‌ها، کرایه‌های پایین و کمیسیون‌های بالا گلایه دارند، تاکسی‌های اینترنتی از پرداخت تسهیلات به آنها می‌گویند. روابط‌عمومی ‌تپسی در مورد وام تاکسی های اینترنتی گفت: از اسفند ماه سال گذشته پروژه اعطای وام‌های قرض‌الحسنه به سفیران تپسی آغاز شده و تاکنون مجموعا مبلغ 47 میلیارد ریال تسهیلات در قالب وام‌های دو و پنج میلیون تومانی به سفیران اعطا شده است (تجارت‌نیوز).

- در پاسخ به این پرسش که آیا کرایه های تاکسی اینترنتی مناسب است، گروهی از مسافران و رانندگان هر یک از دید خود از کرایه‌های اسنپ و تپسی گلایه می‌کنند؛ برخی در این میان معتقدند هر دو طرف حق دارند و مشکل از شرایط اقتصادی کشور است (تجارت‌نیوز).

فیلترینگ پلتفرم‌های خارجی

- مجلس طرح جدیدی برای تغییر روال فیلترینگ پلتفر‌م‌های خارجی ارائه کرد. بنابر طرح پیشنهاد چند تن از نمایندگان مجلس، مجوز مسدود و محدودکردن پلتفرم‌های خارجی از دست مقام‌های قضایی و کمیته‌ فیلترینگ خارج می‌شود (زومیت).

- یک نماینده مجلس تاکید کرد که فیلترینگ پیام‌رسان‌های خارجی نمی‌تواند باعث رشد مدل‌های بومی شود و باید تدبیر قوی‌تری برای تحقق این مساله اندیشید. مجتبی رضاخواه اعلام کرد که قانون جرایم رایانه‌ای که سال ۸۸ تصویب شده «قانون جامعی نبوده» و برای حمایت از کسب و کارهای بومی ظرفیت لازم را ندارد. همچنین فیلترینگ، کاربران را در مقابل پلتفرم‌های داخلی قرار می‌دهد.

به گفته او باید حمایت‌های قانونی از پلتفرم‌های داخلی انجام شود اما نباید این حمایت به شکلی باشد که مدل‌های خارجی فیلتر شوند بلکه باید یک فضای رقابتی سالم به وجود بیاید (دیجیاتو). تجارت‌نیوز در گزارشی با موضوع پیام رسان ایرانی به همین ماجرا پرداخته بود.

- رضا الفت‌نسب عضو اتحادیه کسب و کارهای مجازی در یک گفتگوی تلویزیونی گفت: بسیاری در اینستاگرام به عنوان فروشنده خانگی فعالیت می‎کنند، اگر اینستاگرام بسته شود فاجعه رخ خواهد داد. او افزود: اگر اینستاگرام بد بود، همان ابتدا باید جلویش را می‎گرفتید نه الان (ایسنا).

اپراتورها؛ کم‌فروشی و گوشی صاایران

- محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در یک گفتگوی مجازی با کاربران اینستاگرام، درباره کم‌فروشی اینترنت از سوی اپراتورها گفت: اگر آنطور که می‌گویید سرویس ۱۶مگابیتی بخرید و کمتر از آن تحویل شما بدهند، یعنی کم فروشی کرده‌اند، شکایت خودتان را در ۱۹۵ ثبت کنید تا همکارانم آن را پیگیری کنند.» او تاکید کرد که هنوز گزارشی درباره کم‌فروشی اپراتورها دریافت نکرده‌اند (ایرنا).

- وزیر ارتباطات در خبر دیگری نیز گفت: صاایران گوشی‌های تولیدی خود را جهت عرضه به بازار، به ایرانسل داد. محمدجواد آذری‌جهرمی اعلام کرد که آنها در زمینه ساخت گوشی تلفن همراه، از چندین شرکت درخواست همکاری داشته‌اند و صاایران نسبت به این درخواست واکنش مثبتی نشان داده است. به گفته او، حالا بخش اول از محصولات آماده و به ایرانسل تحویل داده شده تا شرایط آن برای عرضه به بازار فراهم شود. وزیر ارتباطات درباره جزئیات فنی این موبایل‌ها سخنی به میان نیاورد و قابلیت‌های آن‌ها را مشخص نکرد. آذری جهرمی همچنین گفت که اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومانی در اختیار اپراتورها قرار می‌گیرد تا گوشی‌های داخلی را اقساطی در اختیار مردم قرار دهند (دیجیاتو).

برگزاری رویدادی برای طراحی بازی‌های موبایلی

- این روزها دومین رویداد «کژوال کمپ» بازار به صورت آنلاین در حال برگزاری است، این رویداد با همکاری ۱۰ حامی صنعت بازی و با هدف ارتقای سطح بازی‌های موبایل ایرانی برگزار می‌شود. در طول این رویداد ۱۰ هفته‌ای، تیم‌های شرکت‌کننده تلاش می‌کنند تا با کمک گرفتن از مربیان، محصولی را با هدف موفقیت تجاری در بازار داخل تولید کنند.

در مراسم افتتاحیه این رویداد امین امیرشریفی، مدیرعامل کافه‌بازار به ارائه گزارشی از صنعت بازی در ایران و جهان پرداخت. بر اساس این ارائه، بازی‌های موبایل به سمتی پیش می‌رود که در آینده نزدیک نیمی از سهم کل بازی‌ها در اختیار بازی‌های موبایلی خواهد بود. به گفته مدیرعامل کافه‌بازار پتانسیل اندازه بازار بازی‌های موبایلی در ایران در حدود ۱۰۰ میلیون دلار است، اما در حال حاضر این بازار در کشور کمتر از ۹ میلیون دلار تخمین زده می‌شود (استارتاپ 360).

بورس در اسنپ

- با توجه به استقبال گسترده مردم برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس‌ و به منظور تسهیل دسترسی کاربران به خدمات مورد نیاز در این زمینه، سرویس «‌بورس» در سوپر اپلیکیشن اسنپ راه‌اندازی شد. با استفاده از این سرویس تمامی کاربران اسنپ می‌توانند بدون نیاز به مراجعه حضوری در سامانه سجام ثبت‌نام کنند، مراحل لازم برای احزار هویت سجام را به صورت غیرحضوری انجام دهند و اقدام به مشاهده و فروش سهام عدالت خود کنند (استارتاپ 360).

چالش‌های استارتاپی

- فرزین فردیس، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران در مورد دلیل مرگ استارتاپ ها گفت: اصولا استارتاپ‌ها در همه جای دنیای از جمله ایران با نبود قطعیت مواجه هستند اما در ایران، علاوه بر این مورد، کل اقتصاد کشور با چالش نبود قطعیت مواجه است؛ به گونه‌ای که فعالان اقتصادی حتی نمی‌توانند آینده کوتاه مدت را به درستی تخمین بزنند (تجارت‌نیوز).

- میثم زرگرپور مدیرعامل سابق و عضو هیات‌مدیره پیشین شرکت سرمایه‌گذاری جسورانه سیناتک در توئیتر با هشتگ خاطرات VC نوشت: روزهای سخت‌تر از این هم داشتیم که ازشون زنده بیرون اومدیم. مثلا اون موقعی که استارتاپ برای ارائه‌ اولیه‌ا‌ش هم امضای NDA می‌خواست.

- کاربری در توئیتر از کیفیت پایین ارائه خدمات استارتاپ‌ها در ایران گلایه کرده و نوشته است: «استاندارد کیفیت ارائه خدمات توی ایران:
کمپانی الف: مشتری ناراضی هیچ حقی نداره فحشش میدیم یکیم میزنیم در گوشش
استارتاپ ب: ما بالاترین کیفیت خدمات رو به مشتری هدیه میکنیم.
کیفیت بالای خدمات: مشتری ناراضی حقی نداره فحشش میدیم ولی تو گوشش نمیزنیم»

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.