کد مطلب: ۷۴۵۱۵۸

چرا ژنراتورهای خورشیدی؟

۵ دلیل برتری ژنراتورهای خورشیدی به ژنراتورهای سنتی

5 دلیل برتری ژنراتورهای خورشیدی به ژنراتورهای سنتی

صرفا دلایل اقتصادی، دلیل استفاده از ژنراتورهای خورشیدی نیست؛ بسیاری از مردم جهان به دنبال ارزان‌ترین، پایدارترین و سبزترین راه برای تولید برق هستند. 5 دلیل برتری ژنراتورهای خورشیدی بر دیگر ژنراتورها چیست؟

مرور اخبار بین‌المللی حوزه اقتصاد سبز نشان می‌دهد، جهان به سمت انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر نظیر انرژی خورشیدی حرکت می‌کند و در حال ساخت ژنراتورهایی است که حتی بدون سوخت‌های فسیلی و حتی بدون سوخت اولیه، برق تولید کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، «ژنراتورهای بدون سوخت»، «تولید برق رایگان»، «تولید انرژی رایگان» و… مهمترین کلیدواژه‌های جستجو در فضای مجازی است که به حوزه اقتصاد سبز و تامین انرژی‌های پایدار اشاره دارد. انواع ژنراتورهایی که بدون مصرف سوخت‌های فسیلی و با تبدیلِ عناصر طبیعی به انرژی، زندگی انسان را در قرن جدید متحول کرده‌اند.

ژنراتورها، این روزها به عنوان مبدل انرژی، مسئولیت تامین انرژیِ خانه‌ها، محیط‌های کاری و صنعتی، شهرها و کشورها را برعهده دارند. این ژانراتورها بر حسبِ انرژی‌هایی که تبدیل می‌کنند نام‌گذاری می‌شوند؛ نظیر ژنراتورهای بادی، ژنراتورهای آبی، ژنراتورهای خورشیدی و …

ژنراتورهای خورشیدی که در ابعاد کوچک، تامین‌کننده انرژی خانه‌ها بودند این روزها بزرگتر از همیشه و در مزارع پهناورِ خورشیدی به کار برق‌رسانی به شهرک‌های صنعتی و شهرها و روستاها مشغولند. در مقیاس کوچک و قابل حمل، ژنراتورهای خورشیدی، توان تولید برق در شرایطی سازگارتر با محیط زیست را دارند. وسیله‌ای کوچک که می‌تواند با چند ساعت تغذیه از تابش آفتاب، برقِ مورد نیاز خانه‌ای را بدون مصرف حتی یک قطره سوخت فسیلی تامین کند. اما ژنراتور خورشیدی چیست و چه تفاوت‌هایی با دیگر ژنراتورها دارد؟

ژنراتور خورشیدی چیست؟

ژنراتور خورشیدی معمولاً از یک مبدل انرژی با پنل‌های خورشیدی تشکیل شده است که می‌توانید از آن برای شارژ مجدد و تولید برق از انرژی خورشید استفاده کنید. پنل‌های خورشیدی نور خورشید را جمع‌آوری کرده و به برق DC تبدیل می‌کنند. ژنراتور مانند باتری عمل کرده و انرژی را برای استفاده ذخیره می‌کند.

مقایسه ژنراتور خورشیدی و ژنراتور فسیلی

در مقایسه با یک ژنراتور معمولی که معمولاً با گازوئیل، پروپان یا گاز تغذیه می‌شود و دارای دینام، مخزن سوخت و موتور است، یک ژنراتور خورشیدی هیچ قطعه متحرکی ندارد. آن‌ها اساسا از چهار جزء تشکیل شده اند. این اجزا شامل موارد زیر است:

1- پنل‌های خورشیدی قابل حمل برای جذب انرژی از خورشید

2- باتری قابل شارژ برای ذخیره انرژی جذب شده توسط پنل‌های خورشیدی

3- کنترلر شارژ خورشیدی برای مدیریت میزان انرژی واردشده به باتری

4- تبدیل‌کننده خورشیدی برای تبدیل نور خورشید به شکل قابل استفاده برق است.

بنابراین، یک ژنراتور خورشیدی اساساً یک باتری قابل حمل است که تعدادی پنل‌های فتوولتائیک برای جذب نور خورشید به آن متصل شده است.

ژنراتورهای خورشیدی به‌روز شده

ژنراتورهای خورشیدی موجود در بازار، همگی به‌روزرسانی شده و به انواع گجت‌ها مجهز شده‌اند. به عنوان نمونه امروزه تمام ژنراتورهای خورشیدی دارای پورت‌های USB، پریزهای AC و سوکت‌های 12 ولتی هستند که به شما امکان می‌دهند دستگاه‌های مختلف را شارژ کنید.

در بسیاری از موارد، می‌توانید قطعاتی مانند پنل‌های خورشیدی و ذخیره‌سازی باتری را جداگانه خریداری کنید. با این حال، شما حتی می‌توانید آنها را به عنوان یک کیت همه‌کاره خریداری کنید.

ژنراتور خورشیدی چگونه کار می‌کند؟

یک ژنراتور خورشیدی با تولید برق از نور خورشید و ذخیره آن در ژنراتور برای استفاده بعدی کار می‌کند. پنل‌های خورشیدی انرژی خورشید را به جریان مستقیم الکتریسیته تبدیل و به سمت کنترل‌کننده ارسال می‌کند. کنترل‌کننده ژنراتور نیز شارژ ولتاژ برق را قبل از ذخیره تعدیل می‌کند تا این اطمینان حاصل شود که مقدار مناسب جریان وارد باتری می‌شود. باتری انرژی خورشیدی را برای استفاده بعدی ذخیره می‌کند. مبدل، برق ذخیره شده از باتری را به جریان الکتریسیته متناوب تبدیل می‌کند که اکثر دستگاه‌ها و لوازم خانگی به آن نیاز دارند. مزایای ژنراتورهای خورشیدی قابل حمل اما محدود به همین موارد نیست.

مزایای ژنراتورهای خورشیدی قابل حمل:

1.کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری

ژنراتورهای بنزینی، هزینه‌های تعمیر و نگهداری بسیار بالایی دارند. با این حال، هنگامی که شما یک ژنراتور خورشیدی دارید، لازم نیست نگران تعویض کلیدهای سوخت، فیلتر هوا یا شمع باشید.

2. هزینه رایگان سوخت اولیه

وقتی از یک ژنراتور خورشیدی استفاده می کنید، اساساً از انرژی رایگان خورشید به جای سوخت‌های فسیلی گران قیمت و تجدیدناپذیر استفاده می‌کنید. بنابراین، شما می‌توانید این انرژی رایگان را از خورشید برای کل عمر پنل‌های خورشیدی خود، که معمولاً حدود 20 تا 30 سال است، دریافت کنید.

3. کمترین میزان آلایندگی صوتی

جدای از مزایای مالی استفاده از ژنراتور خورشیدی، انتخاب این منبع انرژی تجدیدپذیر نسبت به سایر سیستم‌های سوخت فسیلی دارای مزایای زیست محیطی بی‌شماری است. ژنراتورهای گازسوز باعث آلودگی هوا و آلودگی صوتی می‌شوند. همچنین ژنراتورهای بنزینی در مقایسه با ژنراتورهای خورشیدی قطعات متحرک بسیار کمی دارند و در نتیجه آن‌ها بسیار بی‌صدا هستند.

عملکرد بی‌صدا به شما این امکان را می‌دهد که ژنراتور را در نزدیکی خود نگه دارید تا در برابر شرایط آب و هوایی نامناسب محافظت شود.

4. حمل آسان

بسیاری از ژنراتورهای خورشیدی قابل حمل هستند. به عنوان مثال، EcoFlow RIVER با یک پنل خورشیدی قابل حمل 110وات، وزنی معادل 3.5 کیلوگرم دارد که حمل آن را با یک دست و قرار دادن در داخل کوله‌پشتی آسان می‌کند. پنل خورشیدی قابل حمل همراه با کیف حمل و پایه است که تولید برق را در هر جایی که چادر خود را برپا می کنید، آسان می کند.

ژنراتور خورشیدی یک گزینه عالی و سبک وزن برای برآوردن نیازهای برق شما است. ژنراتورهای خورشیدی قابل حمل کوچک در هنگام سفر، زندگی خارج از شبکه انرژی محبوب هستند.

همچنین نیازی به نگهداری سوخت اضافی ندارید، بنابراین این ژنراتورهای سبک‌وزن قابلیت حمل بالاتری نسبت به ژنراتورهای غیر خورشیدی دارند. آنها برای استفاده در هنگام سفر عالی هستند.

5 . سازگار با محیط زیست

در مقایسه با ژنراتورهای سنتی، انرژی خورشیدی یک منبع انرژی تجدیدپذیر و کم‌انتشار است. ژنراتورهای گازی یا دیزلی معمولی به منبع تغذیه نیاز دارند اما ژنراتورهای خورشیدی نسبت به ژنراتورهای مبتنی بر موتور احتراق داخلی، دوستدار محیط زیست هستند زیرا به سوخت‌های فسیلی که آلاینده‌ها را منتشر می‌کنند، نیاز ندارند. از آنجایی که آنها آلاینده‌کننده نیستند می‌توانید انتشار کربن خود را به حداقل برسانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • فعال خورشیدی

    پس از سالها تجربه در زمینه نصب و نگهداری سیستمهای خورشیدی متاسفانه در کشور فرهنگ سازی بهره وری دراز مدت آموزش داده نشده.هزینه نگهداری ژنراتورهای خورشیدی کمتر از نصف سایر روشهای تولید برق به استثنای برق یارانه ای دولتی است .چه کوچک‌ وچه بزرگ انگرید یا آفگرید.مردم تصور گرانی و ناکارآمدی دارند درحالی که امروزه حتی در هوای ابری هم تولید داریم .باید تبلیغ وفرهنگ سازی شود

  • ناشناس

    ممنون ازتوضیح تان از کجاه میشه ژنراتورخورشیدی راتهیه کرداز راهنمای شما متشکر

  • ناشناس

    سلام، ممنون از توضیحات کامل
    از کجا میشه تهیه کرد