کد مطلب: ۷۰۶۰۰۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بازدهی بازارها در شهریور ۱۴۰۱/ دلار و مسکن رشد کردند

بازدهی بازارها در شهریور ۱۴۰۱/ دلار و مسکن رشد کردند

ششمین ماه سال ۱۴۰۱ با رشد سه و افت دو بازار همراه بود. در این میان، دلار و مسکن رشد کردند و بورس بیشترین افت را داشت. بازدهی بازارهای مالی در شهریور چگونه بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، ششمین ماه سال در حالی به پایان رسید که بازارهای مالی به غیر از دلار، بیشتر از بازارهای کالایی افت داشتند. بازدهی بازارهای مالی در شهریور ۱۴۰۱ چگونه بود؟

قیمت دلار

قیمت دلار صرافی ملی در شهریور، ۷،۱۷ درصد رشد داشت که ببشترین بازدهی مثبت در میان بازارها بود. در حالی که دلار در ماه مرداد ۳،۶۴ درصد بازدهی منفی را تجربه کرده بود.

صرافی ملی ، در روز دوشنبه ۳۱ مرداد، نرخ فروش دلار را ۲۶۸۳۳ تومان اعلام کرد. این در حالی است که نرخ صرافی ملی در روز پنجشنبه ۳۱ شهریور، ۲۸,۷۵۸ تومان به ثبت رسید.

در بازار آزاد نیز در ماه گذشته، نوسانات زیادی اتفاق افتاد. دلار شهریور را با قیمت ۲۹ هزار تومان آغاز کرد و در کانال ۳۱ هزار تومان به پایان رساند. در این میان، به ویژه در دو کانال ۳۰ و ۳۱ هزار تومانی نوسان داشت.

قیمت طلا

در وجه دیگری از بازدهی بازارها در شهریور ۱۴۰۱ ، طلا در ماه گذشته ۱،۷۰ افت کرد. طلا در مرداد، با ۶،۵۹ افت، بیشترین بازدهی منفی را تجربه کرده بود.

قیمت طلا در آخرین روز مرداد ۱۴۰۱، یک میلیون و ۳۵۵ هزار و ۸۹ تومان بود. در حالی که بازار طلا در در روز ۳۱ شهریور، به قیمت یک میلیون و ۳۳۲ هزار و ۴ تومان رسید.

قیمت سکه

در وجه دیگری از بازدهی بازارها، خریداران بازار سکه نیز ماه گذشته ضرر کردند. میزان افت قیمت سکه طرح جدید، ۲،۷۰ درصد بود. سکه در مرداد هم ۵،۴۱ درصد بازدهی منفی را تجربه کرده بود.

قیمت سکه طرح جدید در روز پایانی مرداد، ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود و در آخرین روز شهریور، به ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید.

قیمت طلا و سکه، نیز در ششمین ماه سال، تحت تاثیر قیمت دلار و اونس نوسانات زیادی داشت. طلا بین حدود یک میلیون و ۴۰۰ تا حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در نوسان بود و ماه را در کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به پایان رساند. سکه امامی نیز بیشتر روزهای ماه را در کانال ۱۴ میلیون تومانی نوسان داشت و شهریور را در همین محدوده به پایان رساند. اما سطح ۱۳ میلیونی را نیز دید. سکه بهار آزادی (طرح قدیم) نیز در کانال ۱۲ و ۱۳ میلیون تومانی در حال رفت و آمد بود و در آخرین روز ماه در سطح بالاتر قرار داشت.

بازدهی بازارها

بازدهی بازارها در شهریور ۱۴۰۱

بورس

در وجه دیگری از بازدهی بازارهای مالی در شهریور ۱۴۰۱ ، شاخص کل بورس نیز در ماه گذشته افت کرد. بورس مرداد را در سطح یک میلیون و ۴۲۴ هزار و ۴۸۹ واحدی به پایان رساند.

این در حالی است که شاخص کل بورس در آخرین روز کاری شهریور، یک میلیون و ۳۷۳ هزار و ۸۲۳ واحد بود. این ارقام به معنای افت ۳،۵۶ درصدی شاخص کل است که بیشترین بازدهی منفی محسوب می‌شد. بورس ماه گذشته نیز ۳،۲۲ بازدهی منفی داشت.

مسکن

در ادامه بررسی بازدهی بازارها در شهریور ، باید به مسکن اشاره کرد که با رشد همراه بود.

به گزارش مرکز آمار شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در این گروه، در ششمین ماه سال۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل ۳،۵ درصد افزایش داشت. این رقم برای تیر امسال ۲،۸ درصد بود.

کالاهای بادوام

اما در وجه دیگری از بازدهی بازارها در شهریور ۱۴۰۱ ، بازار کالاهای بادوام (خودرو و لوازم خانگی) در ماه گذشته نزولی بود.

شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در این گروه، در ششمین ماه سال ۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل ۰،۱ درصد افت کرد. این بازار ماه قبل با ۱،۱ درصد رشد همراه بود.

سیگنال‌های مؤثر بر بازدهی بازارها

به گزارش تجارت‌نیوز، در مدت اخیر بازارهای مالی از جمله دلار، طلا و سکه ، تحت تاثیر مذاکرات وین و اخبار سیاسی قرار داشتند.

در این روزها نیز سیگنال‌هایی از مذاکرات هسته‌ای و همچنین تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران برای بازارها ارسال شده. این سیگنال‌ها در روزهای اخیر قیمت دلار را افزایشی کرده است.

در جدیدترین اخبار از احیای برجام مشاور هیات مذاکره‌کننده ایران خواستار تضمین طرف مقابل پیش از امضا شده است.

وزیر خارجه آمریکا نیز انتظار ندارد برجام در کوتاه‌مدت احیا شود، اما امیر قطر و صدر اعظم آلمان معتقدند توافق با ایران به امنیت و ثبات منطقه کمک می‌کند.

به نقل از ایرنا، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با صدر اعظم آلمان گفت که با اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان درخصوص مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و ‌بر حل مشکلات از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی تاکید کردیم.

انتظار توافق در کوتاه مدت نداریم

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا عصر یکشنبه در گفت‌وگو با یک رسانه آمریکایی با طرح این ادعا که پاسخ ایران به پیشنهاد اروپا برای احیای توافق هسته‌ای گامی به عقب بوده است، گفت: هیچ انتظاری برای احیای توافق هسته‌ای با ایران در کوتاه مدت ندارم.

بلینکن در گفت‌وگو با شبکه «CBS» آمریکا، مدعی شد: پاسخ ایران به پیشنهاد اروپا برای احیای توافق هسته‌ای یک گام بزرگ رو به عقب بود.

وزیر خارجه آمریکا افزود: من در کوتاه مدت هیچ انتظاری برای احیای توافق هسته‌ای با ایران ندارم.

تضمین پیش از توافق

به نقل از مهر، مشاور هیئت مذاکره‌کننده ایران تاکید کرد که تهران خواستار دریافت تضمین پیش از امضای هرگونه توافقی است.

بر اساس این گزارش، محمد مرندی در گفتگو با المیادین گفت: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها با وضعیت دشواری مواجه هستند و وضعیت آنها اجازه فشار بیشتر به ایران را نمی‌دهد.

وی افزود: گاز در این زمان از اهمیت بسیاری برخوردار است و آمریکا و اروپا آن را خوب می‌دانند.

حمله تو‎پخانه‌ای و پهپادی سپاه به مقر تروریست‌ها در شمال عراق

نیروی زمینی سپاه حملات پهپادی و توپخانه‌ای خود به اماکن استقرار و مقرهای گروهک‌های تروریستی مستقر در شمال عراق را از سر گرفت.

یگان‌های قرارگاه حمزه سیدالشهداء (ع) نیروی زمینی سپاه از ساعتی پیش حملات توپخانه‌ای و پهپادی خود به مواضع گروهک‌های تروریستی مستقر در اقلیم شمال عراق را از سر گرفتند (ایرنا).

سیگنال‌های موثر بر بازدهی بازارهای مسکن و خودرو

قیمت اوراق مسکن همچنان نزولی است و هر برگ اوراق تسهیلات مسکن در سال جاری به زیر ۱۰۰ هزار تومان رسید.

بررسی آخرین وضعیت قیمت اوراق مسکن نشان می‌دهد که هر برگ اوراق وام مسکن (تسه) در فروردین ماه سال گذشته ۱۰۴ هزار و ۷۰۰ تومان، در اردیبهشت ماه ۱۰۰ هزار تومان و در خردادماه ۹۹ هزار و ۴۰۰ تومان قیمت دارند.

به نقل از ایسنا، هر برگ اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن در تیر سال گذشته ۹۸ هزار و ۴۰۰ تومان، در مرداد سال گذشته ۹۸ هزار و ۷۰۰ و در شهریور سال گذشته با قیمت ۹۹ هزار و ۲۰۰ تومان داد و ستد می‌شود.

قیمت مسکن در بازار فصل جدید روند صعودی را رها کرده است. به نقل از دنیای‌اقتصاد، بررسی تازه‌ترین فایل‌های عرضه‌شده به بازار مسکن تهران حکایت از آن دارد که از شیب رشد قیمت در این بازار به‌شدت کاسته شده است.

پایین بودن حجم معاملات در بازار مسکن پایتخت مهم‌ترین عامل کاهش شیب رشد قیمت آپارتمان‌های مسکونی در دو ماه اخیر است.

در بازار خودرو نیز هنوز ابهامات در زمینه واردات ادامه دارد و چشم‌انداز روشنی برای این موضوع دیده نمی‌شود.

سیگنال‌های سیاسی و شاخص‌های کلان اقتصادی بر بازدهی بازارها اثرگذار هستند.

آخرین اخبار از تحولات بازارها را در صفحه گزارش بازارها ی تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.