کد مطلب: ۳۶۰۹۵۳

نایب رئیس انجمن صنفی انبوه‌سازان استان تهران پاسخ داد:

ساخت‌وساز در سال ۹۸ رونق می‌گیرد؟

ساخت‌وساز در سال 98 رونق می‌گیرد؟

ایرج رهبر با اشاره به مشکلات پیش روی انبوه‌سازان مسکن و وعده‌های وزیر راه و شهرسازی سال مطلوبی را در صورت عمل به برنامه‌ریزی‌های دولت در بخش ساخت مسکن پیش‌بینی کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت مسکن در سال 97 رشد چشمگیری داشت و برخی یکی از دلایل آن را کاهش شدید ساخت و ساز مسکن در چندین سال‌ اخیر می‌دانند. با این شرایط باید ببینیم وضعیت ساخت مسکن در سال 98 چگونه خواهد بود؟

ایرج رهبر، نایب رئیس انجمن صنفی انبوه‌سازان استان تهران در گفتگو با تجارت‌نیوز، درباره روند ساخت و ساز خانه در سال 98 بیان کرد: تولید مسکن دو مساله دارد که یکی مرتبط با برنامه‌ریزی‌های دولت است که تمرکز آنها ساخت مسکن برای اقشار ضعیف و افراد با درآمد متوسط رو به پایین است و بخش دوم تولید مسکن مربوط به دهک‌های بالا و لوکس‌سازی است که ارتباطی به دولت و کمک‌های آن پیدا نمی‌کند و سرمایه‌گذار با شناسایی مناطق مستعد و بررسی میزان سوددهی آن به کسب‌وکار خود می‌پردازد که در گذشته بوده و در آینده نیز ادامه پیدا می‌کند.

وی افزود: بخش دیگری که هدف اصلی انبوه‌سازان است، ساخت واحدهای کوچک برای اقشار ضعیف و کم درآمد است که تقاضای بسیاری نیز دارد و در این رابطه نیازی به کار اجرایی دولت نیست.

نایب رئیس انجمن صنفی انبوه‌سازان استان تهران تاکید کرد: هدف از دخالت دولت، سیاست‌گذاری در زمینه مسکن است و دولت می‌تواند در بخش وضع قانو‌ن‌ مانند قوانین بیمه و مالیات ثبات حاکمیتی ایجاد کند تا قانون به سرعت تغییر پیدا نکند و برنامه‌ریزی‌های سرمایه‌گذار در این بخش دچار اختلال نشود، بسیاری از افراد در چهار، پنج سال گذشته با افزایش مالیات و مصالح ساختمانی دچار ورشکستگی شدند.

وی بیان کرد: دولت باید در عرصه سیاست‌گذاری بخش مسکن وارد شود تا انگیزه سرمایه‌گذاری در این بخش از بین نرود.

رهبر با اشاره به برنامه‌های محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در بخش مسکن گفت: اکنون وزیر راه و شهرسازی بخشی از این برنامه‌ها را آغاز کرده و مسکن مهر در حال تکمیل و اتمام است.

وی اظهار کرد: طبق گفته وزیر راه و شهرسازی، ساخت 400 هزار واحد مسکن تا سال 99 در دست اجرا است که 200 هزار واحد در شهرهای جدید، 100 هزار در روستاها و شهرهای زیر 25 هزار نفر و 100 هزار واحد نیز در شهرهای فرسوده ساخته خواهند شد که باید منتظر بود این برنامه‌ها تا چه میزان اجرایی می‌شود.

نایب رئیس انجمن صنفی انبوه‌سازان استان تهران افزود: انتظار می‌رود وزیر راه و شهرسازی به انبوه‌سازان کمک کند تا وام‌هایی که با سود هشت درصد برای بافت فرسوده پیش‌بینی کردند تحقق پیدا کند، همچنین در زمینه صدور پروانه، انشعابات و خدمات‌رسانی نیازمند ارتباط تنگاتنگ دولت با انبوه‌سازان هستیم.

وی با بیان اینکه سیاست دولت در خصوص ساخت مسکن در شهرهای جدید به صورت مشارکتی است، ادامه داد: در این باره زمین به توسعه‌گر و انبوه‌ساز داده می‌شود تا فعالیت ساخت مسکن را انجام دهد که اجرایی شدن این برنامه‌ها بستگی به توان اجرایی دولت دارد تا برنامه‌ریزی‌‌های خود را تحقق دهد.

رهبر تاکید کرد: در صورتی که دولت بتواند وعده‌ها و برنامه‌های خود را به مرحله اجرایی در بیاورد و مشکلی در این زمینه نداشته باشیم می‌توان امیدوار بود که سال مطلوبی در حوزه ساخت و تولید مسکن داشته باشیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.