کد مطلب: ۳۶۸۳۶۸

اقتصاد سوئیس: زنگ‌ها برای که آرام می‌گیرند؟

اقتصاد سوئیس: زنگ‌ها برای که آرام می‌گیرند؟

سوئیس کشوری که از سال 1815 وارد هیچ جنگی نشده است، 40 درصد از درآمدش را از طریق فروش ساعت تامین می‌کند و یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است. این کشور به دلیل امنیت بالا، مخصوصا در زمینه سرمایه در دنیا شهرت داشته و خوش‌نام است. مقصد امن تمام سپرده‌های دنیا بانک‌های سوئیس با پیشرفته‌ترین

سوئیس کشوری که از سال 1815 وارد هیچ جنگی نشده است، 40 درصد از درآمدش را از طریق فروش ساعت تامین می‌کند و یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است.

این کشور به دلیل امنیت بالا، مخصوصا در زمینه سرمایه در دنیا شهرت داشته و خوش‌نام است. مقصد امن تمام سپرده‌های دنیا بانک‌های سوئیس با پیشرفته‌ترین سیستم بانکی است.

سوئیس به‌خوبی توانسته از پتانسیل‌های خود استفاده کرده و مشتریانش را در بازارهای جهانی راضی نگه دارد. در این مقاله قصد داریم اقتصاد این کشور 7.5 میلیون نفری را بررسی کرده و بخش‌های مختلف آن را از نزدیک رصد کنیم.

صنایع مهم در اقتصاد سوئیس: گذر از سنتی به صنعتی

سوئیس از کشورهای معتبر در تولید کالاهای باکیفیت است. همین موضوع باعث شده است که باوجوداین‌که ارزش فرانک بالا بوده و رقابت بین‌المللی روز‌به‌روز تنگاتنگ‌تر می‌شود، سوئیس بتواند جایگاه خود را در بازارهای جهانی حفظ کند.

این جایگاه تنها با رفتار مناسب با مشتری، حمایت از تلاش‌های فنی و بیشترین توجه به کیفیت کالا به‌دست‌آمده است. با توجه به آنچه گفتیم، شاید بد نباشد نگاهی به صنایع این کشور انداخته و با سازوکار آن‌ها بیشتر آشنا شویم.

صنعت ماشین‌آلات یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های سوئیس است؛ به‌طوری‌که 45 درصد صادرات و 44 درصد کل کارگران کشور به این بخش اختصاص دارد.

صنعت نساجی سوئیس

این بخش در ابتدا برای حمایت صنعت نساجی شکل گرفت تا ماشین‌آلات پیشرفته لازم را برای آن تولید کرده و در اختیارش بگذارد.

به دیگر سخن گذر صنعت نساجی از مرحله سنتی به صنعتی، توسط صنعت ماشین‌آلات ممکن شد. امروز صنعت ماشین‌آلاتِ نساجی سوئیس در رده‌ی دوم جهانی قرار گرفته و دارای تولید و اشتغال‌زایی بالایی در اقتصاد این کشور است. ظهور خط آهن و کشتی‌های موتوردار نیز به رشد این بخش کمک کرد.

یکی از صنایع معروف دیگر سوئیس صنعت داروسازی و شیمی است که هرساله درآمد بالایی را برای این کشور به همراه دارد.

سوئیس تقرییا 50 درصد از مجموع تولید جهانی ساعت را دارا است. ساعت‌های لوکس ساخت این کشور در دست بسیاری از سلبریتی‌ها و افراد ثروتمند جهان می‌درخشد.

شهر بازل

شهر بازل سوئیس، قطب محصولات شیمایی و دارویی در سوئیس

نکته جالب‌توجه این است که صنعت ساعت‌سازی در سوئیس یک صنعت بومی به‌حساب می‌آید به‌طوری‌که حتی کشاورزان در فصل زمستان که کار در مزارع کمتر است به ساخت ساعت رو می‌آورند. ساعت در سوئیس بعد از مواد شیمیایی و خدمات مهندسی از نظر میزان صادرات در رتبه سوم قرار دارد.

خدمات مهم‌ترین بخش اقتصاد سوئیس است که تعداد شاغلین بالایی را در خود جای‌داده است.

بخش کشاورزی از دیگر بخش‌های اقتصاد این سوئیس است که تا به امروز نتوانسته نیازهای داخلی را برآورده کند.

با توجه به آنچه گفتیم، بدیهی است که اقتصاد سوئیس را وابسته به واردات کالاهای اولیه و صدور آن به شکل ستانده‌هایی آماده و مرغوب به نقاط دیگر جهان بدانیم.

حمایت دولت سوئیس از بخش‌های مختلف اقتصاد

به‌طورکلی اقتصاد سوئیس دارای سه بخش کشاورزی، صنعت و خدمات است. کشاورزی از بخش‌‌هایی است که توسط دولت به‌شدت حمایت می‌شود و کمتر از 10 درصد از جمعیت کشور در آن مشغول به کار هستند.

بخش صنعت با داشتن بیش از 40 درصد از جمعیت فعال یکی از بخش‌های بزرگی است که توانسته نیروی کار بالقوه موجود را جذب کند.

تمام محصولات این بخش پتانسیل صادراتی داشته و بخش عمده‌ای از آن‌ها صادر می‌شوند. البته با توجه به عدم عضویت سوئیس در اتحادیه اروپا این صادرات دارای محدودیت‌هایی هستند.

مزرعه انگور کشاورزی در سوئیس

یک مزرعه انگور در سوئیس

بیش از 50 درصد جمعیت آماده‌به‌کار سوئیس در بخش خدمات مشغول به کار هستند. بخش خدمات بزرگ‌ترین بخش در اشتغال‌زایی سوئیس به‌حساب می‌آید که شامل بانکداری، بیمه، توریسم و غیره می‌شود.

پرواضح است که بانکداری یکی از بخش‌های بزرگ تجارت در سوئیس است که سهم بزرگی را در کاهش نرخ بیکاری این کشور ایفا می‌کند.

اقتصاد سوئیس در صدر جدول

سیاست تجاری سوئیس همواره بر بازار آزاد تاکید داشته است و مشخصه آن سطح بسیار پایین تعرفه‌های گمرکی است. از سوی دیگر این کشور تقریبا هیچ‌گونه محدودیتی برای واردات خود به‌استثنای محصولات کشاورزی در نظر نگرفته است.

در سال‌های گذشته سوئیس دارای تراز تجاری مثبت به میزان چهار میلیارد فرانک بوده است.

از سوی دیگر فعالیت‌های خدماتی مانند بانک‌ها، موسسات بیمه و گردشگری و عواید ناشی از سرمایه‌گذاری خارجی، درآمد هنگفتی را برای این کشور به همراه داشته است. این در حالی است که وابستگی جهان به سوئیس روزبه‌روز بیشتر‌ و بیشتر می‌شود.

سوئیس در صدر جدول 5 کشور اول از نظر سطح زندگی قرار دارد، پنجمین کشور شاد جهان است و درآمد سرانه‌ای بالغ‌بر 32000 فرانک دارد.

دفتر مرکزی بانک کردیت سوئیس

دفتر مرکزی بانک کردیت سوئیس

اندر مزایای اندازه کوچک دولت سوئیس

اقتصاد سوئیس بر اصل آزادی موسسات استوار است و آزادی تجارت و صنایع از سال 1874 توسط قانون اساسی فدرال تضمین‌شده است.

البته دولت می‌تواند در مواقع خاص در بازار دخالت کند و آن را سامان بخشد اما در حال حاضر این مداخله بسیار محدود است.

به‌موجب قانون اساسی سوئیس، حق انعقاد توافقنامه‌های گمرکی و تجاری با خارج تنها در اختیار کنفدراسیون گذاشته‌شده است و همواره نمایندگان در این زمینه، از سیاست مبتنی بر کاهش نرخ‌های گمرکی و روش وارداتی آزاد دفاع می‌کنند.

باز هم تاکید می‌کنم که اقتصاد سوئیس مبتنی بر فعالیت متنوع صنعتی و تجاری و البته اقتصاد آزاد است.

قدرت و اختیار دولت در این کشور کم بوده و اندازه کوچکی دارد. صنایع وابسته به دولت همان‌هایی هستند که بازار را شکست داده و ناتوان می‌کنند مثل امور دفاعی و مصارف عمومی.

مزیت‌های اقتصاد سوئیس

در دنیای امروز برای این‌که یک کشور در رقابت جهانی پیروز شود باید فاکتورهای مختلفی را در نظر بگیرد و با تقویت آن‌ها سرمایه‌ها را به سمت خود سرازیر کند.

دراین‌بین سوئیس دارای مزایای منحصر‌به‌فردی از لحاظ اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است. در ادامه این جذابیت‌ها را یک‌به‌یک از نزدیک رصد خواهیم کرد:

1- موقعیت استراتژیک‌سوئیس: جبر جغرافیاییِ مبارک

سوئیس از یک‌سو در مرکز اروپای غربی قرار گرفته است و از سوی دیگر در بطن تجارت و حمل‌ونقل اروپا واقع‌شده است.

همسایه‌های سوئیس آلمان ، فرانسه و ایتالیا هستند و از خوش‌روزگار جبر جغرافیایی برایش موقعیت خوبی را رقم‌زده است. چرا‌که همین موضوع سوئیس را تبدیل به محل بسیار مناسبی برای شروع کسب‌و‌کارهایی که می‌خواهند وارد بازار اروپا شوند، کرده است.

خط راه‌آهن در لاداکت سوئیس

البته سوئیسی‌ها نیز دراین‌بین بیکار ننشسته و با نظر به موقعیت استراتژیکشان و قرار گرفتن میان 5 کشور مهم اروپا، زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل خود را به سطح بالایی ارتقا داده‌اند که خود موجب تسهیل روابط و تبدیل‌شدن سوئیس به شاه‌راه بازارهای اروپا شده است.

2- سطح بالای تحصیلات و مهارت: احداث کانال میان آموزش و بازار کار

سوئیس دقیقا توسعه را هدف گرفته است و در میان تمام کشورهای جهان بیشترین هزینه سرانه را به ازای هر دانش‌آموز برای آموزش پرداخت می‌کند.

همین موضوع موجب شده است که موسسات آموزشی، مدارس و دانشگاه‌های این کشور از سطح کیفی بسیار بالا برخوردار باشند و در سطح جهانی بسیار خوش‌نام بوده و اعتبار بالایی داشته باشند.

مؤسسات آموزشی برنامه‌های خود را به سه زبان فرانسوی، آلمانی و‌ ايتالیایی تدریس می‌کنند و همچنین در ‌اين موسسات به یادگیری زبان انگلیسی به‌عنوان زبان‌اصلی تجارت توجه ویژه می‌شود. علاوه بر این‌ها سوئیس تنها به بخش آکادمیک آموزش توجه نکرده و کانالی را از دانشگاه به بازار کار کشیده است.

دوره‌های آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای این امکان را به افراد می‌دهد که آموزش‌های لازم برای کار و فعالیت در بنگاه‌های مختلف کسب کنند.

دانشگاه ETH

دانشگاه ETH در زوریخ

3- خوشه‌های صنعتی

سوئیس کشور کوچکی است و از خوشه‌های صنعتی متمرکز کمتری تشکیل‌شده است اما همان‌طور که می‌دانید از بزرگ‌ترین و خوش‌نا‌م‌ترین مراکز مالی دنیا است.

معروف‌ترین بانک‌ها، دفاتر بیمه و بورس‌های بین‌المللی اوراق بهادار و کالا در این کشور قرار دارد. از سوی دیگر سوئیس از مراکز اصلی صنایع داروسازی و شیمیایی، علوم زیستی و تکنولوژی‌های پزشکی است.

سوئیس توانسته است بهترین و کارآمدترین مراکز تحقیق و توسعه R&D را در کشور خود بنا کند و از این طریق بتواند دانش علوم مهندسی خود را بالا برده و تخصص‌های پیشرفته بسیاری از شرکت‌های چندملیتی و مطرح جهانی به خود جذب کند.

دفتر شرکت نستله زوریخ سوئیس

دفتر شرکت نستله در سوئیس

بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا دفاتری در سوئیس دارند و حتی تعدادی از شرکت‌های بزرگ دفاتر مرکزیشان را نیز در این کشور ایجاد کرده‌اند.

4- سوئیس قلب تپنده نوآوری اروپا

سوئیس مبتکرترین و نوآورترین کشور اروپا است. این کشور بعد از کشور ژاپن بیشترین تعداد سرانه ثبت اختراع را دارد. 35 درصد از تولید سرانه سوئیس از طریق مشارکت در صنایع با نوآوری بالا به دست می‌آید.

همان‌طور که پیش‌تر نیز به آن پرداختیم وجود یک کانال کارآمد ارتباط میان دانشگاه و بازار کار ، باعث شده است که دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی بتوانند تحقیقاتشان را به محصولات قابل تجارت تبدیل کنند.

دانشگاه EPFL

دانشگاه اکول پلی‌تکنیک در لوزان سوئیس

نزدیک به 3 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور صرف بخش تحقیق و توسعه R&D شده و در صنایعی با تکنولوژی بسیار بالا و صنایع بسیار پیشرفته مانند علوم زیستی، میکرو و نانوتکنولوژی هزینه می‌شود.

5- استاندارد زندگی بالا: هزینه‌های بالا، قدرت خرید بالاتر

سوئیس از امن‌ترین کشورهای جهان و دارای سطح بالایی از استانداردهای زندگی برای یک شهروند است.

همان‌طور که پیش‌تر گفتم سیستم حمل‌ونقل این کشور به دلیل موقعیت استراتژیکش بسیار پیشرفته است. حمل‌ونقل ریلی، هوایی و همچنین شبکه حمل‌ونقل درون‌شهری این کشور بسیار ایمن و مطمئن بوده و تاخیر زمانی در آن به‌ندرت دیده می‌شود.

خدمات بهداشتی از بخش‌هایی است که دولت سوئیس همواره به آن توجه داشته و در راستای بالا بردن سطح آن تلاش کرده است.

نزدیک به 5.11 درصد از GDP این کشور وارد شبکه بهداشت شده و در این بخش هزینه می‌شود.

بیمارستان کودکان کیندراسپیتال

بیمارستان کودکان کیندراسپیتال در زوریخ

سیستم ارتباطی گسترده و پیشرفته، شبکه پستی با بیشتر از 2500 شعبه در سراسر کشور همه و همه باعث شده است که سوئیس جای مناسبی برای زندگی باشد.

6- محیط‌زیست: انرژی هسته‌ای نمی‌خواهیم!

بیشتر از دو سوم خاک سوئیس را جنگل‌ها، دریاچه‌ها و کوه‌ها احاطه کرده‌اند. همین موضوع باعث شده است به منابع طبیعی توجه ویژه‌ای شود.
سوئیسی‌ها برای تامین انرژی خود بر انرژی‌های نو و منابع سازگار با طبیعت تکیه کرده‌اند و وابستگی این کشور به سوخت‌های فسیلی نسبتا به سایر کشورها بسیار کمتر است.

حفاظت از محیط‌زیست در بین مردم نیز بسیار محبوب است. به‌طوری‌که مردم سوئیس در یک همه‌پرسی که در 21 مه 2017 برگزار شد، مخالفت خود را با گسترش و ادامه تولید انرژی از طریق نیروگاه‌های اتمی اعلام کردند.

دریاچه مویری Moiry Lake

دریاچه سد مویری در گریمنتز سوئیس

در حال حاضر بیش از 60 درصد از انرژی موردنیاز سوئیس از طریق منابع تجدیدپذیر و به‌طور عمده از طریق نیروگاه‌های آبی تامین می‌شود.

7- شفافیت در فضای کسب‌وکار: شفاف و متقارن

سوئیس دارای یکی از رقابتی‌ترین فضاهای کسب‌و‌کار در سطح جهان است. تمام ایالت‌های این کشور تلاش می‌کنند با وضع قوانین مالیاتی و ساختار حقوقی انعطاف‌پذیر شرکت‌ها را جذب کرده و با یکدیگر رقابت کنند.

SMES و یا شرکت‌های کوچک و متوسط نیازمند بستری مناسب برای شروع فعالیت خود هستند. سوئیس این بستر را به‌خوبی برای آن‌ها فراهم می‌کند و با قرار دادن قوانینی منحصر‌به‌فرد از این بنگاه‌های حمایت می‌کند.

از نکات مثبت در فضای کسب‌و‌کار کشور سوئیس شفافیت اطلاعات و تقارن آن است. به‌طوری‌که اگر شما قصد راه‌اندازی کسب‌وکاری تازه را در این کشور داشته باشید، با یک پروسه ساده و شفاف رو‌به‌رو می‌شوید که معمولا طی 2 هفته به نتیجه مطلوب خواهید رسید.

8- ثبات ارز و قیمت: بهشت دارایی‌ها

یکی از ویژگی‎های مهم سوئیس ثبات قدرت خرید در این کشور است. نظام ارزی مناسب و نظام مالی سالم باعث شده است فضای کسب‌وکار بسیار مناسب باشد. همان‌طور که می‌دانید برای سرمایه‌گذاران چشم‌انداز یک اقتصاد بسیار پر اهمیت است.

اگر سرمایه‌گذار بداند که قرار است سرمایه خود را وارد فضایی کاملا مه‌آلود کند که توانایی دیدن ده متر جلوترش را نیز ندارد، انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری در آن فضا نخواهند داشت اما زمانی که فضای اقتصاد شفاف و به دور از نااطمینانی باشد، آن کشور تبدیل به مقصد جذابی برای سرمایه‌گذاران خواهد شد.

اسکناس ۵ یورویی و سکه ۵ فرانکی

فرانک سوئیس به‌عنوان پنجمین ارز مورد معامله در جهان بعد از دلار آمریکا، یورو، ین ژاپن و پوند انگلیس به یکی از باثبات‌ترین ارزهای جهان تبدیل‌شده است. به‌طوری‌که بسیاری از سرمایه‌گذاران فرانک را به‌عنوان بهشت امن دارایی‌های خود در زمان بحران انتخاب کرده‌اند.

سوئیس کشوری خوش‌نام در عرصه بین‌الملل

مالیات‌ها در سوئیس به سه دسته فدرال، ایالتی و عوارض شهری تقسیم می‌شوند. نرخ مالیات هر شرکت بسته به محل و ایالتی که در آن فعالیت می‌کند بین 6.12 تا 25 درصد وضع‌شده است.

در این کشور دولت‌های منطقه‌ای در بخش‌های مختلف قرار دارند و هرکدام از 26 ایالت‌های آن از اختیارات قانونی و دولت مجزا برخوردار است.

به دلیل بی‌طرفی سیاسی، خوش‌نامی و امنیت، سوئیس مرکز بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان ملل، سازمان بهداشت جهانی، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، سازمان تجارت جهانی، کمیته بین‌المللی المپیک و فدراسیون جهانی فوتبال شده است.

بسیاری از مراکز مهم بین‌المللی همه و همه در سوئیس قرار دارند و این خود بیان‌گر سطح بالای امنیت و اعتماد جامعه جهانی به این کشور است.

سازوکار سیاست‌های سوئیس به چه شکل است؟

سیاست‌های پولی و مالی از ابزارهای مهم دولت‌ها برای رسیدن به تعادل اقتصادی هستند. دولت سوئیس برای مهار تورم، سیاست‌هایی ضد تورمی را اتخاذ می‌کند.

یکی از سیاست‌های مهم دولت این کشور حفظ صنایع تولیدی است و برای رسیدن به این هدف سیاست‌های اقتصادی مختلفی را برنامه‌ریزی کرده و به اجرا درآورده است.

مزرعه گندم سوئیس

در بخش کشاورزی دولت عوارض گمرکی را بر محصولات کشاورزی و دامی وارداتی وضع کرده است. از سوی دیگر سوئیس برای حمایت بیشتر از بخش کشاورزی سالانه 4.3 میلیارد فرانک به دامداران و کشاورزان یارانه می‌دهد.

این کار نشان‌دهنده سیاست‌های حمایتی دولت سوئیس در بخش کشاورزی است. همین‌طور دولت در بخش صنعت و خدمات به‌شدت از افزایش تولید حمایت می‌کند.

اولویت بانک مرکزی سوئیس: حفظ ارزش پول، مهار نقدینگی

سوئیس تلاش می‌کند که سطح مصرف و سرمایه‌گذاری را در کشورش افزایش دهد. به همین منظور این کشور نزدیک به 46 درصد از تولیدات ملی خودش را به کشورهای دیگر صادر می‌کند.

البته رقابت‌های جهانی، دستمزدها بالا و هزینه‌های دولت مشکلاتی را برای این کشور به وجود آورده است.

با وجود این‌که تولید ملی سوئیس نسبت به جمعیتش از کشورهای پیشرفته دیگر بالا‌تر است اما به دلیل هزینه‌ها و مالیات‌های بالا، مردم چنین توانایی خریدی ندارند.

این مسئله به دلیل آن است که هزینه تولید در سوئیس 35 درصد از متوسط کشورهای پیشرفته بالاتر است.

به‌تبع بنگاه‌ها برای این‌که فعالیت اقتصادی‌شان توجیه داشته باشد ناچار هستند که قیمت‌های نهایی محصولات را افزایش دهند و شاید به نظر بیاید که با این کار بازار را از دست می‌دهند و در رقابت در بازار جهانی با شکست مواجه می‌شوند؛ اما داستان به این شکل نیست.

سوئیس به دلیل سطح بالای کالاهای تولیدی‌اش همچنان توانسته بازار خود را در جهان حفظ کند.

ایستگاه قطار مرکزی زوریخ

ایستگاه مرکزی قطار زوریخ

بانک مرکزی در سوئیس اولویت خود را اعمال سیاست‌های پولی در راستای حفظ ارزش پول و مهار نقدینگی قرار داده است.

به‌جز این‌‎ها دولت یک‌چهارم بودجه کل خود را که نزدیک به 11 میلیارد فرانک می‌شود، به سیاست‌های رفاهی اختصاص می‌دهد تا از این طریق بتواند رفاه اجتماعی را بیشتر از پیش افزایش دهد.

از این 11 میلیارد دو سوم برای بیمه بازنشستگی خرج می‌شود و حدود 40 میلیون فرانک نیز به بیمه ازکارافتادگی تعلق می‌گیرد.

سیستم بانکداری سوئیس و شهرت جهانیش

وقتی‌که درباره سوئیس صحبت می‌کنیم بی‌شک باید از بانک‌ها و سیستم بانکداری آن نیز سخن به میان آوریم.

این کشور نزدیک به 400 بانک فعال دارد که دارای پیشرفته‌ترین سیستم بانکداری در جهان هستند. در سال 1934 قانونی برای بانک‌ها و موسسات مالی به تصویب رسید که بر اساس آن نهادی به نام نهاد نظارتی بازار مالی سوئیس- فینما که دارای 9 عضو است باید بر فعالیت‌های بانک‌ها و موسسات مالی نظارت کافی را داشته باشد.

هدف اصلی تصویب این قانون حفاظت از سهام عمومی بانکی یا اعتباردهندگان بانکی، حفاظت از ضمانت‌نامه‌های نقدی، حمایت و ارتقا اعتبار سوئیس به‌عنوان مرکز فعالیت مالی، حفاظت از اقتصاد در مقابل صادرات بیش‌ازحد سرمایه و حفاظت از بانک‌ها در قبال خروج بیش‌ازحد پول بوده است.

دو بانک مهم این کشور UBS و Credit Suisse هستند که بیشتر از 50 درصد سپرده‌های کشور را در خود جای ‌داده‌اند.

علت موفقیت بانک‌های سوئیس چیست؟

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سیستم بانکداری در سوئیس محرمانه بودن آن است. دولت سوئیس حتی زمانی که اتحادیه اروپا برای افشای اطلاعات بانکی مشتریانش او را تحت‌فشار قرار داده بود نیز سیستم محرمانه بانکی خود را کنار نگذاشت.

این محرمانه بودن تنها در مواقع خیلی خاص، مانند زمانی که یک مشتری درگیر قاچاق مواد مخدر شده باشد، کنار گذاشته می‌شود.

بانک UBS

از سوی دیگر استانداردهای بالای بانکداری و خدمات مالی باعث سرازیر شدن حجم عظیمی از پول به بانک‌های سوئیس شده است.

در واقع بانک‌های سوئیس بزرگ‌ترین و مهم‌ترین سرمایه یک بانک را که همان اعتماد است، دارند. در یک قرن گذشته نه ارزش پول نه نرخ تورم و پایین نه رفاه به این کشور اعتبار نبخشیده است بلکه تنها اعتماد خدشه‌ناپذیر مردم بوده است که موجب اعتبار این کشور در سطح جهانی شده است.

اقتصاد سوئیس در آمار

اقتصاد سوئیس دارای نیروی کار ماهر و حرفه‌ای است که توانسته‌اند ارزش‌افزوده بالایی برای بخش‌های مختلف اقتصاد داشته باشند.

همان‌طور که تا به اینجا نیز به آن اشاره کرده‌ایم مهم‌ترین بخش‌‌های اقتصاد سوئیس میکروتکنیک، الکترونیک، متالوژی، بیوتکنولوژی، صنایع شیمیایی، دارویی و ساعت است و البته بخش خدمات با ایجاد بیشترین میزان اشتغال از جایگاه بالایی در اقتصاد این کشور برخوردار است.

برق، مهندسی و متالوژی، صنایع شیمیایی دارویی و ساعت، قطب‌های اقتصاد این کشور بدون نفت هستند.

در بخش برق، مهندسی و متالوژی 350 هزار نفر مشغول به کار هستند. 80 درصد از تولیدات این بخش صادر می‌شود که در سطحی کلان 40 درصد از مجموع صادرات سوئیس را تشکیل می‌دهد.

دفتر شرکت داروسازی نووارتیس

صنایع شیمیایی و دارویی با استخدام بیش از 110 هزار نفر 25 درصد کل صادرات این کشور را تشکیل می‌دهند. در صنعت ساعت‌سازی سوئیس به‌طور مجموع 40 هزار نفر مشغول به کار هستند که صادراتی با ارزش 18 هزار میلیارد فرانک را برای سوئیس به ارمغان می‌آورند.

نکته جالب‌توجه در اقتصاد سوئیس این است که 98 درصد شرکت‌ها کارمندانی کمتر از 250 نفر دارند و این نشان‌دهنده حمایت این کشور از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط SME است.

همان‌طور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در حال حاضر 0.2 درصد است و نسبت به دوره‌های قبل سیر نزولی داشته است.

نمودار

منبع داده‌ها: دبیرخانه امور اقتصادی دولت

از دیگر آمارهای مربوط به اقتصاد سوئیس نرخ تورم 0.7 درصدی است که کاملا هم‌سو با سیاست‌های بانک مرکزی این کشور است. در نمودار زیر می‌توانید تغییرات نرخ تورم را مشاهده کنید.

نمودار

منبع داده‌ها: دفتر فدرال آمار سوئیس

از دیگر آمارهای اقتصادی این کشور می‌توان به نرخ بیکاری 2.5 درصدی و نرخ بهره 0.75- درصد اشاره کرد که همگی حاکی از سیاست‌های موفق دولت و بانک مرکزی این کشور در سال‌های اخیر است.

منبع درآمدی دولت سوئیس

بیشترین درآمد دولت در سوئیس از طریق مالیات و گمرک به دست می‌آ‌ید. از دیگر منابع درآمدی دولت می‌توان به درآمد حاصل از بخش خدمات، مازاد درآمد شرکت‌های بیمه، تعرفه‌های گمرکی و سود بانکی حاصل از وام‌های دولتی اشاره کرد.

در مجموع دولت 29 درصد از کل درآمدش را از محل مالیات بر ارزش‌افزوده، 33 درصد از مالیات بر مصرف و 24 درصد از مالیات مستقیم کسب می‌کند.

سوئیس یکی از گران‌ترین کشورهای اروپایی است. قیمت بسیاری از کالاهای اساسی در این کشور نسبت به کشورهای اروپایی بالاتر است اما به دلیل بالا بودن سطح دستمزدها این قیمت‌ها باعث کاهش رفاه مردم نشده است.

شهر زوریخ

نمایی از شهر زوریخ

قیمت مسکن در این کشور آن‌قدر بالا است که تنها 34 درصد مردم آن در خانه‌های شخصی زندگی می‌کنند. نرخ فقر در سوئیس حدود 8.8 درصد است. متوسط حقوق کارمندان 5823 فرانک است.

این در حالی است که خط فقر در سوئیس برای افراد مجرد 2200 فرانک و برای یک خانوار 4 نفره 4600 فرانک است. البته در سوئیس 4 رتبه حقوقی متفاوت وجود دارد. متوسط حقوق کارمندان درجه‌یک 10936 فرانک، درجه‌دو 6995 فرانک، درجه سه 5622 فرانک و درجه چهار 4466 فرانک است.

به‌طورکلی اقتصاد سوئیس با میانگین پایین فقر، بازار انعطاف‌پذیر و آزاد، دخالت حداقلی دولت و سیستمی با فساد پایین را دارا است.

انتها

درباره اقتصاد سوئیس و بخش‌های آن می‌توان مقالات زیادی نوشت. تلاش من بررسی برجسته‌ترین ویژگی‌های اقتصادی این کشور بود.

بررسی اقتصاد کشورها به ما نشان می‌دهد که داشتن طلا و الماس و نفت و منابع طبیعی دیگر لزوما کشوری را ثروتمند نمی‌کند. مثل اقتصاد نروژ ، گاهی صادرات سالمون و گاهی فروش ساعت و گاهی جلب اعتماد جهان می‌تواند ما را به یک کشور ثروتمند تبدیل کند.

در کنار این‌ها می‌توان فهمید که اهمیت سرمایه اجتماعی ، سرمایه نمادین و سرمایه انسانی بسیار بیشتر از سرمایه فیزیکی است و پله‌های رسیدن به توسعه را تشکیل می‌دهند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • Yasi

    فوق العاده جامع و تکمیل بود خسته نباشید

  • محمد

    عالی عالی

  • آراسته

    ممنون از ارایه این متن
    فقط در چند پاراگراف تناقض وجود داره ولی
    روی هم رفته خوب بود
    مرسی

  • ناشناس

    خیلی کامل بود ممنونم

  • ناشناس

    آفرین .. جلب اعتماد جهان و جذب سرمایه خارجی هنریست که از عهده کشورهای پیشرفته برمی‌آید و بس

  • ناشناس

    نیروی انسانی ماهر و هم سالم به عنوان مهمترین عامل تولید، موتور محرک اقتصاد کشور سوئیس هستند ، و نه منابع نفت و گاز .
    + امنیت، + اعتماد عمومی + شفافیت + بیطرفی مثبت و …